Dla Pacjenta

Drukuj

Jak prawidłowo wystawić zaświadczenie lekarskie osobom uprawnionym zgodnie z ustawą „Za życiem”

Komunikat dotyczący prawidłowego wystawiania zaświadczenia lekarskiego osobom uprawnionym zgodnie z ustawą z dnia 4 listopada 2016 r. o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem” (Dz. U. poz. 1860)

Do otrzymania jednorazowego świadczenia z tytułu urodzenia żywego dziecka w wysokości 4000 zł, które wprowadziła tzw. ustawa „Za życiem”, potrzebne jest zaświadczenie lekarskie.

Zaświadczenie powinno zawierać informację, że lekarz potwierdza u dziecka:

  • ciężkie i nieodwracalne upośledzenie albo
  • nieuleczalną chorobę zagrażającą życiu,

które powstały w prenatalnym okresie rozwoju dziecka lub w czasie porodu.

Kto wystawia zaświadczenie

Zaświadczenie takie wystawia lekarz ubezpieczenia zdrowotnego (lekarz, który pracuje w placówce finansowanej przez NFZ), który:

  • posiada specjalizację II stopnia lub
  • tytuł specjalisty w dziedzinie: położnictwa i ginekologii, perinatologii lub neonatologii.

Zaświadczenie dla dzieci do 18 roku życia

Zgodnie z art. 18 ustawy:

  • lekarz podstawowej opieki zdrowotnej (POZ);
  • lekarz ubezpieczenia zdrowotnego, który posiada specjalizację II stopnia lub tytuł specjalisty w dziedzinie: położnictwa i ginekologii, perinatologii, neonatologii lub pediatrii;

może wydać zaświadczenie dla dzieci do 18 roku życia, które uprawnia do:

  • skorzystania z wyrobów medycznych, na zasadach określonych w ustawie,
  • korzystania poza kolejnością ze świadczeń opieki zdrowotnej oraz z usług farmaceutycznych udzielanych w aptekach.

źródło - Ministerstwo Zdrowia

Pliki do pobrania

Aktualności dla Pacjenta

NFZ ramię w ramię z organizacjami pacjenckimi

10.10.2019
Cykliczne spotkania, deklaracja wsparcia i prace nad dokumentem z konkretnymi korzyściami dla pacjentów. Tak Narodowy Fundusz Zdrowia widzi współpracę z organizacjami pozarządowymi, działającymi na rzecz chorych. Właśnie poznaliśmy pierwsze ustalenia.

Prosto o zdrowiu. Narodowy Fundusz Zdrowia zadba o lepszą komunikację z pacjentem

04.10.2019
Podczas II Forum Prostego Języka „Prosto i kropka” Narodowy Fundusz Zdrowia podpisał deklarację stosowania prostego języka w relacjach z pacjentami. W pismach nie będzie urzędniczej nowomowy, a na salach obsługi na stałe zagości przyjazna komunikacja.

NFZ przypomina o możliwości korzystania przez dzieci z leczenia uzdrowiskowego

Ważne!
18.09.2019
W trosce o zdrowie dzieci przypominamy rodzicom i lekarzom ubezpieczenia zdrowotnego o możliwości uzdrowiskowego leczenia małych pacjentów...

Telefoniczna Informacja Pacjenta czynna całą dobę

Ważne!
17.09.2019
Przez 24 godziny, 7 dni w tygodniu konsultanci Telefonicznej Informacji Pacjenta podpowiadają, gdzie znajdziesz pomoc medyczną w razie choroby w nocy oraz dni wolne od pracy. Infolinia NFZ i Rzecznika Praw Pacjenta oferuje znacznie więcej. Przekonaj się.

Przerwa serwisowa

30.08.2019
Informujemy, że w związku z problemami technicznymi od piątku 30.08.2019r. do niedzieli 01.09.2019r. mogą wystąpić utrudnienia w dostępie do systemów informatycznych Centrali NFZ.

Przerwa serwisowa

27.08.2019
Informujemy, że w związku z zaplanowanymi pracami konserwacyjnymi, na dzień 28 sierpnia 2019 r. od godziny 16.00 do 20.00 mogą wystąpić utrudnienia w dostępie do systemów informatycznych Centrali NFZ.

Przerwa serwisowa

26.07.2019
Informujemy, że w związku z zaplanowanymi pracami konserwacyjnymi, na dzień 28 lipca (niedziela) 2019 r. od godziny 22.00 do 29 lipca (poniedziałek) 2019 r. do godziny 07.00 mogą wystąpić utrudnienia w dostępie do systemów informatycznych Centrali NFZ.

Przerwa serwisowa

18.07.2019
Informujemy, że w związku z zaplanowanymi pracami konserwacyjnymi, na dzień 21 lipca (niedziela) 2019 r. od godziny 22.00 do 22 lipca (poniedziałek) 2019 r. do godziny 07.00 mogą wystąpić utrudnienia w dostępie do systemów informatycznych Centrali NFZ.

Przerwa serwisowa

18.07.2019
Informujemy, że w związku z zaplanowanymi pracami konserwacyjnymi, w czwartek 18 lipca 2019 r. w godzinach 19:00-20:00 mogą wystąpić utrudnienia w dostępie do systemów informatycznych Centrali NFZ...

Gdzie kupisz lek? Zadzwoń 800 190 590

Ważne!
12.07.2019
Od poniedziałku (15 lipca) dzwoniąc pod bezpłatny numer Telefonicznej Informacji Pacjenta – 800 190 590 – dowiesz się, w której aptece kupisz swój lek.
Zobacz szczegóły