Zarządzenia Prezesa

Projekty zarządzeń

Projekt zarządzenia - warunki zawierania i realizacji umów - leczenie szpitalne

17-09-2015

Komunikat w sprawie przekazania do opiniowania projektu zarządzenia Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia zmieniającego zarządzenie w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów w rodzaju: leczenie szpitalne.

Centrala Narodowego Funduszu Zdrowia przedstawia, w celu wyrażenia opinii przez właściwe podmioty projekt zarządzenia Prezesa NFZ zmieniającego zarządzenie w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów w rodzaju: leczenie szpitalne.

Projekt jest wynikiem prac Narodowego Funduszu Zdrowia oraz Zespołu ds. opracowania nowych rozwiązań systemowych finansowania świadczeń opieki zdrowotnej w zakresie szpitalnego oddziału ratunkowego i izby przyjęć (SOR/IP). Zespół został powołany Zarządzeniem Nr 16/2014/GPF Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 11 kwietnia 2015 r.
W projekcie przewidziano zmianę definicji świadczeń w szpitalnych oddziałach ratunkowych, co stanowi odpowiedź na apel Naczelnej Rady Lekarskiej. Zmianie uległa również definicja świadczeń w szpitalnej izbie przyjęć.

Zasadniczym elementem zmian zawartych w projekcie jest wprowadzenie nowych, ujednoliconych w całym kraju algorytmów określania ryczałtu dobowego dla szpitalnych oddziałów ratunkowych oraz izb przyjęć, uwzględniających specyfikę udzielanych tam świadczeń, jak również charakterystykę potencjału wykonawczego tj. personel medyczny, wyposażenie w sprzęt i aparaturę medyczną, a także możliwości diagnostyczno – terapeutyczne.

Proponowany nowy sposób wyceny świadczeń uwzględnia wycenę bazowej wartości funkcjonowania podstawowej struktury SOR/IP określaną przez dyrektora Oddziału Wojewódzkiego Funduszu, różnorodność wynikającą z posiadanej kadry i infrastruktury; rolę szpitala, w tym strukturę oddziałów szpitalnych, wspierających działania ratownictwa medycznego oraz nową kategoryzację realizowanych świadczeń, opartych na zdefiniowaniu objawów klinicznych wraz z oceną ciężkości poszczególnych przypadków.

Wobec powyższego wprowadzono odrębny sposób wyceny stawki ryczałtu dobowego dla SOR i dla IP.

Finansowanie świadczeń udzielanych w SOR odbywać się będzie w oparciu o stawkę ryczałtu dobowego (R), którego wysokość stanowi suma trzech składowych:

  • stawki bazowej określanej przez dyrektora Oddziału Wojewódzkiego Funduszu na podstawie kosztów funkcjonowania SOR, określonych na podstawie minimalnych wymagań w zakresie wyposażenia, organizacji oraz minimalnych zasobów kadrowych, zawartych w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 3 listopada 2011 r. w sprawie szpitalnego oddziału ratunkowego (Dz.U. z 2015 r. poz. 178);
  • składowej ryczałtu za strukturę - stanowiącej iloczyn dobowej wartości stawki bazowej dla SOR i wskaźnika (%) spełnionych dodatkowych warunków (organizacyjnych i kadrowych), określonych na podstawie ankiety, której wzór stanowi załącznik do zarządzenia;
  • składowej ryczałtu za funkcję - uwzględniającej liczbę pacjentów zakwalifikowanych do odpowiedniej kategorii (składowa uwzględnia pacjentów zakwalifikowanych do kategorii V i VI, przyjętych w trybie nagłym w wyniku przekazania przez zespół ratownictwa medycznego oraz pacjentów, dla których świadczenia w SOR zostały zakończone wypisem) oraz wagę poszczególnych kategorii.

Finansowanie świadczeń udzielanych w IP odbywać się będzie w oparciu o stawkę ryczałtu dobowego (R), którego wysokość stanowi również suma trzech składowych:

  • stawki bazowej określanej przez dyrektora Oddziału Funduszu;
  • wskaźnika dostępu (Wd) stanowiącego iloczyn stawki bazowej i udziału procentowego łącznej liczby pacjentów przyjętych w trybie nagłym w wyniku przekazania przez zespół ratownictwa medycznego i hospitalizowanych na oddziałach pierwszego wyboru wymienionych w wykazie opublikowanym na podstawie obwieszczenia Ministra Zdrowia z dnia 28 sierpnia 2015 r. w sprawie ustalenia wykazu oddziałów szpitalnych pierwszego wyboru dla potrzeb realizacji zadań zespołów ratownictwa medycznego w systemie Państwowe Ratownictwo Medyczne oraz wskazanych jako jednostki organizacyjne szpitali wyspecjalizowane w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych niezbędnych dla ratownictwa medycznego w wojewódzkim planie działania systemu, o którym mowa w art. 21 ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz. U. z 2013 r. poz. 757, 1245 i 1635 oraz z 2014 r. poz. 1802), w łącznej liczbie pacjentów hospitalizowanych na tych oddziałach.
  • składowej ryczałtu za funkcję - uwzględniającej liczbę pacjentów zakwalifikowanych do odpowiedniej kategorii stanu zdrowia, dla których świadczenia w IP zostały zakończone wypisem, ze wskazaniem, że składowa nie uwzględnia pacjentów planowych oraz przyjętych do dalszej hospitalizacji w danym podmiocie.

W obu przypadkach doprecyzowano również zapisy dotyczące liczby dni przyjętych do kalkulacji określając, iż wskazanym jest przyjęcie do kalkulacji okresu zawierającego dane sprawozdawcze z pełnych 12 miesięcy, co pozwoli na wyeliminowanie zjawiska sezonowości. W przypadku braku możliwości uzyskania takich danych, do obliczeń przyjmuje się dane sprawozdawcze z minimum 3 kolejnych miesięcy. W przedmiotowym dokumencie doprecyzowano również zasady wyliczenia stawki ryczałtu dobowego w przypadku nowych świadczeniodawców.

Przedstawiony projekt nie zawiera przypisanych wag punktowych dla poszczególnych kategorii stanu zdrowia pacjenta. Wynika to z faktu, iż zbyt krótki okres sprawozdawczy wynikający ze zmiany zasad sprawozdawania świadczeń w SOR i IP wprowadzony z dniem 1 lipca 2015 r. nie pozwolił na rzetelne wyszacowanie tych wartości. Kolejne miesiące sprawozdawcze w II półroczu 2015 r. będą stanowić podstawę do przygotowania propozycji wag punktowych. Waga punktowa w SOR i IP, jako obowiązująca taryfa, przedstawiona zostanie z udziałem Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji.

Zasadnicze zamiany nastąpiły również w obszarze sprawozdawczości w IP.  Analiza potencjału szpitalnych izb przyjęć, ich rola w strukturze szpitala, jak również analiza procedur sprawozdawanych przez świadczeniodawców zaowocowała propozycją pogrupowania procedur ICD 9 i przypisania ich do poszczególnych produktów jednostkowych, co pozwoliło na skrócenie i uproszczenie wykazu produktów jednostkowych wykazywanych w sprawozdawczości z IP. Konsekwencją powyższego jest propozycja wprowadzenia załącznika dedykowanego dla IP.

Opinie i uwagi do projektu zarządzenia można nadsyłać do Centrali Funduszu do dnia 15 października 2015 r. na adres e-mail:

źródło - Departament ds. Służb Mundurowych

Podmiot publikujący: Centrala NFZ
Publikujący informację: Damian Wieczorek
Publikacja informacji: 17.09.2015 00:00
Aktualizacja informacji: 17.09.2015 16:37
Źródło: Departament do Spraw Służb Mundurowych
Sprawdź historię zmian
Wszystkie aktualności