Aktualności

Aktualności Centrali

Ambulatoryjna opieka specjalistyczna - komunikat prasowy

05-11-2014

Komunikat prasowy w sprawie proponowanych zmian w ambulatoryjnej opiece specjalistycznej

Określenie warunków realizacji oraz zasady rozliczania i finansowania świadczeń diagnostyki onkologicznej wykonywane u pacjentów z podejrzeniem nowotworu to główne założenia przedstawionego właśnie do konsultacji projektu zarządzenia Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów w rodzaju: ambulatoryjna opieka specjalistyczna.

Wprowadzone zmiany wynikają z konieczności dostosowania przepisów wydanych przez Prezesa NFZ do obowiązujących aktów prawnych, w szczególności do znowelizowanej ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027 z późn. zm.) oraz wydanych na jej podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 20 października 2014 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu ambulatoryjnej opieki specjalistycznej (Dz. U. poz. 1442), oraz innych aktów prawnych.

Zaproponowane zmiany dotyczą:

  1. zasad rozliczania i finansowania świadczeń diagnostyki onkologicznej, wykonywane u pacjentów z kartą diagnostyki i leczenia onkologicznego;
  2. zasad rozliczania i finansowania świadczeń na rzecz pacjentów pierwszorazowych;
  3. warunków realizacji świadczeń ze szczególnym uwzględnieniem warunków dodatkowo ocenianych.

Ad.1. Zasady rozliczania i finansowania świadczeń diagnostyki onkologicznej, wykonywane u pacjentów z podejrzeniem nowotworu złośliwego.

Zarządzenie wprowadza Katalog diagnostycznych pakietów onkologicznych. Pakiety stanowią nowy produkt rozliczeniowy, służący do finansowania pełnoprofilowej diagnostyki onkologicznej. Będą one rozliczane w oparciu o ryczałt, w zależności od rodzaju diagnozowanego nowotworu złośliwego i etapu diagnostycznego (wstępny i pogłębiony), w wysokości wskazanej w załączniku nr 5c do zarządzenia.

Rozliczenie tych pakietów wymaga od świadczeniodawcy wykonania pełnej diagnostyki wynikającej ze wskazań klinicznych i obowiązujących standardów oraz wytycznych towarzystw naukowych odnoszących się do postępowania w tym zakresie. Obejmuje więc także badania kosztochłonne, w tym TK, RM, PET, badania izotopowe czy endoskopowe przewodu pokarmowego. Zatem badania te dla pacjentów z kartą diagnostyki i leczenia onkologicznego nie będą finansowane odrębnie przez Narodowy Fundusz Zdrowia w ramach ambulatoryjnych świadczeń kosztochłonnych (ASDK) oraz świadczeń odrębnie kontraktowanych (SOK). Podkreślić należy, że zakres diagnostyki wykonywanej przez lekarza należy całkowicie do jego kompetencji i decyzji. Przy rozliczaniu ryczałtu zobowiązany jest on do wykazania badań jakie wykonał.

Na potrzeby rozliczania świadczeń związanych z leczeniem onkologicznym, w sposób określony w art. 136 ust. 2 ustawy o świadczeniach, wprowadzono nowy mechanizm rozliczania tzw. "zakres skojarzony nielimitowany". Oznacza to, że w umowie zostaną wyodrębniane środki przeznaczone wyłącznie na realizację diagnostyki wstępnej i pogłębionej w ramach pakietu onkologicznego. Kwoty z tytułu realizacji tych świadczeń będą ulegały zwiększeniu do rzeczywistego wykonania.

Proponowane w zarządzeniu zmiany mają na celu realizację założeń ww. rozporządzenia, tj. przeprowadzania w trybie ambulatoryjnym szybkiej i pełnej diagnostyki różnicowej wraz z oceną stopnia zaawansowania choroby nowotworowej. Zrealizowana i sfinansowana w ten w ten sposób diagnostyka pozwoli na wczesne rozpoczęcie radykalnego leczenia choroby, a tym samym istotnie zwiększy szanse na wyleczenie nowotworu. Dlatego też pełna stawka za diagnostykę onkologiczną będzie przysługiwała tylko tym świadczeniodawcom, którzy terminowo i kompleksowo zdiagnozują pacjenta.

W celu ułatwienia pacjentom identyfikacji placówki realizującej diagnostykę onkologiczną na nowych warunkach, wprowadzono przepisy zobowiązujące świadczeniodawców do umieszczenia na zewnątrz budynku, w którym udzielane są powyższe świadczenia, w miejscu ogólnie dostępnym, znaku graficznego - "logo szybkiej terapii onkologicznej".

Ad.2. Zasady rozliczania i finansowania świadczeń na rzecz pacjentów pierwszorazowych.

W zarządzeniu proponuje się wprowadzenie wskaźnika premiującego, na poziomie 1,1 w przypadku postawienia ostatecznej diagnozy w terminie do 6 tygodni. W tym przypadku, oznacza to 10% wzrost przychodów z tytułu tych wizyt. Jednocześnie, przebudowano katalog grup zachowawczych poprzez zlikwidowanie obecnego wykazu grup kompleksowych i wprowadzenie w ich miejsce nowych grup dla świadczeń pierwszorazowych.

W celu realizacji powyższych założeń, podobnie jak dla diagnostyki onkologicznej, również wprowadzono zakres skojarzony na realizację świadczeń pierwszorazowych w formie skojarzonego zakresu świadczeń w określonych dziedzinach, wskazanych w załączniku nr 1a.

Ad.3. Warunki realizacji świadczeń ze szczególnym uwzględnieniem warunków dodatkowo ocenianych.

W załączniku nr 3a:

  • Uzupełniono, w poszczególnych zakresach, warunki dodatkowo oceniane odnoszące się do kwalifikacji personelu medycznego realizującego świadczenia, o lekarzy specjalistów w specjalizacjach wprowadzonych w rozporządzeniu MZ (gastroenterologia dziecięca, nefrologia dziecięca, endokrynologia ginekologiczna i rozrodczości, perinatologia) oraz w zakresach świadczeń: leczenia bólu oraz chirurgii onkologicznej dla dzieci wprowadzono ranking w stosunku do poradni oferujących realizację świadczeń przez lekarzy specjalistów,
  • zmodyfikowano sposób rankingowania pracowni TK, RM, badań gastroskopii i kolonoskopii w lokalizacji poradni specjalistycznej,
  • zmodyfikowano warunek dodatkowo oceniany dotyczący łącznego czasu pracy lekarzy ze specjalizacją I stopnia, poprzez przyznanie punktów, kiedy czas ich pracy stanowi powyżej 50% czasu pracy wszystkich lekarzy w poradni, zastępując dotychczasowy zapis 75%,
  • odstąpiono od rankingu lokalizacji poradni w zakresie preluksacji przy oddziale szpitalnym.

W załączniku nr 3b:

  • odstąpiono od elementu rankingującego liczby badań wykonywanych w pracowni TK, RM oraz badań endoskopowych przewodu pokarmowego,
  • w zakresie warunków dodatkowo ocenianych w pracowni TK i RM doprecyzowano zapis wskazując na konieczność posiadania zainstalowanego i uruchomionego oprogramowania i wyposażenia dostosowanego do zakresu klinicznego wykonywanych badań oraz udokumentowanego wykonania w ciągu roku poprzedzającego zawarcie umowy określonych badań.

Ponadto m.in:

  1. Wprowadzono poradę receptową zgodnie z przepisami ustawy z dnia 22 lipca 2014 r. o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1138), wycenioną za 1 pkt (około 8 zł).
  2. W przedmiotowym zarządzeniu w przypadku świadczeń w zakresie położnictwa i ginekologii odstąpiono od wymogu zapewnienia harmonogramu czasu pracy poradni w wymiarze nie mniejszym niż trzy dni w tygodniu.

Zgłaszanie uwag i opinii do przedstawionego projektu zarządzenia możliwe jest do 26 listopada 2014 roku.

Zapoznaj się z projektem zarządzenia.

Wszystkie aktualności