Aktualności
Aktualności Centrali
Kodeks Dobrych Praktyk Zarządczych w szpitalach
Zmiany w zarządzaniu placówkami medycznymi zwiększają zaufanie pacjentów, skracają czas hospitalizacji i przynoszą oszczędności − to pierwsze wnioski płynące z Kodeksu Dobrych Praktyk Zarządczych w szpitalach, który przygotował Narodowy Fundusz Zdrowia wspólnie z Polską Federacją Szpitali. Przetestowane rozwiązania zarządcze są uniwersalne, dlatego będą mogły z nich korzystać wszystkie szpitale czy placówki medyczne w Polsce.
Narodowy Fundusz Zdrowia i Polska Federacja Szpitali dążą do optymalizacji zarządzania szpitalami, dlatego promują rozwiązania, które pozwalają lepiej wykorzystać środki przeznaczane na leczenie i organizację placówek medycznych. NFZ zebrał najlepsze praktyki zarządcze szpitali w formie kodeksu.
– Dobre przykłady zarządzania szpitalami będą służyły menedżerom i właścicielom szpitali w podejmowaniu lepszych decyzji, opartych na mierzalnych wskaźnikach – zauważył Adam Niedzielski, prezes Narodowego Funduszu Zdrowia podczas konferencji prasowej inaugurującej projekt związany z rozwojem Kodeksu Dobrych Praktyk Zarządczych w podmiotach leczniczych. – Dyskusja publiczna skoncentrowała się ostatnio na zwiększeniu środków finansowych dla sektora zdrowia, a przecież zagadnienie efektywności ich wykorzystania jest równie ważnym tematem – dodał.
Kodeks opisuje przykłady sprawdzonych sposobów zarządzania placówkami medycznymi, które przyczyniły się do zwiększenia zaufania pacjentów, skrócenia czasu hospitalizacji lub oczekiwania na badanie oraz optymalizacji kosztów funkcjonowania placówek. Chodzi m.in. o wprowadzenie: elektronicznego obiegu dokumentów, innowacyjnych rozwiązań z zakresu telemedycyny, zmian w sposobie wynagradzania kadry medycznej, szkoleń podnoszących umiejętności i wiedzę lekarzy oraz pielęgniarek. Funduszowi i Polskiej Federacji Szpitali zależy na upowszechnieniu dobrych praktyk zarządczych, które z powodzeniem sprawdzą się w różnych placówkach medycznych w kraju.
– To może być początek tworzenia systemu koordynowanej ochrony zdrowia – współpracy NFZ i świadczeniodawcy na naprawdę dużą skalę – przekonywał obecny na konferencji Jarosław J. Fedorowski, prezes Polskiej Federacji Szpitali.
Kodeks Dobrych Praktyk Zarządczych opisuje 24 praktyki zgłoszone przez 11 szpitali. Weszły one w życie i przyczyniły się do poprawy działalności tych placówek. Na ich wprowadzeniu skorzystali m.in. pacjenci, personel medyczny i same placówki, np. zwiększając bezpieczeństwo gromadzonych przez nie danych.
– Powołaliśmy zespół szybkiego reagowania, złożony m.in. z lekarzy i pielęgniarek, który niesie błyskawiczną pomoc w nagłych przypadkach pogorszenia stanu zdrowia, które zagraża życiu. Zespół funkcjonuje wewnątrz szpitala. Do tej pory miał ok. 200 interwencji, na różnych oddziałach. Korzyści płynące z tego rozwiązania to spadek liczby zatrzymań krążenia i skrócenie czasu pobytu pacjentów w szpitalu, co oznacza także oszczędności – opisywał Dariusz Madera, dyrektor Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego w Opolu.
Do 6 marca Fundusz zbiera przykłady rozwiązań, które znacząco poprawiają organizację i zarządzanie placówkami. Najlepsze z nich zostaną opublikowane w aktualizacji kodeksu, zaplanowanej na drugą połowę kwietnia 2020 roku.
– Dobre praktyki, które zbierzemy w kodeksie, są zaleceniami, ale liczymy że w przyszłości staną się standardem. Chcielibyśmy premiować placówki, które zdecydują się na ich wdrożenie – zaakcentował Prezes Niedzielski.