Aktualności
Aktualności Centrali
Poradnik Pacjenta: Cyfrowe uzależnienie, realna pomoc
-
Już ponad 9,6 tys. osób, w tym przeszło 6 tys. dzieci, skorzystało z programu pilotażowego dla uzależnionych od nowych technologii cyfrowych.
-
Program dla dzieci i młodzieży nałogowo korzystających z komputerów i telefonów komórkowych ruszył pod koniec 2021 r.
-
Obecnie został przedłużony do 30 czerwca 2025 r., dlatego dzięki niemu niezbędną pomoc terapeutyczną i wsparcie otrzyma jeszcze więcej dzieci i ich rodziców.
Program odpowiedzią na problem uzależnień cyfrowych wśród dzieci i młodzieży
Dzieci i młodzież korzystają z technologii cyfrowych z różnych powodów. Niektórzy z nudy, braku zainteresowania ze strony opiekunów bądź nieumiejętności nawiązywania kontaktów społecznych z rówieśnikami w realnym życiu.
Wchodząc w świat wirtualny nawiązują nowe kontakty. Relacje te niekiedy stają się ważniejsze od tych realnych. Często powodem ucieczki w cyfrowy świat są kłopoty w rodzinie, brak radzenia sobie z emocjami, brak wsparcia w domu, ogólne poczucie, że świat nie ma im nic ciekawego do zaoferowania.
Według danych Urzędu Komunikacji Elektronicznej z 2019 roku blisko 9 na 10 dzieci korzysta codziennie z Internetu. Ponad 80 proc. w wieku od 7 do 15 lat ma telefon komórkowy. Telefonu używa niemal 64 proc. dzieci w wieku 7-9 lat. Powszechny dostęp do nowych technologii prowadzi do uzależniania, dlatego warto o tym mówić i reagować.
Zdaniem specjalistów od terapii e-uzależnień, nadużywanie nowych technologii pociąga za sobą poważne konsekwencje dla zdrowia młodego człowieka, m.in. wady postawy, ból oczu, głowy, wady wzroku, nadmierna masa ciała oraz zdrowia psychicznego, tj.: zaburzenia koncentracji, skłonność do kłamania, zaburzenia snu. Dlatego tak ważne jest wykrycie problemu na możliwie jak najwcześniejszym etapie. Odpowiednia reakcja rodzica i wsparcie specjalistów mogą pomóc dziecku szybko wyjść z uzależnienia od telefonu, czy komputera.
Dla kogo pilotaż?
Z leczenia w ramach pilotażowego programu e-uzależnień mogą skorzystać:
- dzieci przed rozpoczęciem nauki w szkole
- dzieci i młodzież w wieku szkolnym – do czasu ukończenia nauki w szkołach ponadpodstawowych.Wyjść z e-uzależnienia
Program zapewnia pomoc dzieciom i młodzieży w wyjściu z e-uzależnienia. Daje także możliwość przetestowania nowych modeli opieki nad najmłodszymi pacjentami i wypracowania ścieżki terapeutycznej, którą będzie można zastosowywać na szeroką skalę w całej Polsce.
Zadaniem programu jest również:
- ograniczenie negatywnych zachowań związanych z uzależnieniami cyfrowymi wśród dzieci i młodzieży
- zwiększenie wiedzy z zakresu nowych technologii i skutków ich nadużywania
- wsparcie uczniów i ich rodziców w walce z uzależnieniami od nowych technologii
- poprawa psychicznego i fizycznego stanu zdrowia dzieci i młodzieży.
- Dzięki programowi dzieci mające od lat trudności w funkcjonowaniu społecznym, zostały prawidłowo zdiagnozowane (zaburzenia ze spektrum autyzmu), co niewątpliwie jest krokiem milowym do dalszego ich rozwoju i rozumienia siebie - podkreśla Tomasz Kołodziejczyk, socjolog, wychowawca, terapeuta ze Stowarzyszenia MONAR w Łodzi.
Program jest bezpłatny
Pilotaż jest dostępny 14 miastach w Polsce. Do udziału w programie nie potrzebujesz skierowania. Wystarczy, że skontaktujesz się z placówką realizującą program.
W ramach programu:
- Twoje dziecko otrzyma bezpłatną pomoc. Konsultacje i porady finansuje Narodowy Fundusz Zdrowia
- Ty i Twoje dziecko macie możliwość odbycia konsultacji z lekarzem psychiatrą
- czas terapii Twojego dziecka jest dostosowany do jego indywidualnych potrzeb i może wynieść nawet ponad 12 tygodni.Program dla całej rodziny
W pilotażu powinny brać udział dzieci i ich rodzice. Tylko dzięki współpracy i udziale całej rodziny udaje się osiągnąć oczekiwane i długotrwałe efekty. Często potrzebna jest zmiana stylu życia zarówno dzieci, jak i rodziców, odnalezienie wspólnych zainteresowań i pasji. Bagatelizowanie pierwszych objawów uzależnienia dziecka i poczucie, że problemy same się rozwiążą może w przyszłości doprowadzić do poważniejszych skutków. Zawsze warto reagować, bo trudności z czasem będą się tylko pogłębiać.
- Bez wsparcia rodzica/opiekuna dziecko samo nie wyjdzie ze świata wirtualnego, my tylko uczymy je jak zdrowo korzystać z nowoczesnych technologii, jak radzić sobie w konstruktywny sposób z emocjami i negatywnymi doświadczeniami, ale to po stronie rodzica leży stawianie granic, wsparcie, zrozumienie potrzeb dziecka i odpowiednie motywowanie go do zmiany zachowania – podkreśla Monika Cegłowska – Pundyk, przewodnicząca Stowarzyszenia "Powrót z U" w Szczecinie.
Czy wiesz, że...?
Już ponad 9,6 tys. osób, w tym przeszło 6 tys. dzieci, skorzystało z programu pilotażowego dla uzależnionych od nowych technologii cyfrowych.
Program z korzyścią dla dzieci
Dzięki programowi finansowanemu przez NFZ, dzieci uczą się, jak prawidłowo funkcjonować w życiu codziennym, jak nawiązywać kontakty rówieśnicze i budować długotrwałe relacje. Uczestnicząc w programie dzieci nauczą się:
- wyrażać i nazywać swoje emocje
- radzić sobie ze stresem
- nie uciekać do sieci w trudnych sytuacjach
- spędzać mniej czasu przy urządzeniach mobilnych
- organizować sobie czas wolny w sposób aktywny i rozwijający ich pasje
- rozpoznać zagrożenia, które niosą za sobą nowe technologie
- lepiej funkcjonować w życiu społecznym, nawiązywać nowe relacje z rówieśnikami
- rozmawiać z rodzicami o swoich problemach i obawach.
Wiedza o e-uzależnieniach jest potrzebna rodzicom
Bez wsparcia rodziców dziecko nie wyjdzie z uzależnienia od technologii cyfrowych. Program jest przeznaczony również dla rodziców. Dzięki niemu rodzice dowiadują się:
- jakie są skutki nadmiernego korzystania z nowych technologii dla zdrowia ich dzieci
- kiedy zachowanie dziecka powinno wzbudzać niepokój
- jak budować dobre relacje z dzieckiem, oparte na wzajemnym zaufaniu i szacunku
- jak kontrolować czas dziecka spędzany przed komputerem
- jak być konsekwentnym, ale zarazem otwartym i wrażliwym na trudności dziecka
- jak wzmacniać poczucie wartości u dziecka
- jak rozmawiać z dzieckiem bez oceniania, krytykowania, oskarżania
- jak ważne jest mówienie i okazywanie uczuć dziecku
- jak stworzyć dziecku warunki do rozwijania pasji i zainteresowań
- jak zaspokajać potrzeby emocjonalne dziecka i wspierać je w radzeniu sobie
w trudnych sytuacjach.
- Rodzice często nie zdawali sobie sprawy, że główny problem ich dziecka leży zupełnie gdzie indziej lub mieli tego świadomość, ale nie wiedzieli gdzie szukać pomocy. W pilotażu skupiamy się przede wszystkim na znalezieniu przyczyny nadmiarowego użytkowania technologii cyfrowych przez dzieci, a nie tylko na rozpoznawaniu cech uzależnienia i ograniczeniu przywiązania dzieci do mediów. – informuje mgr Krzysztof M. Antończak, psychoterapeuta ze Stowarzyszenia MONAR w Jeleniej Górze.
Czy wiesz, że...?
Wartość udzielonych świadczeń w ramach programu pilotażowego wyniosła ponad 8,5 mln złotych.
Gdzie zgłosić się po pomoc?
Zobacz listę placówek, które realizują program pilotażowy
To powinno Cię zainteresować:
Jak pomóc dziecku w kryzysie psychicznym?