Aktualności
Aktualności Centrali
Poradnik Pacjenta: Podstawowa opieka zdrowotna – czy wszystko o niej wiesz?
-
Podstawowa Opieka Zdrowotna (POZ) to przede wszystkim Twój lekarz podstawowej opieki zdrowotnej, który działa w ramach publicznej ochrony zdrowia na podstawie umowy z NFZ.
-
Jeśli Twoja choroba uniemożliwia Ci dotarcie do przychodni, możesz zamówić wizytę domową lekarza, pielęgniarki lub położnej.
-
POZ obejmuje także świadczenia pielęgniarki lub higienistki szkolnej udzielane dzieciom i młodzieży.
Zespół podstawowej opieki zdrowotnej
W skład zespołu POZ wchodzą:
- lekarz POZ
- pielęgniarka POZ
- położna POZ.
Aby korzystać z porad lekarza, pielęgniarki i położnej POZ, wystarczy złożyć deklarację ich wyboru, w wybranej przychodni.
Zadania podstawowej opieki zdrowotnej
Do głównych zadań placówek POZ należy:
- zapewnienie opieki zdrowotnej nad pacjentem i jego rodziną
- koordynacja opieki zdrowotnej nad pacjentem w systemie ochrony zdrowia
- ocena potrzeb zdrowotnych pacjentów oraz ustalenie priorytetów zdrowotnych
- rozpoznawanie, eliminowanie lub ograniczanie zagrożeń i problemów zdrowia fizycznego i psychicznego
- zapewnienie profilaktycznej opieki zdrowotnej oraz promocji zdrowia dostosowanych do potrzeb różnych grup społecznych
- zapewnienie edukacji pacjentów w zakresie odpowiedzialności za własne zdrowie i kształtowanie świadomości prozdrowotnej.1
Godziny otwarcia placówek POZ
Placówki POZ działają:
- od poniedziałku do piątku w godzinach: 8:00–18:00
- porady odbywają się stacjonarnie, w formie teleporad lub w domu pacjenta
- w godzinach nocnych (18:00–8:00) oraz w święta i weekendy doraźnej pomocy udziela nocna i świąteczna opieka zdrowotna.
SZCZEGÓŁOWA INFORMACJA NA TEMAT NOCNEJ I ŚWIĄTECZNEJ OPIEKI ZDROWOTNEJ
Jak się zapisać do placówki POZ?
Na wizytę do lekarza podstawowej opieki zdrowotnej możesz zapisać się:
- osobiście
- telefonicznie
- za pośrednictwem osoby trzeciej
- drogą elektroniczną.
Ważne! Masz prawo zapisać się na wizytę w wybranej placówce, w godzinach pracy placówki POZ. Przychodnia zobowiązana jest zapewnić rejestrację pacjentów we wszystkich wyżej wymienionych formach.
Czym jest deklaracja wyboru?
Osoby ubezpieczone lub uprawnione do świadczeń wybierają lekarza, pielęgniarkę i położną POZ przez oświadczenie woli, czyli „deklarację wyboru”.
W ramach podstawowej opieki zdrowotnej wybierasz:
- lekarza POZ
- pielęgniarkę POZ
- położną POZ (w przypadku kobiet).
Jak dokonać wyboru lekarza, pielęgniarki i położnej POZ?
Deklaracji wyboru możesz dokonać poprzez:
- złożenie pisemnej deklaracji u lekarza, pielęgniarki, położnej POZ w wybranej przez Ciebie przychodni.
Wzór deklaracji
- wysłanie deklaracji w formie elektronicznej, podpisaną kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym
- Internetowe Konto Pacjenta:
- zaloguj się na swoje IKP
- wejdź w zakładkę „Moje konto”
- na dole strony, pod śródtytułem „Twoja Podstawowa Opieka Zdrowotna (POZ)”, znajdź właściwą pozycję i kliknij „Wypełnij deklarację”
- wybierz placówkę/przychodnię, lekarza, pielęgniarkę lub położną POZ i kliknij zatwierdź.
Jak zmienić wybraną wcześniej placówkę POZ?
Zmiany dokonasz poprzez wypełnienie u nowo wybranego lekarza/ pielęgniarki/ położnej POZ druku deklaracji. Nie masz obowiązku powiadamiania poprzedniej placówki o tej zmianie.
Kiedy zmiana wyboru lekarza, pielęgniarki i położnej POZ jest bezpłatna?
Dwa razy w roku kalendarzowym możesz bezpłatnie i bez podawania przyczyny, zmienić lekarza, pielęgniarkę i położną POZ. Za każdą kolejną zmianę lekarza, pielęgniarki lub położnej POZ zapłacisz 80 zł.
Dodatkowa zmiana deklaracji wyboru lekarza jest bezpłatna:
- jeśli zmieniłeś miejsce pobytu
- jeśli wybrany przez Ciebie lekarz POZ przestał pracować w wybranej przychodni
- jeśli przychodnia, w której do tej pory się leczyłeś, została zamknięta
- z innych przyczyn, które powstały po stronie lekarza lub przychodni.
Pomoc lekarska na wyjeździe
Jeśli jesteś np. na wakacjach lub w delegacji, możesz skorzystać w miejscu swojego pobytu z porad lekarza podstawowej opieki zdrowotnej, jeśli:
- nagle zachorowałeś,
- twój stan zdrowia nagle się zmienił.
Odmowa zapisu na wizytę, co możesz zrobić?
Jeżeli rejestracja odmawia zapisania Cię na wizytę lekarską:
- w pierwszej kolejności - zwróć się do kierownika podmiotu leczniczego z prośbą o wyjaśnienie sprawy
- jeżeli pomimo Twojej wyraźnej prośby pracownik placówki POZ w dalszym ciągu odmawia Ci zapisania się na wizytę - poproś o pisemne wyjaśnienia odmowy
- jeśli uznasz, że udzielona odpowiedź jest dla Ciebie niewystarczająca - zwróć się o pomoc do swojego Oddziału Wojewódzkiego NFZ
- jeśli uważasz, że zostały naruszone Twoje prawa pacjenta - skontaktuj się z Rzecznikiem Praw Pacjenta
Ważne! O udzieleniu pacjentowi pilnej pomocy medycznej w dniu zgłoszenia decyduje lekarz POZ, nie rejestracja.
Zauważyłeś nieprawidłowość – zgłoś ją
Jeżeli podczas wizyty w placówce POZ coś wzbudziło Twój niepokój, np. miałeś problem z zapisem na wizytę, wizyta lekarska nie odbyła się pomimo wyznaczonego terminu - przekaż nam swoje uwagi.
Możesz to zrobić:
- osobiście
- telefonicznie
- pocztą tradycyjną
- elektronicznie przez ePUAP.
Sprawdź, jak skontaktujesz się ze swoim Oddziałem Wojewódzkim NFZ
1 Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o podstawowej opiece zdrowotnej (Dz.U. z 2022 r. poz. 2527)