Aktualności
Aktualności Centrali
Prosto o zdrowiu. Narodowy Fundusz Zdrowia zadba o lepszą komunikację z pacjentem
Podczas II Forum Prostego Języka „Prosto i kropka” Narodowy Fundusz Zdrowia podpisał deklarację stosowania prostego języka w relacjach z pacjentami. W pismach nie będzie urzędniczej nowomowy, a na salach obsługi na stałe zagości przyjazna komunikacja.
Trzeciego października 2019 roku dołączyliśmy do koalicji na rzecz upraszczania języka w komunikacji z obywatelami.
📝 Właśnie dołączyliśmy do grona urzędów stawiających na #ProstyJęzyk!
— NFZ (@NFZ_Centrala) October 3, 2019
💙 Teraz będziemy lepiej komunikować się z pacjentami.
✍️ Deklarację "Prosto i kropka" podpisał @kikosicki_pawe, p.o. dyrektora Departamentu Obsługi Pacjenta w @NFZ_Centrala.@a_niedzielski @MIR_GOV_PL pic.twitter.com/U98XC6acbq
Razem z NFZ deklarację na rzecz prostego języka podpisały m.in. Kancelaria Prezydenta RP, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów i Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.
– Urzędnicy są m.in. po to, żeby tłumaczyć obywatelom, jakie są ich prawa i obowiązki. Jeśli zrobią to skomplikowanym językiem, to obywatele tracą szansę pełnego uczestnictwa w życiu publicznym – podkreślał Robert Bartold, dyrektor generalny w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju, podczas otwarcia forum.
Specgrupa od prostego języka
Jak zauważa Adam Niedzielski, p.o. prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia, deklaracja to pierwszy, ważny krok na drodze do lepszych relacji z pacjentami, bo jako organizacja mamy tu sporo pracy do wykonania.
W dziedzinie prostego języka czeka nas ogromna praca. Mam świadomość, że komunikacja @NFZ_Centrala wymaga dużej poprawy. https://t.co/gUiuRhefoj
— Adam Niedzielski (@a_niedzielski) October 3, 2019
Dlatego w Centrali NFZ powstaje specjalny zespół, który zajmie się wprowadzaniem zasad prostego języka, zaczynając od pism kierowanych do pacjentów, przez stronę internetową Funduszu, po komunikację bezpośrednią na salach obsługi pacjentów.
– Powołamy korpus oficerów językowych. Będą to pracownicy, którzy już pracują w oddziałach wojewódzkich NFZ. Ich zadaniem będzie sprawdzanie pism i korespondencji, która wychodzi z urzędu, by były one napisane w prostej, przystępnej formie – zapowiada prezes Niedzielski.
Prosty język to dobre relacje z klientem i lepszy wizerunek
Budowanie pozytywnego wizerunku, staranność językowa, ale również dbałość o wysoką zrozumiałość naszych tekstów to jeden z priorytetów NFZ. Upraszczanie języka komunikacji z klientami cieszy się coraz większym zainteresowaniem, nie tylko w administracji publicznej, ale także wśród firm komercyjnych.
Badania pokazują, że prosty język wprost przekłada się na większe zaufanie klientów do instytucji, wpływa na jej lepsze postrzeganie, a nawet potrafi przynieść konkretne oszczędności finansowe.
Wszystkie aktualności