Aktualności
Aktualności Centrali
Skarga do NFZ – kiedy i jak możesz ją złożyć?
-
Czasami zdarza się, że korzystając z usług w ramach umowy z NFZ coś nie przebiega zgodnie z naszymi oczekiwaniami.
-
Może to być problem z rejestracją, odmowa udzielenia świadczenia czy długi czas oczekiwania na wizytę. Czy wiesz, że masz prawo zgłosić nam swoje zastrzeżenia?
-
W Narodowym Funduszu Zdrowia traktujemy skargi i wnioski pacjentów jak ważną formę informacji zwrotnej. W ten sposób pomagasz nam w poprawie jakości świadczonych usług.
Kiedy warto zgłosić skargę?
Nie wszystko zawsze idzie zgodnie z planem. Jeśli coś się nie udało, jesteśmy tu, by pomóc Ci to wyjaśnić. Nie ignoruj problemu. Możesz zgłosić swoje uwagi i pomóc nam poprawić jakość świadczonych usług w ramach NFZ.
Zgłoś sprawę jeśli m.in.:
- odmówiono Ci możliwości zapisu do lekarza
- odmówiono Ci wykonania badań zleconych przez lekarza
- zapłaciłeś za świadczenie finansowane przez NFZ
- masz trudności z zapisaniem się do lekarza, np. zapisy możliwe są tylko osobiście, w wybranym dniu
- otrzymałeś receptę bez refundacji, a jesteś do niej uprawniony
- lekarz nie przyjmuje pacjentów zgodnie z harmonogramem pracy
- nie udaje Ci się umówić telefonicznie na konsultację.
Choć oficjalnie nosi nazwę skargi, potraktuj to jako reklamację.
WAŻNE! Skargi do Funduszu możesz składać tylko na placówki, które mają podpisaną umowę z NFZ.
Twoje zdanie ma znaczenie – złóż wniosek
Wnioski od pacjentów są dla nas cennym źródłem informacji, dzięki którym możemy działać skuteczniej i lepiej odpowiadać na Twoje potrzeby. Jeśli widzisz, co możemy zrobić lepiej, podziel się swoimi spostrzeżeniami i prześlij nam swój wniosek.
Może on dotyczyć m.in.:
- poprawy organizacji i działania Narodowego Funduszu Zdrowia
- zwiększenia przestrzegania prawa
- zapobiegania nieprawidłowościom
- lepszego zaspokajania potrzeb pacjentów i efektywniejszej realizacji zadań przez Narodowy Fundusz Zdrowia.
Jak zgłosić skargę?
Złożenie skargi w NFZ jest bardzo proste i możesz to zrobić na kilka sposobów:
- pisemnie – wyślij list na adres oddziału wojewódzkiego NFZ
- elektronicznie – za pośrednictwem ePUAP, e-Doręczenia lub pocztą e-mail
- osobiście – odwiedź najbliższy oddział NFZ i złóż skargę do protokołu.
Sprawdź, jak skontaktujesz się ze swoim oddziałem wojewódzkim NFZ
Jakie informacje powinna zawierać skarga?
Aby NFZ mógł rozpatrzyć Twoje zgłoszenie, powinno ono zawierać:
- imię, nazwisko i adres kontaktowy
- szczegółowy opis sytuacji – co się wydarzyło, gdzie i kiedy
- dane placówki lub pracownika medycznego, którego dotyczy zgłoszenie.
Czy wiesz, że…?
Jeśli zgłoszenie jest anonimowe, może zostać nierozpatrzone.
Do kogo zaadresować pismo?
Swoje pismo możesz przesłać do:
- oddziału wojewódzkiego lub delegatury NFZ
- Centrali NFZ.
Lista adresów oddziałów wojewódzkich NFZ
Nie tylko NFZ – gdzie jeszcze możesz szukać pomocy?
Jeśli Twój problem dotyczy decyzji lekarza, jakości leczenia lub naruszenia praw pacjenta, warto zwrócić się do odpowiednich instytucji. Każdy pacjent ma prawo do szacunku, profesjonalnej opieki i rzetelnych informacji.
Możesz również zgłosić sprawę do:
- dyrektora placówki, w której świadczone są usługi
- jeśli masz np. zastrzeżenia do wykonywanych obowiązków przez pracowników placówki medycznej lub napotkałeś trudności z dodzwonieniem się
- rzecznika odpowiedzialności zawodowej lekarzy przy okręgowej izbie lekarskiej
- jeśli sposób leczenia lub zachowania lekarza podczas wizyty w twoim odczuciu nie był odpowiedni
- rzecznika odpowiedzialności zawodowej pielęgniarek i położnych
- na naganny sposób postępowania pielęgniarki lub położnej w stosunku do Twojej osoby
- Rzecznika Praw Pacjenta
- gdy zostały naruszone Twoje prawa jako pacjenta m.in. do poszanowania intymności i godności, informacji, dostępu do dokumentacji medycznej czy opieki duszpasterskiej.
Na co najczęściej skarżą się pacjenci?
1. Trudności w uzyskaniu wizyty w dniu zgłoszenia w podstawowej opiece zdrowotnej.
2. Trudności w dodzwonieniu się do poradni.
3. Odległy termin wizyty lub badania.
4. Nierespektowanie szczególnych uprawnień do wizyt poza kolejnością.
5. Długi czas oczekiwania na badania diagnostyczne.
6. Pobranie opłaty za świadczenia finansowane przez NFZ.
7. Brak pomocy stomatologicznej osobie zgłaszającej się z bólem zęba.
8. Odwołanie zaplanowanej operacji.
9. Problemy w uzyskaniu e-recepty.
10. Recepta bez refundacji, mimo posiadanych uprawnień.
Zobacz: W czym może Ci pomóc lekarz podstawowej opieki zdrowotnej?
Czy wiesz, że…?
-
W 2024 roku wpłynęło do Funduszu 6 966 skarg od pacjentów.
-
Najwięcej w województwie Śląsklim, a najmniej w Małopolsce.
Kiedy skarga jest niezasadna i Fundusz nie może jej rozpatrzeć?
Każda skaga jest analizowana przez pracowników Funduszu. Jesli dotyczy nierespektowania warunków umowy z NFZ, podejmowane są odpowienie działania. Jednak pracownicy NFZ nie są upoważnieni np. do oceny decyzji medycznych podejmowanych przez lekarzy w procesie leczenia. Zastrzeżenia dotyczące samego sposobu leczenia należy kierować w pierwszej kolejności do:
- osób zarządzających podmiotami leczniczymi
- rzecznika odpowiedzialności zawodowej lekarzy Okręgowej Izby Lekarskiej
- Rzecznika Praw Pacjenta.
Twój głos ma znaczenie
Twoje zgłoszenie to więcej niż formalność. To szansa na poprawę funkcjonowania systemu ochrony zdrowia. Nie obawiaj się mówić o tym, co Cię niepokoi. Jesteśmy tu, aby wspólnie budować lepszą opiekę medyczną. Twój głos ma znaczenie.
To powinno Cię zainteresować:
Opieka koordynowana w POZ. Co oznacza dla pacjentów?
Dlaczego otyłość jest coraz większym wyzwaniem zdrowotnym?