Aktualności
Aktualności Oddziałów
Ograniczenie dostępności sal obsługi klientów w Narodowym Funduszu Zdrowia w związku z koronawirusem
W trosce o Państwa bezpieczeństwo ograniczamy zakres usług w obsłudze bezpośredniej od 16 marca 2020 r. do odwołania. W salach obsługi klientów jesteśmy do Państwa dyspozycji tylko w sprawach niezbędnych dla zabezpieczenia pilnych potrzeb zdrowotnych, których nie można załatwić drogą elektroniczną czy telefoniczną.
Zawieszamy tymczasowo usługi:
- potwierdzania profilu zaufanego (PZ) dla klientów indywidualnych
- przyjmowania korespondencji w salach obsługi klientów.
Większość usług NFZ można zrealizować elektronicznie lub pocztą tradycyjną.
ZAOPATRZENIE W WYROBY MEDYCZNE
Uprawnienia do wyrobów medycznych mogą być elektronicznie wystawione i potwierdzone przez osobę, która wystawia zlecenie (lekarza lub inną osobę uprawnioną). Poproś osobę wystawiającą zlecenie o podanie numeru zlecenia (np. telefonicznie, e-mailem lub SMS). Z tak potwierdzonym zleceniem udaj się bezpośrednio do sklepu medycznego lub apteki. Bez konieczności wizyty w NFZ.
Jeśli osoba wystawiająca nie wystawiła i nie zatwierdziła zlecenia elektronicznie:
- zeskanuj i wyślj e-mailem bądź faksem do oddziału wojewódzkiego NFZ lub, jeśli nie masz takiej możliwości, wyślij je pocztą tradycyjną. Pacjent, lekarz/felczer/pielęgniarka/położna/fizjoterapeuta, przychodnia lub realizator zaopatrzenia w wyroby medyczne, po pozytywnym zweryfikowaniu zlecenia otrzyma od oddziału wojewódzkiego NFZ informację o wygenerowanym przez system e-ZWM numerze zlecenia (np. telefonicznie lub przez e-mail).
albo
- udaj się bezpośrednio do sklepu medycznego lub apteki, która zdalnie (np. przez e-mail) potwierdzi zlecenie z NFZ. Realizacja zlecenia w sklepie medycznym lub aptece odbywa się po podaniu numeru zlecenia i Twojego numeru PESEL, a w przypadku osób bez numeru PESEL daty urodzenia - bez wydruku papierowego. Podpisujesz jedynie dokument potwierdzenia odbioru wyrobu medycznego.
Nie musisz potwierdzać odbioru wyrobu medycznego, jeśli dostarcza go kurier. Dostawę potwierdza kurier, a apteka lub sklep medyczny zachowuje dokument potwierdzający dostawę.
WAŻNE! Sklep medyczny, apteka musi posiadać umowę z NFZ na realizację zaopatrzenia w wyroby medyczne wydawane na zlecenie oraz dostęp do systemu e-ZWM.
WAŻNE! Więcej znajdziesz w komunikacie.
Zostaniesz przyjęty w sali obsługi pacjentów w oddziale wojewódzkim NFZ tylko w sytuacji niezbędnej dla zabezpieczenia pilnych potrzeb zdrowotnych na miesiąc.
LECZENIE UZDROWISKOWE
WAŻNE! Od 14 marca 2020 r. do odwołania, uzdrowiska zawieszają czasowo swoją działalność. Więcej informacji w komunikacie.
Skierowanie do uzdrowiska wyślij pocztą do Twojego oddziału wojewódzkiego NFZ (jeśli lekarz sam go nie wysłał). Wszelkie sprawy związane z kierowaniem na leczenie uzdrowiskowe mogą być załatwione elektronicznie lub pocztą tradycyjną. Każdy etap rozpatrywania Twojego skierowania możesz śledzić przez internet w przeglądarce skierowań na leczenie uzdrowiskowe.
Skorzystaj z przeglądarki skierowań na leczenie uzdrowiskowe
UBEZPIECZENIE DOBROWOLNE
Wniosek o zawarcie lub rozwiązanie umowy dobrowolnego ubezpieczenia zdrowotnego wyślij pocztą tradycyjną do Twojego oddziału wojewódzkiego NFZ.
Jak ubezpieczyć się dobrowolnie? POBIERZ WNIOSEK
UBEZPIECZENIE W NFZ
Wniosek o weryfikację statusu ubezpieczenia zdrowotnego (eWUŚ), a także dotyczący okresów i zasad ubezpieczenia zdrowotnego wyślij e-mailem (skan) lub pocztą tradycyjną do Twojego oddziału wojewódzkiego NFZ.
EUROPEJSKA KARTA UBEZPIECZENIA ZDROWOTNEGO (EKUZ)
Wniosek o EKUZ możesz złożyć przez ePUAP – potrzebujesz profilu zaufanego (PZ) lub certyfikatu kwalifikowanego, które pozwalają potwierdzić Twoją tożsamość.
Wniosek możesz też pobrać ze strony internetowej NFZ. Zeskanuj wypełniony wniosek i wyślij na adres:
Kartę EKUZ otrzymasz na adres wskazany we wniosku.
Nie zdążyłeś załatwić EKUZ, a jesteś poza granicami kraju? Możesz uzyskać Certyfikat Tymczasowo Zastępujący Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego.
Pobierz wniosek o Certyfikat Tymczasowo Zastępujący kartę EKUZ
WNIOSKI UNIJNE
Wniosek o wydanie formularza S1 możesz wysłać pocztą tradycyjną.
ZWROT KOSZTÓW LECZENIA POZA GRANICAMI KRAJU
Wniosek o zwrot kosztów świadczeń opieki zdrowotnej, będących świadczeniami gwarantowanymi, udzielonych na terytorium innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego UE - wyślij pocztą tradycyjną.
Refundacja kosztów za leczenie w państwach członkowskich UE/EFTA
SKŁADANIE SKARG I WNIOSKÓW
Skargę lub wniosek możesz wysłać do Twojego oddziału wojewódzkiego NFZ:
- pocztą tradycyjną lub faksem
- na adres e-mail oddziału wojewódzkiego:
- za pośrednictwem platformy ePUAP.
NADAWANIE ŚWIADCZENIODAWCOM POZ UPRAWNIEŃ DO POTWIERDZANIA PROFILU ZAUFANEGO
W tej sprawie skontaktuj się telefonicznie lub elektronicznie z Twoim oddziałem wojewódzkim NFZ.
BEZPŁATNA INFOLINIA NFZ
Skorzystaj z Telefonicznej Informacji Pacjenta. Zadzwoń pod bezpłatny numer 800 190 590. Infolinia jest czynna całą dobę, przez 7 dni w tygodniu.