Aktualności
Aktualności Oddziałów
Opieka medyczna podczas ŚDM – przypomina Małopolski OW NFZ
W związku ze zbliżającymi się Światowymi Dniami Młodzieży Małopolski Oddział Wojewódzki NFZ przypomina podstawowe informacje na temat pomocy medycznej w stanach nagłych, a także publikuje dane teleadresowe placówek, w których - w ramach NFZ - możemy taką pomoc otrzymać.
Telefony informacyjne
- 12 29 88 404, 12 29 88 386 (poniedziałek godz. 8.00 – 17.00, wtorek, środa, czwartek godz. 8.00-16.00, piątek godz. 8.00-15.00) – informacja telefoniczna MOW NFZ: zasady udzielania świadczeń zdrowotnych, dane kontaktowe do placówek medycznych
- 12 661 22 40 - Całodobowy Telefon Informacji Medycznej. Telefon działa 24 godziny na dobę. Informacja nt. opieki medycznej na ternie Krakowa. W okresie od 25 lipca do 2 sierpnia obsługa w językach: polskim, angielskim, niemieckim, francuskim, włoskim, hiszpańskim i rosyjskimi. Infolinia będzie udzielała informacji o zabezpieczeniu medycznym dla uczestników ŚDM na podstawie danych przekazanych przez Wojewodę Małopolskiego i Krakowskie Pogotowie Ratunkowe, w tym o polowych namiotach szpitalnych, pieszych i zmotoryzowanych patrolach medycznych, organizacji opieki zdrowotnej na czas Światowych Dni Młodzieży.
Pomoc medyczna w ramach NFZ
Gabinety Podstawowej Opieki Zdrowotnej
Godziny pracy: 8.00 – 18.00
Jaka pomoc:
- nagłe zachorowanie, nagłe pogorszenie stanu zdrowia, gdy nie ma objawów sugerujących bezpośrednie zagrożenie życia lub istotny uszczerbek zdrowia, a zastosowane środki domowe lub leki dostępne bez recepty nie przyniosły spodziewanej poprawy.
Z pomocy lekarzy POZ mogą korzystać wszyscy pacjenci. Aby uzyskać pomoc nie trzeba wypełniać deklaracji.
Nocna i świąteczna opieka zdrowotna
Godziny pracy: 18.00 – 8.00, w weekend całodobowo
Jaka pomoc:
nagłe zachorowanie, nagłe pogorszenie stanu zdrowia, gdy nie ma objawów sugerujących bezpośrednie zagrożenie życia lub istotny uszczerbek zdrowia, a zastosowane środki domowe lub leki dostępne bez recepty nie przyniosły spodziewanej poprawy, np.
- infekcji dróg oddechowych z gorączką
- bólów brzucha, nieustępujących mimo stosowania leków rozkurczowych
- bólów głowy, nieustępujących mimo stosowania leków przeciwbólowych
- biegunki lub wymiotów, szczególnie u dzieci lub osób w podeszłym wieku
- zatrzymania wiatrów, stolca lub moczu
- nagłego bólu krzyża, kręgosłupa, stawów, kończyn itp.
- zaostrzenia dolegliwości znanej choroby przewlekłej (np. kolejny napad astmy oskrzelowej z umiarkowaną dusznością),
- usunięcia kleszcza
Rodzaj pomocy:
- wizyta w gabinecie
- konsultacja telefoniczna
- wizyta domowa (tylko w przypadkach medycznie uzasadnionych)
Nocna i świąteczna opieka zdrowotna w Krakowie
- al. Pokoju 4 – tel.12 411 83 96- dzielnice: I, II, III
- ul. Rusznikarska 17- tel. 12 357 50 10- dzielnica IV
- ul. Galla 24- tel. 12 294 73 83 – dzielnice - V, VI
- ul. Komorowskiego 12- tel. 12 357 14 75 - dzielnica VII
- ul. Szwedzka 27 - tel. 12 266 02 70 - dzielnica VIII
- ul. Białoruska 15 – tel.12 655 50 11 - dzielnice: IX, X, XI
- ul. Kutrzeby 4 – tel. 12 656 00 55 - dzielnice: XII, XIII
- os. Złotej Jesieni 1 – tel. 12 646 87 92 - dzielnice: XIV, XV, XVI
- os. Na Skarpie 66 – tel. 12 357 52 48 - dzielnice: XVII, XVIII
Nocna i świąteczna opieka zdrowotna poza Krakowem
- Andrychów, al. A. Wietrznego 3, tel. 33 870 49 80
- Bochnia, ul. Krakowska 31, tel. 14 61 53 377
- Brzesko, ul. Kościuszki 68, tel. 14 662 13 40, 14 662 13 72
- Chrzanów, ul. Sokoła 19, tel. 32 623 56 87
Dąbrowa Tarnowska, ul. Szpitalna 1, tel. 14 644 33 22 - Gdów 402, tel. 12 346 24 05
- Gorlice, ul. Węgierska 21, tel. 18 352 75 74
- Grybów, ul. Kościuszki 17, tel. 795 531 807, 18 442 56 05
- Jabłonka, ul. 3 Maja 7, tel. 18 265 29 76
- Jordanów, Piłsudskiego 79, tel. 18 267 55 26
- Kalwaria Zebrzydowska, ul. Jana Pawła II 7, tel. 33 876 64 37, 608 786 725
- Kęty, ul. Sobieskiego 45, tel. 33 845 21 00
- Krościenko nad Dunajcem, Esperanto 2, tel. 18 262 32 21
- Krynica Zdrój, ul. Kraszewskiego 142, tel. 18 473 28 04, 18 473 27 00
- Krzeszowice, ul. Legionów Polskich 6, 12 433 39 80
- Libiąż, ul. 9 Maja 2, tel. 32 627 14 21
- Limanowa, ul. Piłsudskiego 61, tel. 18 33 72 075, 664 487 351
- Miechów, ul. Szpitalna 3, tel. 41 38 20 238
- Mogilany, Rynek 4, tel. 12 357 52 36
- Mszana Dolna, ul. Marka 2, tel. 608 135 590
- Myślenice, ul. Szpitalna 2, tel. 12 273 03 82
- Niepołomice, ul. Piękna 4, tel. 12 357 52 39
- Nowy Sącz, ul. Młyńska 5, tel. 18 442 56 05
- Nowy Targ, Kolejowa 31, tel. 18 26 574 88
- Olkusz, al. 1000-lecia 13, tel. 41 240 13 45
- Oświęcim, ul. Chemików 5 , tel. 33 488 60 97
- Proszowice, ul. Kopernika 13, tel. 12 386 51 23
- Rabka, ul. Słoneczna 3, tel. 604 901 902
- Rytro 541, tel. 18 542 41 44
- Skała, ul. Słomnicka 69, tel. 12 389 00 00
- Skawina, ul. Ks. J. Popiełuszki 2a, tel. 12 276 72 77
- Słomniki, ul. Kościuszki 64, tel. 12 357 57 10
- Sucha Beskidzka , ul. Szpitalna 22, tel. 33 872 33 12, 33 872 33 67 , 668 312 938
- Tarnów, ul. Kwiatkowskiego 15 , tel. 14 68 805 84
- Tarnów, pl. Dworcowy 6, tel. 14 688 60 99
- Tarnów, os. XXV-lecia PRL 3A, tel. 14 68 881 85
- Tuchów, ul. Szpitalna 1 , tel. 14 653 52 88
- Wadowice, ul. Karmelicka 5, tel. 33 872 12 12
- Wieliczka, ul. Szpunara 20, tel. 12 279 63 63
- Wojnicz, ul. Rolnicza 3, tel. 14 67 903 08, 14 67 89 349, 531 955 191 w.55
- Wolbrom, ul. Skalska 22, tel. 32 644 10 29, 32 644 12 74
- Zakopane, Kamieniec 10, tel. 18 20 120 21, 18 20 160 15, 18 20 160 16 w.100, 797 181 648
Nocna pomoc stomatologiczna
Godziny pracy: 19:00- 7:00, w weekend całodobowo
Jaka pomoc:
doraźna pomoc w nagłych przypadkach:
- nagły, ostry ból zęba występujący szczególnie nocą
- obrzęk twarzy, uraz twarzy
- złamanie zęba
- krwawienie występujące w obrębie jamy ustnej
- ekstrakcje zębów
Nocna pomoc stomatologiczna w Krakowie
- NZOZ STOMEDYK, ul. Strzelecka 2a, tel. 668 810 810
Nocna pomoc stomatologiczna poza Krakowem
- NZOZ KODENT, ul. Karosek 3, 32-700 Bochnia – tel. 14 614 57 80, 795 272 555
- MOŚCICKIE CENTRUM MEDYCZNE, ul. Eugeniusza Kwiatkowskiego 15, 33-101 Tarnów, 14 68 80 584
Szpitalne oddziały ratunkowe, izby przyjęć
Godziny pracy: całodobowo
Jaka pomoc:
w sytuacjach bezpośredniego zagrożenia życia lub stanach nagłych mogących prowadzić do istotnego uszczerbku zdrowia, np.:
- utrata przytomności
- zaburzenia świadomości
- drgawki
- nagły, ostry ból w klatce piersiowej
- zaburzenia rytmu serca
- nasilona duszność
- nagły ostry ból brzucha
- uporczywe wymioty, zwłaszcza z domieszką krwi
- masywny krwotok z dolnego odcinka przewodu pokarmowego
- masywny krwotok z dróg rodnych
- gwałtownie postępujący poród
- ostre i nasilone reakcje uczuleniowe (wysypka, duszność) będące efektem zażycia leku, ukąszenia, czy użądlenia przez jadowite zwierzęta
- zatrucia lekami, środkami chemicznymi czy gazami
- rozległe oparzenia
- udar cieplny
- wyziębienie organizmu
- porażenie prądem
- podtopienie lub utonięcie
- agresja spowodowana chorobą psychiczną
- dokonana próba samobójcza
- upadek z dużej wysokości
- rozległa rana, będąca efektem urazu
- urazy kończyny dolnej, uniemożliwiające samodzielne poruszanie się
Szpitalne oddziały ratunkowe w Krakowie:
- 5 Wojskowy Szpitalny Kliniczny z Polikliniką, ul. Wrocławska 1-3, tel. 12 63 08 138, 12 63 08 140
- Szpital Miejski Specjalistyczny im. G. Narutowicza, ul. Prądnicka 35/37, tel. 12 25 78 280, 12 25 78 672
- Szpital Specjalistyczny im. S. Żeromskiego, os. Na Skarpie 66 – tel.12 62 29 260, 12 62 29 488
- Szpital Specjalistyczny im. L. Rydygiera, os. Złotej Jesieni 1, tel. 12 64 68 680
- Szpital Uniwersytecki - Centrum Urazowe Medycyny Ratunkowej i Katastrof, ul. Kopernika 50, tel. 12 35 16 601
- Uniwersytecki Szpital Dziecięcy, ul. Wielicka 265, tel. 12 658 13 84
Izby przyjęć w Krakowie
- Szpital Specjalistyczny im. J. Dietla, ul. Skarbowa 1, tel. 12 68 76 205
- Krakowski Szpital Specjalistyczny im. Jana Pawła II, ul. Prądnicka 80, tel. 12 61 42 000
- Zakład Opieki Zdrowotnej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, ul. Galla 25, tel. 12 63 74 205
- Szpital św. Rafała, ul. Bochenka 12, tel. 12 65 00 818, 12 65 00 819
- Wojewódzki Specjalistyczny Szpital Dziecięcy im. św. Ludwika, ul. Strzelecka 2, tel. 12 61 98 613
Szpitalne oddziały ratunkowe i izby przyjęć poza Krakowem
SOR
- Szpital Powiatowy w Bochni, ul. Krakowska 31, tel. 14 615 32 62, 14 615 33 02
- Szpital Powiatowy w Brzesku, ul. Kościuszki 68, tel. 14 662 11 66
- Szpital Powiatowy w Chrzanowie, ul. Topolowa 16, tel. 32 624 74 95
- Szpital Specjalistyczny im. Henryka Klimontowicza w Gorlicach, ul. Węgierska 21, tel. 18 355 35 05
- Szpital Powiatowy w Limanowej, ul. Piłsudskiego 61, tel. 18 330 17 95
- Szpital św. Anny w Miechowie, ul. Szpitalna 3, tel. 41 382 02 69
- Szpital w Myślenicach, ul. Szpitalna 2, tel. 12 273 03 64
- Szpital Specjalistyczny im. Jędrzeja Śniadeckiego w Nowym Sączu, ul. Młyńska 10, tel. 18 443 88 77 w. 512
- Podhalański Szpital Specjalistyczny im. Jana Pawła II w Nowym Targu, ul. Szpitalna 14, tel. 18 263 32 10
- Nowy Szpital w Olkuszu, Al. 1000-lecia 13, tel. 41 240 12 70
- Szpital Powiatowy w Oświęcimiu, ul. Wysokie Brzegi 4, tel. 33 844 83 29
- Szpital Powiatowy w Suchej Beskidzkiej, ul. Szpitalna 22, tel. 33 872 33 67, 377, 261
- Szpital Wojewódzki im. św. Łukasza, ul. Lwowska 178 a, tel. 14 631 51 11, 14 631 57 32
- Szpital Powiatowy w Wadowicach, ul. Karmelicka 5, tel. 33 872 12 00, w. 403, 33 872 12 00, w. 401
- Szpital Powiatowy im. dr. Tytusa Chałubińskiego w Zakopanem, ul. Kamieniec 10, tel. 18 201 20 21, 18 201 60 15, 18 201 60 16, w. 100
IP
- Szpital w Dąbrowie Tarnowskiej, ul. Szpitalna 1, tel. 14 644 32 22, 14 644 33 00
- Szpital im. dr Józefa Dietla w Krynicy - Zdroju, ul. Kraszewskiego 142, tel. 18 473 21 11
- Szpital Powiatowy w Proszowicach, ul. Kopernika 13, tel. 12 386 51 05
- Szpital Miejski w Rabce-Zdroju, ul. Słoneczna 3, tel. 18 268 57 71, tel. 18 268 57 21
- Specjalistyczny Szpital im. E. Szczeklika w Tarnowie, ul. Szpitalna 13, tel. 14 631 03 72
Pogotowie ratunkowe:
w stanach zagrożenia życia
Numery telefonów ratunkowych:
- 112
- 999
Apteki
Apteki całodobowe w Krakowie
- Apteka Dbam o zdrowie, ul. Kalwaryjska 94, tel. 12 656 18 50
- Apteka Dr Max, ul. Karmelicka 23, tel. 12 631 19 80
- Apteka, ul. Kazimierza Wielkiego 117, tel. 12 637 44 01
- Apteka Galla, ul. Kronikarza Galla 26, tel. 12 636 73 65
- Apteka Dbam o zdrowie, os. Centrum A 4, tel. 12 425 75 40
- Apteka Dr Max, ul. Ćwiklińskiej 10, tel. 12 658 10 01
- Apteka prywatna, ul. Mogilska 21, tel. 12 411 01 26
- Apteka Dbam o zdrowie, ul. Zielińska 3, tel. 12 415 08 04
- Apteka Centrum, ul. Miłkowskiego 3/1, tel. 12 26 89 988
- Apteka Galaktyka, ul. Wolska 1, tel. 501 265 842
- Apteka Dbam o zdrowie, ul. Bieńczycka 168, tel. 12 644 86 63
- Apteka Dbam o zdrowie, ul. Grzegórzecka 8, tel. 12 431 01 89
- Apteka Dbam o zdrowie, ul. Krowderska 31, tel. 12 430 00 31
- Apteka Dbam o zdrowie, ul. Mikołajska 4, tel. 12 431 01 89
- Apteka Dbam o zdrowie, os. Centrum C 8, tel. 12 425 75 40
- Apteka Dbam o zdrowie, ul. Podwale 6, tel. 12 429 49 43
- Apteka Dbam o zdrowie, ul. Stojałowskiego 6, tel. 12 333 47 48
- Apteka Dbam o zdrowie, ul. Wysłouchów 49, tel. 12 654 86 48
- Apteka Starowiślna, ul. Starowiślna 82/2, tel. 12 422 19 93
- Apteka Millenium, ul. Kruszwicka 12 J, tel. 12 645 02 07
Dodatkowe dyżury aptek o wydłużonym czasie pracy w okresie od 25.07 do 1.08.2016 r.
- Apteka Hygieia, ul. Bałtycka 3, tel. 12 420 14 17, poniedziałek-piątek 7:00-20:00, sobota 8:00-15:00
- Apteka Hygieia, os. Bohaterów Września 76, tel. 12 681 11 28, poniedziałek-piątek 7:00-21:00, sobota 7: 00-18:00, niedziela 9:00-18:00
- Apteka Hygieia, ul. Budziszyńska 3, tel. 12 644 03 86, poniedziałek-piątek7:00-21:00, sobota 8:00-15:00
- Apteka Hygieia, ul. Dobrego Pasterza 99, tel. 12 410 53 85, poniedziałek-piątek 7:00-21:00, sobota 8:00-15:00
- Apteka Hygieia, ul. Dobrego Pasterza 67, tel. 12 412 38 88, poniedziałek-piątek 7:00-21:00, sobota 7:00-21:00, niedziela 8:00-21:00
- Apteka Hygieia, ul. Kniaźnina 4, tel. 12 446 91 42, poniedziałek-piątek 7:00-21:00, sobota 7:00-18:00, niedziela 9:00-16:00
- Apteka Hygieia, os. Kolorowe 11A, tel. 12 259 61 86, poniedziałek-piątek 7:00-21:00, sobota 7:00-18:00
- Apteka Hygieia, os. Kościuszkowskie 5, tel. 12 681 19 34, poniedziałek-piątek 7:00-21:00, sobota 7:00-18:00
- Apteka Hygieia, ul. Łużycka 55, tel. 12 658 97 99, poniedziałek-piątek 7:00-20:00, sobota 7:00-18:00
- Apteka Hygieia, ul. Teligi 26B, tel. 12 353 10 92, poniedziałek-piątek 7:00-21:00, sobota 7:00-18:00
- Apteka Hygieia, os. Mozarta 31, tel. 12 445 63 95, poniedziałek-piątek 7:00-21:00, sobota 8:00-18:00
- Apteka Hygieia, os. Niepodległości 3, tel. 12 387 02 37, poniedziałek-piątek7:00-21:00, sobota 8:00-18:00
- Apteka Hygieia, ul. Niska 2, tel. 12 637 01 19, poniedziałek-piątek 7:00-21:00, sobota 7:00-18:00
- Apteka Hygieia, os. Oświecenia 47, tel. 12 686 20 54, poniedziałek-piątek 7:00-21:00, sobota 7:00-18:00
- Apteka Hygieia, Plac Sikorskiego 9, tel. 12 422 57 54, poniedziałek-piątek 7:00-21:00, sobota 8:00-15:00
- Apteka Hygieia, ul. Solskiego 1, tel. 12 416 24 28, poniedziałek-piątek 7:00-21:00, sobota 7:00-18:00
- Apteka Hygieia, ul. Strzelców 11B, tel. 664 933 333, poniedziałek-piątek 7:00-21:00, sobota 7:00-18:00
- Apteka Hygieia, ul. Wysłuchów 2, tel. 12 654 44 43, poniedziałek-piątek 7:00-21:00, sobota 7:00-18:00
- Apteka Hygieia, ul. Wierzyńskiego 9, tel. 12 626 07 05, poniedziałek-piątek 7:00-21:00, sobota 7:00-18:00
- Apteka Hygieia, ul. Wrocławska 48, tel. 12 633 44 32, poniedziałek-piątek 7:00-21:00, sobota 7:00-16:00
- Apteka Hygieia, os. Złotego Wieku 14, tel. 12 647 23 15, poniedziałek-piątek 7:00-21:00, sobota 7:00-18:00
- Apteka Hygieia, os. Złotego Wieku 23D, tel. 12 341 59 79, poniedziałek-piątek 7:00-21:00, sobota 7:00-18:00
- Apteka Hygieia, ul. Płaszowska 63, tel. 12 262 92 08, poniedziałek-piątek 7:00-21:00, sobota 7:00-18:00
- Apteka Hygieia, ul. Zachodnia 27, tel. 12 264 00 60, poniedziałek-piątek 7:00-21:00, sobota 7:00-18:00
- Apteka Dbam o zdrowie, ul. Bosaków 11, tel. 12 411 07 31, poniedziałek-piątek 8:00-20:00, sobota 8:00-15:00
- Apteka Dbam o zdrowie, ul. Pawia 5, tel. 12 628 70 56, poniedziałek-piątek 8:00-22:00, 8:00-22:00, niedziela 10:00-21:00
- Apteka, ul. Czysta 5, tel. 12 631 93 93, poniedziałek-piątek 8:00-22:00, sobota 8:00-20:00, niedziela 8:00-20:00
- Apteka, ul. Prądnicka 85/87, tel. 12 416 22 08, poniedziałek-piątek8:00-22:00
Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego
Informacje dla osób uprawnionych z państw członkowskich UE/EFTA przebywających czasowo w Polsce
Co to jest EKUZ i do czego uprawnia?
Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ) jest dokumentem, na podstawie którego zgodnie z unijnymi przepisami o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego, ubezpieczony w jednym z państw członkowskich UE/EFTA oraz członkowie jego rodziny przebywający czasowo w innym państwie członkowskim UE/EFTA są uprawnieni do korzystania z rzeczowych świadczeń zdrowotnych, które z powodów medycznych stają się niezbędne w trakcie ich pobytu. Przez pojęcie świadczenia niezbędnego należy rozumieć każde świadczenie, co do którego lekarz zadecyduje, że zachodzi konieczność jego udzielenia z uwagi na stan zdrowia, w jakim znajduje się pacjent tak, aby nie musiał on wracać do swojego państwa w celu uzyskania leczenia. Świadczenia na podstawie EKUZ udzielane są na identycznych zasadach, jak osobom ubezpieczonym w państwie leczenia.
Uwaga! EKUZ nie daje uprawnień, do korzystania z tzw. leczenia planowanego, czyli takiego, które jest celem pobytu pacjenta w Polsce.
Kto może korzystać z EKUZ?
Osoba przebywająca czasowo w Polsce np. turystycznie, w celu nauki lub czasowo delegowana do pracy w Polsce przez pracodawcę z innego państwa członkowskiego UE/EFTA, może korzystać z leczenia w Polsce na podstawie EKUZ.
Uwaga! Student, który podejmuje zatrudnienie w Polsce – podlega ustawodawstwu polskiemu z tytułu pracy i tutaj powinien być zgłoszony do ubezpieczenia zdrowotnego.
Świadczeniodawcy honorujący EKUZ
Po okazaniu EKUZ można skorzystać z leczenia u polskich świadczeniodawców, którzy mają zawartą umowę z Narodowym Funduszem Zdrowia. Takie placówki medyczne oznaczone są logiem NFZ i napisem „Narodowy Fundusz Zdrowia”. Świadczenia przewidziane przez polskie ustawodawstwo w wykazie świadczeń gwarantowanych udzielane są, co do zasady, bezpłatnie.
Posiadając EKUZ, w zależności od długości pobytu, można skorzystać:
- ze świadczeń podstawowej opieki zdrowotnej, która obejmuje badania i poradę udzieloną przez lekarza. Lekarz może także skierować pacjenta na badania diagnostyczne,
do specjalisty lub do szpitala - ze świadczeń specjalistycznych ze skierowaniem od lekarza ubezpieczenia zdrowotnego. Skierowanie nie jest wymagane do ginekologa i położnika, dentysty, wenerologa, onkologa, psychiatry
- z leczenia szpitalnego ze skierowaniem od lekarza ubezpieczenia zdrowotnego.
W przypadku nagłego zachorowania, wypadku, urazu, zatrucia, stanu zagrożenia życia, niezbędne świadczenia medyczne uzyskuje się bez skierowania do szpitala. W trakcie pobytu w szpitalu zabiegi, badania i leki zapewniane są bezpłatnie, z wyjątkiem świadczeń ponadstandardowych, których koszty należy pokryć z własnych środków finansowych.
Uwaga! W razie wypadku lub nagłego zachorowania należy wezwać pogotowie ratunkowe (tel. 999 lub 112) lub zgłosić się bezpośrednio do szpitala, w szczególności na szpitalny oddział ratunkowy (SOR).
Świadczenia ratownictwa medycznego udzielane na miejscu zdarzenia oraz transport medyczny do szpitala jest w takich przypadkach, co do zasady nieodpłatny.
Leki na receptę:
Receptę może wystawić lekarz, który zawarł z NFZ umowę upoważniającą go do wystawiania recept. W aptece należy okazać EKUZ. Zgodnie z polskimi przepisami, leki na receptę mogą być wydawane: bezpłatnie, za częściową odpłatnością lub za pełną odpłatnością.
Jak należy postąpić w przypadku braku EKUZ?
W przypadku braku EKUZ i konieczności skorzystania z opieki medycznej, można zawnioskować do swojej instytucji ubezpieczenia zdrowotnego o wydanie Certyfikatu Tymczasowo Zastępującego EKUZ, który daje takie same uprawnienia, jak EKUZ. Można również ponieść koszty leczenia w Polsce we własnym zakresie, a następnie, po powrocie do swojego państwa , zawnioskować o ich zwrot w swojej instytucji.
Więcej informacji dostępnych jest na stronie polskiej instytucji łącznikowej w zakresie koordynacji rzeczowych świadczeń zdrowotnych: www.ekuz.nfz.gov.pl
European Health Insurance Card − EHIC
Information for holders from the EU/EFTA member states staying temporarily in Poland
What is EHIC and what does it entitle you to?
The European Health Insurance Card (EHIC) is a document based on which, according to the EU regulations on the coordination of social security systems, a person insured in one of the EU/EFTA Member States and members of their family staying temporarily in another EU/EFTA member state, are entitled to receive healthcare benefits in kind that become necessary during their stay for medical reasons. A necessary benefit should be understood as any benefit that a doctor finds essential to be granted due to the patient’s health condition, so that the patient does not to have to return to their country in order to receive treatment. The benefits under EHIC are provided on the same terms as those provided to persons insured in the country of treatment.
Please note: EHIC does not entitle you to receive the so-called scheduled treatment, i.e. treatment that is the target of a patient's stay in Poland.
Who can use EHIC?
Persons staying temporarily in Poland, for example, tourists, students or persons temporarily delegated to work in Poland by employers from other EU/EFTA member states may receive treatment in Poland based on EHIC.
Please note: Students undertaking jobs in Poland are subject to the Polish legislation on account of employment and should be reported to health insurance.
Healthcare providers honoring EHIC
Having presented EHIC, you are entitled to receive treatment from Polish healthcare service providers who have signed a contract with the Polish National Health Fund (NFZ). These medical centers are marked with the NFZ logo and bear the words "Narodowy Fundusz Zdrowia” [National Health Fund]. In principle, the benefits provided by the Polish legislation in the list of guaranteed benefits are granted free of charge.
Depending on the length of your stay, EHIC allows you to receive the following:
- primary healthcare benefits, i.e. examinations and medical advice. The doctor may refer you to diagnostic tests, to a specialist or a hospital;
- specialized healthcare benefits following a referral from a health insurance doctor. No referral is required for an appointment with a gynecologist and obstetrician, dentist, venereologist, oncologist or psychiatrist;
- hospital treatment following a referral from a medical health insurance doctor. In the event of sudden illness, accident, injury, poisoning, or a life threatening condition, the necessary medical benefits are granted without a referral to hospital. During your stay in hospital, treatments, examinations and medicines are provided free of charge, except for the non-standard services, the cost of which you must cover from your own funds.
Please note: In the event of an accident or sudden illness, call an ambulance (number 999 or 112) or go directly to the hospital, particularly to the Emergency Room (SOR).
As a rule, emergency medical services provided at the scene and medical transport to a hospital in the above-mentioned cases are free of charge.
Prescription drugs
A prescription may be issued by a doctor authorized to prescribe medications under a contract concluded with NFZ. You must present EHIC at the pharmacy. According to the Polish law, prescription medications may be issued: free of charge, for partial payment or full payment.
What to do if you do not have EHIC?
If you require medical care but do not have EHIC, you can apply to your health insurance institution to issue a Provisional Replacement Certificate, which gives you the same rights as EHIC. You can also cover the costs of treatment in Poland on your own, and after returning to your country, you may apply to your institution for reimbursement.
INFO
More information is available on the website of a Polish liaison body for the coordination of healthcare benefits in kind:www.ekuz.nfz.gov.pl .
Die Europäische Versicherungskarte – EHIC
Informationen für Leistungsberechtigte aus den EU- und EFTA Ländern bei vorübergehenden Aufenthalten in Polen
Was ist die Versicherungskarte EHIC und welche Ansprüche gewährt sie?
Die Europäische Versicherungskarte (EHIC) ist ein Dokument, das nach den Gemeinschaftsvorschriften zur Koordination der Systeme der sozialen Sicherheit den gesetzlich Versicherten und seine Familienangehörigen aus einem der EU- und EFTA Länder bei einem vorläufigen Aufenthalt in einem anderen EU- und EFTA Mitgliedsstaat zur Inanspruchnahme von medizinischen Sachleistungen, die sich während ihres Aufenthalts als notwendig erwiesen haben, berechtigt. Unter einer notwendigen Leistung ist jede Sachleistung zu verstehen, hinsichtlich deren, der Arzt entschieden hat, dass sie auf Grund des Gesundheitszustands des Patienten untentbehrlich ist, damit er nicht vorzeitig in sein Heimatsland zurückkehren muss, um die erforderlichen medizinischen Leistungen zu erhalten. Die Sachleistungen werden aufgrund der EHIC Karte nach denselben Regeln gewährleistet, die auch für andere Versicherte aus dem jeweiligen Land gelten.
Achtung! Mit der EHIC Karte hat man keinen Anspruch auf die sog. geplante Behandlung, also solche, die das Hauptziel des Aufenthalts des Patienten in Polen ist.
Wer darf die EHIC Karte in Anspruch nehmen?
Wer sich vorübergehend in Polen aufhält, beispielsweise als Tourist oder zu Lernzwecken und wer vom Arbeitgeber aus einem anderem EU- und EFTA Land dienstlich nach Polen entsandt wird, darf eine medizinische Versorgung aufgrund der EHIC Karte in Anspruch nehmen.
Achtung! Ein Student, der eine Arbeit in Polen findet, unterliegt der polnischen Gesetzgebung aufgrund des Arbeitsverhältnisses und muss demzufolde hier bei der Krankenversicherung angemeldet werden.
Gesundheitsdienstleister, die die EHIC Karte anerkennen
Nach der Vorlage der EHIC Karte ist es möglich, eine medizinische Versorgung bei den Gesundheitsdienstleistern, die den Vertrag mit dem Nationalen Gesundheitsfonds (NFZ) abgeschlossen haben, zu erhalten. Solche Gesundheitszentren werden mit dem Logo des NFZ und mit dem Schild „Narodowy Fundusz Zdrowia“ gekennzeichnet. Die Gesundheitsleistungen, die nach den polnischen Vorschriften auf der Liste der garantierten medizinischen Versorgung stehen, sind grundsätzlich kostenfrei.
Nach der Vorlage der EHIC Karte haben Sie je nach Dauer Ihres Aufenthalts Zugang
- zur medizinischen Grundversorgung, die Untersuchungen und eine Rateinholung beim Arzt umfasst. Der Arzt kann den Patienten zu diagnostischen Untersuchungen, zum Facharzt wie auch in eine stationäre Behandlung überweisen;
- zu fachärztlichen Gesundheitsleistungen, bei denen eine Überweisung vom Vertragsarzt erforderlich ist. Die Überweisung wird nicht beim Aufsuchen von Gynäkologen und Geburtshelfern, Zahnärzten, Fachärzten für Geschlechtskrankheiten, Onkologen und Psychiatern nicht verlangt;
- zur stationären Behandlung, die jedoch vom Vertragsarzt verordnet werden muss. In dringenden Fällen, bei einer plötzlichen Erkrankung, einem Unfall, einer Verletzung, einer Vergiftung und bei Lebensgefahr erhält man notwendige Gesundheitsversorgung ohne Krankenhausüberweisung. Während des Krankenhausaufenthalts sind Behandlungen, Untersuchungen und Medikamente kostenfrei, bis auf weitergehende Leistungen, deren Kosten durch den Patienten selbst gedeckt werden müssen.
Achtung! Im Falle eines Unfalls und einer plötzlichen Erkrankung ist der Rettungsdienst anzurufen (Telefonnummern 999 und 112) oder man soll sich selbst an das Krankenhaus wenden, vor allem an die Rettungsabteilung (SOR).
Die Sachleistung des Rettungsdienstes, die an der Stelle des Ereignisses geleistet wird sowie der Transport ins Krankenhaus sind in solchen Fällen kostenfrei.
Medikamente auf Rezept:
Das Rezept darf nur vom Arzt ausgestellt werden, der den Vertrag mit dem NFZ über die Rezeptausstellung hat. In der Apotheke soll man die EHIC Karte vorzeigen. Nach den polnischen Vorschriften können Medikamente auf Rezept kostenfrei, mit Zuzahlung oder mit voller Kostenübernahme durch den Patienten herausgegeben werden.
Was soll man tun, wenn man keine EHIC Karte besitzt?
Fehlt einem die EHIC Karte und gleichzeitig ist eine Behandlung notwendig, dann ist es möglich eine Ersatzbescheinigung von der EHIC Karte bei der eigenen gesetzlichen Krankenkasse zu beantragen. Mit der Ersatzbescheinigung hat man dieselben Ansprüche wie mit der EHIC Karte. Es ist auch möglich, die Behandlungskosten in Polen erst aus eigenen Mitteln zu bezahlen und nach der Rückkehr ins Heimatland die Kostenerstattung bei der Krankenkasse zu beantragen.
Mehr Informationen
Weitere Informationen sind auf der Webseite der polnischen Verbindungsstelle zur Koordination von medizinischen Sachleistungen www.ekuz.nfz.gov.pl zu finden.
Tarjeta Sanitaria Europea (TSE)
Información para personas autorizadas de los países miembros de la UE/AELC residentes temporales en Polonia
¿Qué es la Tarjeta Sanitaria Europea y a qué da derecho?
La Tarjeta Sanitaria Europea (TSE) es un documento en base del cual, de conformidad con las normas sobre la coordinación de la seguridad social en la UE, el asegurado en uno de los países miembros de la UE/AELC y sus familiares residentes temporales en otro país miembro de la UE/AELC están autorizados a percibir prestaciones sanitarias en especie indispensables por razones médicas durante su estancia. Mediante una prestación indispensable hay que entender cada prestación en relación con la cual el médico decide que se la necesita en vista del estado de la salud del paciente, para que éste no tenga que regresar a su país para recibir asistencia sanitaria. Las prestaciones en base a la Tarjeta Sanitaria Europea se otorgan bajo las mismas condiciones que a las personas aseguradas en el país del tratamiento médico.
Observación. La Tarjeta Sanitaria Europea no da derecho al tratamiento programado, es decir, al tratamiento que es el motivo del viaje del paciente en Polonia.
¿Quién está autorizado a gozar de la Tarjeta Sanitaria Europea?
Una persona que se encuentra temporalmente en Polonia, p.ej. por motivos turísticos, para estudiar o delegada por su empleador de otro país miembro de la UE/AELC, tiene derecho a percibir asistencia sanitaria en Polonia en base de la Tarjeta Sanitaria Europea.
Observación. Un estudiante que obtenga empleo en Polonia está sujeto a la legislación polaca por motivo de empleo y debería estar dado de alta a la seguridad social polaca.
Los prestadores de asistencia sanitaria que reconocen la Tarjeta Sanitaria Europea
Tras presentar la Tarjeta Sanitaria Europea es posible recibir asistencia sanitaria de los prestadores polacos que hayan concluido un contrato con Narodowy Fundusz Zdrowia (Fondo Nacional de la Salud, NFZ). Tales establecimientos llevan el logotipo de NFZ y la inscripción «Narodowy Fundusz Zdrowia». Las prestaciones previstas por la legislación polaca en el listado de prestaciones garantizadas se otorgan, en principio, gratuitamente.
Al poseer la Tarjeta Sanitaria Europea, según el periodo de estancia, se puede recibir:
- prestaciones de asistencia sanitaria básica que abarca el examen y la consulta médica. El médico puede proveerle al paciente un volante médico para el estudio diagnóstico, al especialista u hospital;
- prestaciones especializadas con el volante médico del seguro social. El volante no se requiere para ginecólogo, dentista, venereólogo, oncólogo, psiquiatra;
- asistencia hospitalaria con el volante médico del seguro social. En los casos de urgencia, accidente, lesión, intoxicación, peligro grave para la vida, se recibe la asistencia sanitaria indispensable sin volante médico. Durante la estancia en el hospital, las intervenciones, exámenes y medicamentos se reciben gratuitamente, excepto las prestaciones «no rutinarias», cuyos gastos se deben cubrir con sus fondos propios.
Observación. En caso de accidente o emergencia es preciso llamar ambulancia (teléf. 999 o 112) o acudir directamente al hospital, posiblemente al servicio de urgencias (SOR).
Las prestaciones del servicio médico de emergencias se realizan in situ, mientras que el transporte médico al hospital en tales casos es, en principio, gratuito.
Medicamentos sujetos a prescripción médica:
La prescripción la expide el médico que ha concluido con NFZ un contrato que le autorice a expedir prescripciones. En la farmacia se debe presentar la Tarjeta Sanitaria Europea. Según las normas polacas, los medicamentos recetados se pueden entregar gratuitamente, a cambio de pago parcial o pago completo.
¿Qué hago si no tengo la Tarjeta Sanitaria Europea?
En el caso de necesitar recibir asistencia sanitaria y no tener la Tarjeta Sanitaria Europea, se puede solicitar de su institución de seguridad social una expedición del Certificado Provisional Sustitutorio de la Tarjeta Sanitaria Europea que garantiza los mismos derechos que la Tarjeta Sanitaria Europea. Asimismo, se puede asumir los gastos de tratamiento en Polonia por su cuenta y a continuación, tras regresar a su país, solicitar su reembolso en su institución de seguro.
INFORMACIÓN
Se puede encontrar más información en la página web de la institución polaca — el organismo de enlace de la coordinación de prestaciones sanitarias en especie: www.ekuz.nfz.gov.pl.
Tessera Europea di Assicurazione Malattia – TEAM
Informazioni alle persone con il diritto alle prestazioni sanitarie, provenienti dagli Stati membri dell’UE/EFTA, con dimora temporanea in Polonia
Che cos’è TEAM e quali sono i relativi diritti?
La Tessera Europea di Assicurazione Malattia (TEAM) è un documento in base al quale, conformemente alle norme comunitarie sul coordinamento dei sistemi di previdenza sociale, l’assicurato in uno degli Stati membri dell’UE/EFTA e i suoi familiari con dimora temporanea in un altro Stato membro dell’UE/EFTA hanno il diritto alle prestazioni sanitarie indispensabili dal punto di vista medico durante il loro soggiorno. Per prestazione indispensabile si intende ogni prestazione ritenuta necessaria dal medico, considerando lo stato di salute del paziente, in modo tale da non farlo ritornare nel Paese di origine per ottenere le cure mediche. Le prestazioni in base alla TEAM vengono disciplinate dalle stesse norme vigenti in merito alle persone assicurate nel Paese che presta cure sanitarie.
Attenzione! La Tessera TEAM non dà il diritto alle cosiddette cure programmate, cioè quelle che costituiscono lo scopo del soggiorno del paziente in Polonia.
Chi può usufruire della TEAM?
La persona che soggiorna temporaneamente in Polonia, per turismo, studi o in trasferta temporanea, delegata dal datore di lavoro proveniente da un altro Stato Membro dell’UE/EFTA, ha il diritto a usufruire delle prestazioni sanitarie in Polonia in base alla TEAM.
Attenzione! Lo studente assunto in Polonia è soggetto alla legislazione polacca a titolo di attività lavorativa e qua dovrebbe essere registrato e assicurato.
Soggetti che riconoscono valida la tessera TEAM
Dopo aver esibito la TEAM è possibile ottenere le prestazioni dai soggetti polacchi che hanno sottoscritto il contratto con il Servizio Sanitario Nazionale polacco. Tali centri medici esibiscono il logo NFZ e la scritta “Narodowy Fundusz Zdrowia” /Servizio Sanitario Nazionale/. Le prestazioni previste dalla legislazione polacca sono riportate nella lista delle prestazioni garantire e, generalmente, sono gratuite.
I titolari della TEAM, a seconda della durata del soggiorno, possono usufruire di:
- prestazioni base del Servizio Sanitario Nazionale, compresi analisi e visite mediche. Inoltre, il medico può prescrivere gli esami diagnostici, la visita specialistica o il ricovero;
- prestazioni specialistiche con prescrizione del medico di assicurazione sanitaria. Le prescrizioni non sono richieste in caso di visite ginecologiche e ostetriche, dentistiche, dermosifilopatiche, oncologiche e psichiatriche;
- cure ospedaliere con prescrizione del medico di assicurazione sanitaria. In caso di malattie improvvise, incidenti, traumi, avvelenamenti, pericolo per la vita, le prestazioni mediche indispensabili vengono ottenute senza la prescrizione medica. Durante il ricovero, gli interventi, gli esami e i medicinali sono gratuiti, ad esclusione delle prestazioni non standard (questo tipo di prestazioni è a carico del paziente).
Attenzione! In caso di incidenti o malattie improvvise, chiamare i soccorsi (tel. 999 oppure 112) o recarsi direttamente in ospedale, specie nel pronto soccorso (SOR).
Le prestazioni di soccorso medico vengono ottenute direttamente sul luogo dell’evento e, generalmente, il trasporto medico in ospedale in questi casi è gratuito.
Medicinali su ricetta:
La ricetta può essere rilasciata dal medico che ha sottoscritto il contratto con il SSN ed è autorizzato al rilascio delle ricette. In farmacia è necessario presentare la TEAM. Conformemente alle norme polacche, i medicinali su ricetta possono essere rilasciati: gratuitamente o a pagamento (importo intero o parziale).
Cosa fare se non si è titolari della tessera TEAM?
Se non si è titolari della Tessera TEAM e si ha bisogno delle cure mediche, è possibile presentare una domanda al proprio Servizio Sanitario Nazionale e ricevere il Certificato Sostitutivo Provvisorio di Tessera Europea, con gli stessi diritti della TEAM. Inoltre si possono sostenere le spese delle cure mediche in Polonia (di propria iniziativa) e, successivamente al ritorno nel proprio Paese di provenienza, chiedere il rimborso al proprio SSN.
INFORMAZIONI
Per altre informazioni dettagliate visitate il sito web dell’istituto polacco di coordinamento delle prestazioni sanitarie: www.ekuz.nfz.gov.pl.
Carte Européenne d’Assurance Maladie – CEAM
Informations pour les personnes autorisées des pays membres de l’UE/AELE en séjour temporaire en Pologne
Qu’est ce que la CEAM et à quoi elle autorise ?
La Carte Européenne d’Assurance Maladie (CEAM) est un document sur la base duquel, conformément aux dispositions réglementaires communautaires sur la coordination des systèmes d’assurance sociale, l’assuré dans un pays membre de l’UE/AELE et les membres de sa famille en séjour temporaire dans un autre pays membres de l’UE/AELE sont autorisés à bénéficier des prestations des soins médicales nécessaires pendant le séjour. La prestation des soins médicaux nécessaires doit être comprise comme chaque prestation que les médecins jugeront indispensable à fournir en raison de l’état de la santé en quel se trouve le patient pour que celui-ci ne soit pas obligé de retourner dans son pays afin de suivre un traitement. Les prestations conformément à la CEAM sont servies sur les mêmes bases que les prestations fournies à des personnes assurées dans le pays du traitement.
Attention ! La CEAM ne donne pas droit aux traitements communément qualifiés de «programmés» à savoir ce qui fait l’objet du séjour du patient en Pologne.
Qui peut bénéficier de la CEAM?
Toute personne en séjour temporaire en Pologne, p.ex. un séjour touristique, pour les besoins scientifiques ou une personne temporairement détachée pour le travail en Pologne par le salarié d’un autre pays membre de l’UE/EFTA, peut bénéficier du traitement en Pologne sur la base de la CEAM.
Attention ! L’étudiant (l’étudiante) qui entreprend l’emploi en Pologne – est soumis(e) à la réglementation polonaise au titre de travail et doit y être déclaré à l’assurance maladie.
Fournisseurs de prestation acceptant la CEAM
Après la présentation de la CEAM vous pouvez bénéficier de traitement médical chez les fournisseurs de prestations polonais qui ont signé le contrat avec Narodowy Fundusz Zdrowia [Fonds National de Santé]. De tels établissements médicaux sont marqués par le logo NFZ et la désignation «Narodowy Fundusz Zdrowia » [Fonds National de Santé]. Les prestations prévues par les réglementations polonaises dans l’inventaire des prestations garanties sont servies, quant au principe, gratuitement.
Le détenteur de la la CEAM, en fonction de longueur du séjour, peut bénéficier:
- des prestations des soins médicaux de base qui comprennent les examens et les consultations de médecin. Le médecin peut également orienter le patient à suivre l’examen de diagnostic chez un spécialiste ou à l’hôpital ;
- des prestations spécialisées avec l’ordonnance du médecin de l’assurance médicale. L’ordonnance n’est pas exigée chez un gynécologue et obstétricien, dentiste, urologue, oncologue, psychiatre ;
- des prestations de traitement hospitalier avec l’ordonnance du médecin de l’assurance médicale. En cas d’une maladie soudaine, accident, traumatisme, intoxication, état de danger pour la vie, des prestations médicales nécessaires sont obtenues sans ordonnance à l'hôpital. Au cours du séjour à l’hôpital, les traitements hospitaliers, les examens et les médicaments sont fournis gratuitement, sauf pour les services non standards dont les coûts doivent être couverts de fonds propres
Attention ! En cas d’accident ou d’une maladie soudaine, appelez les premiers secours (tél. 999 ou 112) ou adressez-vous directement à l’hôpital, en particulier le service des premiers secours (szpitalny oddział ratunkowy (SOR)).
Les prestations de premiers secours médicaux sur site d’accident et le transport médical à l’hôpital sont, dans ces cas, quant au principe, gratuits.
Médicaments sur ordonnance:
L’ordonnance peut être rédigée par un médecin qui a conclu le contrat avec NFZ l’autorisant à l’élaboration des ordonnances. Vous présentez votre CEAM à la pharmacie. Conformément aux réglementations polonaises, les médicaments sur ordonnance peuvent être vendus : gratuitement, avec un paiement partiel ou avec un paiement complet.
Que faire en absence de la CEAM?
En absence de la CEAM et le besoin de bénéficier des traitements médicaux, vous pouvez vous adresse à votre institution de l’assurance médicale de vous fournir le Certificat Temporaire remplaçant la CEAM qui donne les mêmes droits que la CEAM. Vous pouvez également prendre les frais de traitement à votre charge et ensuite, dès votre retour, demander le remboursement auprès de votre institution.
INFO
Pour plus d’informations consultez le site internet de l’institution polonaise responsable de la coordination des prestations médicales: www.ekuz.nfz.gov.pl.
źródło - Małopolski OW NFZ