O NFZ
Kontrole NFZ
Kontrole w aptekach w I kwartale 2014 r.
Informacja o wynikach kontroli przeprowadzonych przez Oddziały Wojewódzkie NFZ w aptekach w I kwartale 2014 r.
W I kwartale 2014 r. Oddziały Wojewódzkie NFZ przeprowadziły łącznie 383 postępowania kontrolne w aptekach, z czego 353 kontrole zakończyły się przekazaniem zaleceń pokontrolnych (za moment ujęcia przeprowadzonych postępowań kontrolnych w I kwartale 2014 r. przyjęto datę wysłania/przekazania zaleceń pokontrolnych lub protokołu kontroli w przypadku, gdy nie wystosowano zaleceń pokontrolnych). W 43 przypadkach nie stwierdzono nieprawidłowości w zakresie realizacji recept refundowanych. Pozostałe postępowania kontrolne zakończyły się wystosowaniem do aptek zaleceń pokontrolnych z negatywną oceną podmiotów kontrolowanych lub oceną pozytywną i jednoczesnym wskazaniem uchybień, nieprawidłowości.
W wyniku przeprowadzonych kontroli stwierdzono nieprawidłowości m.in.:
w zakresie danych niezbędnych do wystawienia recepty na leki refundowane dotyczących pacjenta, osoby wystawiającej receptę oraz świadczeniodawcy:
- brak lub niepełne dane pacjenta;
- brak lub niepełne dane dotyczące osoby uprawnionej do wystawiania recept lub/i brak podpisu, pieczątki;
- brak podpisu i pieczątki lekarza przy naniesionych poprawkach;
- brak daty wystawienia recepty; brak identyfikatora płatnika;
w zakresie przepisanych refundowanych leków lub wyrobów medycznych:
- nieprawidłowe lub niepełne dane dotyczące przepisanych leków - nieprawidłowe lub niepełne nazwy leków, postaci, dawki, wielkości opakowań i ilości leków oraz sposób dawkowania - niespełniające wymogów rozporządzenia w sprawie recept lekarskich;
w zakresie prawidłowej realizacji recepty przez osobę wydającą lek z apteki:
- brak potwierdzenia realizacji recepty;
- brak w aptece recepty, na podstawie której wydano lek;
- realizacja recept, na których brak było danych niezbędnych do wystawienia recepty lub recept, na których poprawiono lub dopisano dane bez autoryzacji osoby uprawnionej;
- brak potwierdzenia realizacji recepty tj. brak imienia i nazwiska osoby wydającej lek w formie nadruku lub pieczęci lub brak podpisu osoby wydającej;
- realizacja recept po upływie terminu ich ważności;
- realizacja recept niezgodnie z odpłatnością określoną na recepcie;
- wydawanie leku w ilości większej niż na 3-miesięczne stosowanie, w ilości większej niż przepisana przez lekarza lub w ilości większej niż można wydać, gdy lekarz nie określił, poprawił lub określił nieprawidłowo: sposób dawkowania, wielkość opakowania lub dawkę leku;
- dzielenie opakowań leków refundowanych lub niepodzielenie leków przepisanych w postaci parenteralnej;
- wydawanie leków niespełniających wymogów zamiennika;
- brak lub nieprawidłowe potwierdzenie uprawnień dodatkowych pacjenta;
- brak kwalifikacji i uprawnień pracownika apteki do realizacji recepty (np. w przypadku wydawania leków psychotropowych);
- realizacja recept na leki refundowane niedopuszczone do obrotu w punktach aptecznych;
- nieprawidłowa wycena leku recepturowego;
- realizacja recept na leki recepturowe, w których skład wchodziły substancje nie będące surowcem farmaceutycznym;
- wydanie leków nie przepisanych na recepcie;
- realizacja recept wystawionych na nieodpowiednich drukach;
- wydanie leku przed wskazaną na recepcie datą realizacji "od dnia";
w zakresie prawidłowego otaksowania recepty i zgodności z danymi przekazywanymi w raportach statystycznych do NFZ:
- niepełne lub nieprawidłowe otaksowanie recept (niepełne lub nieprawidłowe dane apteki, niepełne określenie produktów leczniczych, dawek, wielkości opakowania itp.);
- nieprawidłowe przekazywanie danych z recept w raportach statystycznych (nazwy produktów leczniczych, numer recepty, numer prawa wykonywania zawodu lekarza, data wystawienia recepty, numer PESEL itp.);
- nieterminowe przekazywanie zestawień refundacyjnych;
niezgodność między sprzedażą a zakupem produktów leczniczych (brak faktur potwierdzających zakup leków).
źródło - Departament Gospodarki Lekami
Ostatnio zapisany: 10.06.2014 r. Norbert Tyszka