O NFZ
Kontrole NFZ
Kontrole w aptekach w IV kwartale 2016 r.
Informacja o wynikach kontroli przeprowadzonych przez Oddziały Wojewódzkie NFZ w aptekach w IV kwartale 2016 r.
W IV kwartale 2016 r. Oddziały Wojewódzkie NFZ przeprowadziły łącznie 228 postępowań kontrolnych w aptekach, z czego 220 kontroli zakończyło się przekazaniem zaleceń pokontrolnych (za moment ujęcia przeprowadzonych postępowań kontrolnych przyjęto datę wysłania/przekazania zaleceń pokontrolnych lub protokołu kontroli w przypadku, gdy nie wystosowano zaleceń pokontrolnych). W 23 przypadkach nie stwierdzono nieprawidłowości w zakresie realizacji recept refundowanych. Pozostałe postępowania kontrolne zakończyły się wystosowaniem do aptek zaleceń pokontrolnych z negatywną oceną podmiotów kontrolowanych (88 postępowań) lub oceną pozytywną i jednoczesnym wskazaniem uchybień, nieprawidłowości (117 postępowań).
W wyniku przeprowadzonych kontroli stwierdzono nieprawidłowości m.in.:
- w zakresie danych niezbędnych do realizacji recepty na leki refundowane dotyczących pacjenta, osoby wystawiającej receptę oraz świadczeniodawcy, przepisanych refundowanych leków oraz prawidłowej realizacji recepty przez osobę wydającą lek z apteki:
realizacja recept pomimo braku, niepełnych lub nieczytelnych danych pacjenta bądź osoby uprawnionej do wystawiania recept, w tym: brak podpisu, pieczątki przy zaordynowanych lekach bądź naniesionych poprawkach; brak lub błędna data wystawienia recepty; brak identyfikatora płatnika lub błędny wpis; brak pieczęci świadczeniodawcy, nieprawidłowe lub niepełne dane dotyczące przepisanych leków, niespełniające wymogów rozporządzenia w sprawie recept lekarskich; realizacja recept przed datą wystawienia lub po upływie terminu ich ważności; brak potwierdzenia realizacji recepty, tj. brak na rewersie recepty imienia i nazwiska osoby wydającej lek w formie nadruku, pieczęci bądź podpisu; brak na rewersie recepty daty i godziny przyjęcia recepty do realizacji i/lub sporządzenia leku recepturowego; dzielenie opakowań leków refundowanych lub nie podzielenie leków przepisanych w postaci, którą można podzielić; wydanie bezpłatnie leków osobom z uprawnieniami dodatkowymi bez ich sprawdzenia oraz odnotowania na rewersie recepty rodzaju i numeru dokumentu potwierdzającego te uprawnienia; wydanie leków w ilości większej niż przepisana przez lekarza, a także gdy lekarz nie określił, poprawił lub określił nieprawidłowo: sposób dawkowania, wielkość opakowania lub dawkę leku; realizacja recept niezgodnie z odpłatnością określoną na recepcie; wydanie leku nieprzepisanego na recepcie; realizacja recepty na podwójną ilość leku recepturowego za obniżoną odpłatnością ryczałtową; wydanie leków niespełniających wymogów zamiennika; niezgodność ceny detalicznej leków z obowiązującym w tym czasie obwieszczeniem Ministra Zdrowia; realizacja recepty przez osobę nieposiadającą kwalifikacji do jej realizacji; realizacja recepty pomimo braku ilości leku psychotropowego wyrażonej słownie; realizowanie recept refundowanych wystawionych jednocześnie na leki z grup N lub P wraz z innymi lekami refundowanymi; realizacja recept na podstawie, których wydano bezpłatnie, pacjentom z uprawnieniami typu IB, produkty lecznicze o kategorii dostępności „OTC”; realizacja recept refundowanych na rzecz pacjentów nieubezpieczonych; wydanie leku w ilości przekraczającej kurację wynikającą ze sposobu dawkowania.
Ponadto realizacja recept wypisanych przez lekarzy nieuprawnionych, tj. których druki lub zakresy liczb nie zostały im przydzielone przez OW NFZ lub świadczeniodawcę;
-
w zakresie prawidłowego otaksowania recepty i zgodności z danymi przekazywanymi w raportach statystycznych do NFZ:
niepełne lub nieprawidłowe otaksowanie recept (niepełne lub nieprawidłowe dane apteki, niepełne określenie produktów leczniczych, dawek, wielkości opakowania itp.); przekazywanie przez apteki w komunikacie elektronicznym innych danych niż odczytane ze zrealizowanych recept w aptekach (data wystawienia recepty, data realizacji recepty, PESEL pacjenta, kod uprawnień dodatkowych pacjenta, REGON świadczeniodawcy, numer prawa wykonywania zawodu lekarza, itp.); niesprawozdanie odpowiednika; brak recept w zbiorze recept apteki/nieprzedstawienie recept do kontroli; brak przedstawienia podstawy dokonania korekty stanu magazynowego („aktualizacja kart zakupów”) w postaci dokumentu zakupu leku tzn. rozchód produktów leczniczych przewyższał ich przychód; brak faktur zakupowych potwierdzających nabycie leków; nieterminowe przekazywanie danych o obrocie lekami w formie Zbiorczych Zestawień Recept; nie sprawozdanie adnotacji „nie zamieniać”; wielokrotne zwiększenie marży detalicznej od dopuszczalnej;
-
brak informacji lub nieterminowe informowanie w formie pisemnej lub elektronicznej OW NFZ o każdej zmianie ewidencji osób zatrudnionych w aptece.
źródło - Departament Kontroli