Zarządzenia Prezesa
Baza Aktów Własnych
WAŻNE! Od 28 stycznia 2022 r. wszystkie zarządzenia Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia są publikowane w Bazie Aktów Własnych (BAW): baw.nfz.gov.pl.
W Bazie Aktów Własnych znajdziesz:
- tekst wydanego zarządzenia Prezesa NFZ
- tekst ujednolicony zarządzenia
- tekst porównawczy oraz jego wersję skróconą
- tekst pierwotny zarządzenia.
Dzięki bazie zyskujesz dostęp do obowiązującego stanu prawnego. Możesz też sprawdzić zakres wprowadzonych zmian w dokumencie. Wystarczy, że klikniesz zakładkę "NOWELIZACJE" - "Tekst porównawczy" lub "Tekst porównawczy skrócony".
Tekst zarządzenia i załączniki możesz pobrać w formach:
- xml
- doc
- oraz (w odpowiednich przypadkach) także w xlsx/xls (Excel).
Zarządzenia Prezesa NFZ
Zarządzenie Nr 18/2007
Zarządzenie Nr 18/2007
Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia
z dnia 13 kwietnia 2007 r.
w sprawie kontroli wewnętrznej w Narodowym Funduszu Zdrowia
Na podstawie art. 102 ust. 1 i ust. 5 pkt 21 i 24 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 210, poz. 2135, z późn.zm.) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1
Zarządzenie określa sposób planowania, przygotowywania, przeprowadzania i dokumentowania czynności kontrolnych w Narodowym Funduszu Zdrowia, zwanym dalej "Funduszem" oraz sposób sporządzania protokołu kontroli, sprawozdania i wystąpienia pokontrolnego, a także sposób prowadzenia postępowania w sprawie rozpatrywania zastrzeżeń do protokołu.
§ 2
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:
1) ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach
opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 210, poz.
2135,
z późn.zm.);
2) jednostce organizacyjnej Funduszu - rozumie się przez to oddział wojewódzki
Funduszu;
3) komórce organizacyjnej Funduszu - rozumie się przez to komórkę w strukturze
organizacyjnej Centrali Funduszu;
4) komórce przeprowadzającej kontrolę - rozumie się przez to Zespół Kontroli
Wewnętrznej Centrali Funduszu;
5) podmiocie kontrolowanym - rozumie się przez to jednostkę lub komórkę organizacyjną
Funduszu, w której przeprowadzana jest kontrola;
6) kierowniku podmiotu kontrolowanego - rozumie się przez to osobę zarządzającą
jednostką lub komórką kontrolowaną lub osobę przez niego upoważnioną;
7) kontrolerze - rozumie się przez to pracownika Funduszu przeprowadzającego
kontrolę w podmiocie kontrolowanym, albo osobę nie będącą pracownikiem Funduszu
przeprowadzającą kontrolę na podstawie upoważnienia wydanego przez Prezesa Funduszu
lub osobę przez Prezesa upoważnioną;
8) kontroli planowej - rozumie się przez to kontrolę ujętą w rocznym planie
kontroli opracowanym przez zespół kontroli wewnętrznej;
9) kontroli doraźnej - rozumie się przez to kontrolę przeprowadzaną poza rocznym
planem kontroli na zlecenie Prezesa Funduszu;
10) programie kontroli - rozumie się przez to logiczny, zwięzły opis wszystkich
czynności składających się na kontrolę;
11) rocznym planie kontroli - rozumie się przez to planowane w podziale na kwartały
kontrole, przewidziane do przeprowadzenia w danym roku kalendarzowym;
12) temacie kontroli - rozumie się przez to określenie obszarów działalności
podmiotu kontrolowanego, które będą objęte kontrolą;
13) celu kontroli - rozumie się przez to zwięzłe określenie zagadnień i problemów
wymagających oceny i wskazanie wynikających stąd kierunków badań kontrolnych.
§ 3
1. W ramach kontroli i nadzoru Centrala Narodowego Funduszu Zdrowia realizuje zadania kontroli wewnętrznej poprzez kontrolę instytucjonalną prowadzoną przez zespół kontroli wewnętrznej w zakresie funkcjonowania poszczególnych jednostek i komórek organizacyjnych Funduszu.
2. W zakresie wykonywanych zadań zespół kontroli wewnętrznej współpracuje z audytorem wewnętrznym.
§ 4
Kontrole przeprowadzane są w oparciu o kryteria celowości, legalności, rzetelności i gospodarności, a także kryterium sprawności działania, ładu organizacyjnego, ładu dokumentacyjnego, jawności i przejrzystości postępowania.
§ 5
1. Kontroler podlega wyłączeniu z udziału w kontroli, jeżeli:
1) pozostaje z podmiotem kontrolowanym w takim stosunku prawnym lub faktycznym,
że wynik kontroli może mieć wpływ na jego prawa lub obowiązki;
2) kontrola dotyczy jego małżonka lub krewnych i powinowatych do drugiego stopnia;
3) kontrola dotyczy osoby związanej z nim z tytułu przysposobienia, opieki lub
kurateli.
2. Powody wyłączenia, o których mowa w ust. 1, trwają także po ustaniu uzasadniającego je małżeństwa, przysposobienia, opieki lub kurateli.
3. Niezależnie od przyczyn wymienionych w ust. 1, kierownik komórki przeprowadzającej kontrolę może wyłączyć kontrolera na jego żądanie lub na wniosek podmiotu kontrolowanego.
Rozdział 2
Zadania pracowników wykonujących czynności kontrolne
§ 6
Kontroler przeprowadza kontrolę podmiotu kontrolowanego zgodnie z trybem i
zasadami ustalonymi w niniejszym zarządzeniu i programie kontroli, efektywnie
wykorzystując czas przewidziany na przygotowanie się do kontroli oraz jej przeprowadzenie.
Kontroler w szczególności:
1) dokonuje w sposób obiektywny ustaleń kontroli oraz rzetelnie je dokumentuje;
2) sporządza dokumenty określone w przepisach niniejszego zarządzenia, w szczególności
protokoły kontroli oraz projekty wystąpień pokontrolnych;
3) bierze udział w postępowaniu w sprawie rozpatrywania zastrzeżeń do protokołu;
4) dokonuje wstępnej oceny odpowiedzi na wystąpienia pokontrolne;
5) wykonuje inne zadania wynikające z prowadzonego postępowania kontrolnego.
§ 7
1. Kontrole przeprowadzane są przez zespoły kontrolerów.
2. Pracami zespołu kieruje kierownik zespołu kontrolnego, każdorazowo wskazywany przez kierownika komórki przeprowadzającej kontrolę.
3. Do zadań kierownika zespołu kontrolnego, oprócz wymienionych w § 6, należy
w szczególności:
1) dokonywanie podziału zadań między członków zespołu i koordynowanie ich działań;
2) dbanie o prawidłowe i terminowe przeprowadzanie kontroli przez zespół;
3) rozstrzyganie rozbieżności wynikłych na tle dokonanych ustaleń kontrolnych
lub sposobu ujęcia tych ustaleń w protokole kontroli;
4) reprezentowanie zespołu wobec kierownika podmiotu kontrolowanego.
4. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się przeprowadzanie kontroli jednoosobowo.
Rozdział 3
Przygotowywanie kontroli
§ 8
Kontrole wewnętrzne przeprowadzane są w jednostkach i komórkach organizacyjnych Funduszu, na podstawie zatwierdzonego przez Prezesa Funduszu planu rocznego jako kontrole planowe lub kontrole doraźne. Plan kontroli zawiera temat, cel kontroli oraz przewidywane terminy wykonania.
§ 9
Kontrole doraźne przeprowadzane są tylko na polecenie Prezesa Funduszu i dotyczą:
1) badania sposobu wykorzystania uwag i wniosków przez adresatów wystąpień pokontrolnych;
2) badania skarg i wniosków;
3) weryfikacji uzyskanych informacji o występujących nieprawidłowościach.
§ 10
Dla kontroli planowych i doraźnych opracowuje się programy kontroli.
§ 11
Przy opracowywaniu programów kontroli uwzględnia się:
1) wyniki i wnioski kontroli już przeprowadzonych;
2) wyniki badań analitycznych i statystycznych określonych zagadnień i obszarów;
3) skargi i wnioski;
4) informacje pochodzące od organów państwowych i samorządowych, a także ze
środków masowego przekazu;
5) opinie naukowe i specjalistyczne.
§ 12
Program kontroli zawiera:
1) temat kontroli - określenie obszarów działalności podmiotu kontrolowanego,
które mają być skontrolowane;
2) cel kontroli - zwięzłe określenie zagadnień i problemów wymagających oceny
i wskazanie wynikających stąd kierunków badań kontrolnych;
3) określenie sposobów wykorzystania wyników kontroli;
4) analizę stanu prawnego dotyczącego tematu kontroli;
5) wskazówki metodyczne - określenie sposobu i technik przeprowadzania kontroli,
dowodów niezbędnych do dokonania ustaleń i sposobu ich badania, powiązania tematyki
z aktami normatywnymi, wskazówek o charakterze techniczno-organizacyjnym, wzorów
wykazów i zestawień;
6) założenia organizacyjne - lista uczestników kontroli, podział zadań, terminy
poszczególnych etapów postępowania kontrolnego;
7) wykaz aktów prawnych dotyczących zakresu kontroli.
§ 13
Kontroler przeprowadza czynności kontrolne na podstawie imiennego upoważnienia podpisanego przez Prezesa Funduszu lub osobę przez niego upoważnioną. Wzór upoważnienia stanowi załącznik nr 1 do zarządzenia. Upoważnienie jest ważne razem z legitymacją służbową lub dowodem osobistym.
§ 14
Po zakończeniu kontroli upoważnienia, o których mowa w § 13, dołącza się do akt kontroli.
§ 15
Zespół kontroli wewnętrznej prowadzi rejestr wydanych upoważnień zawierający:
1) numer postępowania;
2) datę wystawienia upoważnienia;
3) nazwę podmiotu kontrolowanego;
4) numer upoważnienia;
5) imię i nazwisko kontrolera;
6) datę kontroli;
7) temat kontroli;
8) rodzaj kontroli;
9) datę przekazania protokołu kontroli;
10) ustalenia kontroli - zalecania pokontrolne i datę ich przekazania;
11) sposób realizacji zaleceń pokontrolnych.
Rozdział 4
Przeprowadzanie i dokumentowanie czynności kontrolnych
§ 16
1. Zespół kontroli wewnętrznej zawiadamia podmiot kontrolowany o planowanej kontroli najpóźniej w chwili jej rozpoczęcia.
2. Zawiadomienie zawiera:
1) podstawę prawną do przeprowadzenia kontroli;
2) nazwę podmiotu kontrolowanego;
3) temat i zakres kontroli, termin rozpoczęcia i przewidywany terminem zakończenia.
3. W zawiadomieniu, o którym mowa w ust. 2, komórka przeprowadzająca kontrolę może wystąpić o przygotowanie przez podmiot kontrolowany, wymaganych dokumentów, zestawień i obliczeń.
§ 17
Postępowanie kontrolne lub poszczególne jego czynności, są prowadzone w siedzibie podmiotu kontrolowanego lub w Centrali Funduszu.
§ 18
Kontroler ustala stan faktyczny na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania.
§ 19
1. Pracownicy podmiotu kontrolowanego mają obowiązek przedkładania na żądanie kontrolera w określonym terminie wszelkich materiałów i dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia postępowania, z przestrzeganiem przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej, a także udzielania informacji i wyjaśnień dotyczących okoliczności powstania nieprawidłowości stwierdzonych w toku kontroli.
2. Kontrolerzy mają prawo do:
1) nieskrępowanego wstępu do obiektów i pomieszczeń podmiotu kontrolowanego;
2) pobierania oraz zabezpieczania materiałów dowodowych;
3) wglądu do wszelkich dokumentów oraz sporządzania niezbędnych do kontroli
odpisów lub wyciągów z dokumentów, jak również zestawień i obliczeń sporządzonych
na podstawie dokumentów z zachowaniem przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej;
4) przeprowadzania oględzin obiektów lub innych składników majątkowych jednostki
kontrolowanej albo przebiegu określonych czynności, związanych z przedmiotem
kontroli; wzór protokółu oględzin określa załącznik nr 2 do zarządzenia;
5) żądania od pracowników jednostek kontrolowanych udzielania ustnych lub pisemnych
wyjaśnień;
6) korzystania z pomocy biegłych lub specjalistów w danej dziedzinie.
§ 20
1. Kontroler dokumentuje przebieg i wyniki czynności kontrolnych, zakładając i prowadząc w tym celu akta kontroli.
2. Akta kontroli obejmują materiały dowodowe i inne dokumenty zebrane w toku postępowania kontrolnego.
3. Akta kontroli prowadzi się zgodnie z tokiem dokonywanych czynności kontrolnych.
§ 21
Akta kontroli służą wyłącznie do użytku służbowego, z zastrzeżeniem przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej. Kierownik podmiotu kontrolowanego lub osoba przez niego upoważniona ma prawo wglądu do akt na każdym etapie postępowania kontrolnego.
§ 22
1. Podmiot kontrolowany sporządza niezbędne odpisy, kopie dokumentów lub odpowiednie wyciągi, zestawienia i obliczenia dokonywane na podstawie kontrolowanych dokumentów.
2. Wszystkie dokumenty, o których mowa w ust.1, powinny być potwierdzone za zgodność z oryginałem przez kierownika podmiotu kontrolowanego albo osobę do tego upoważnioną.
§ 23
1. Materiały dowodowe zebrane w toku postępowania powinny być w miarę możliwości
zabezpieczone, w szczególności poprzez:
1) oddanie na przechowanie kierownikowi lub innemu pracownikowi podmiotu kontrolowanego
za pokwitowaniem;
2) przechowywanie w siedzibie podmiotu kontrolowanego w oddzielnym zamkniętym
i opieczętowanym pomieszczeniu;
3) zabranie z siedziby podmiotu kontrolowanego za pokwitowaniem.
2. W toku postępowania kontrolnego, materiały dowodowe mogą być zwolnione spod zabezpieczenia decyzją kontrolera, a w razie jego odmowy - kierownika komórki przeprowadzającej kontrolę.
3. Zwrot zabezpieczonych materiałów dowodowych następuje za pokwitowaniem.
§ 24
1. Kontroler jest zobowiązany uzyskać wyjaśnienia na temat okoliczności i przyczyn powstania nieprawidłowości stwierdzonych w toku kontroli, od osób bezpośrednio odpowiedzialnych za ich powstanie i kierowników podmiotów kontrolowanych, w których stwierdzono nieprawidłowości.
2. Każdy pracownik może złożyć ustne lub pisemne oświadczenie dotyczące tematu kontroli.
3. Kontroler nie może odmówić przyjęcia oświadczenia, o którym mowa w ust. 2, o ile ma ono związek z tematem kontroli.
4. Kontroler sporządza protokół przyjęcia ustnych wyjaśnień, według wzoru określonego w załączniku nr 2 do zarządzenia, lub ustnych oświadczeń, według wzoru określonego w załączniku nr 3 do zarządzenia.
§ 25
1. W razie potrzeby ustalenia stanu obiektów, pomieszczeń albo przebiegu określonych czynności (zjawisk) kontroler może przeprowadzić oględziny.
2. Oględziny przeprowadza się w obecności kierownika podmiotu kontrolowanego lub osoby przez niego upoważnionej.
3. Z przebiegu i wyniku oględzin sporządza się protokół, według wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do zarządzenia, który podpisuje kontroler i kierownik podmiotu kontrolowanego lub osoba przez niego upoważniona.
4. Jeżeli osoba uczestnicząca w oględzinach odmawia podpisania protokołu albo nie może go podpisać, kontroler zamieszcza w protokole odpowiednią wzmiankę i opisuje podane przez osobę uczestniczącą w oględzinach przyczyny odmowy albo niemożności podpisania protokołu.
5. Przebieg i wyniki oględzin mogą być ponadto utrwalone za pomocą aparatury i środków technicznych służących do utrwalania obrazu lub dźwięku; utrwalony obraz lub dźwięk stanowi załącznik do protokołu.
§ 26
Jeżeli w toku kontroli, konieczne jest zbadanie lub rozstrzygnięcie określonych zagadnień wymagających wiadomości specjalnych, kierownik komórki organizacyjnej przeprowadzającej kontrolę na wniosek kontrolera lub z własnej inicjatywy powołuje biegłego lub specjalistę w danej dziedzinie. Wzór powołania stanowi załącznik nr 5 do zarządzenia.
§ 27
1. Kontroler informuje w toku kontroli kierownika podmiotu kontrolowanego o ustaleniach wskazujących na nieprawidłowości w działalności, a w szczególności o uchybieniach utrudniających sprawne prowadzenie kontroli.
2. Kontroler obowiązany jest niezwłocznie poinformować kierownika podmiotu kontrolowanego o stwierdzeniu w toku kontroli bezpośredniego niebezpieczeństwa dla życia lub zdrowia ludzkiego, wynikającego z działalności podmiotu.
3. Informację, o której mowa w ust. 2, kontroler przekazuje na piśmie, zawierając
w niej:
1) opis stwierdzonego stanu zagrażającego życiu lub zdrowiu ludzkiemu;
2) dokładny czas i nazwisko osoby której przekazana została informacja.
4. Kontroler powinien uzyskać i dołączyć do akt kontroli pisemne potwierdzenie odebrania przez kierownika podmiotu kontrolowanego informacji, o której mowa w ust. 3.
5. W przypadku powzięcia przez kontrolera uzasadnionego podejrzenia, że działania podjęte przez kierownika podmiotu kontrolowanego w wyniku informacji, o której mowa w ust. 3, są niewystarczające, powiadamia on niezwłocznie o stwierdzonych zagrożeniach kierownika komórki przeprowadzającej kontrolę.
§ 28
1. Dokonane w postępowaniu kontrolnym ustalenia kontroler opisuje w protokole kontroli w sposób uporządkowany, zwięzły i przejrzysty. Schemat protokołu stanowi załącznik nr 6 do zarządzenia.
2. Protokół kontroli jest sporządzany ze szczególną starannością w zakresie treści i formy i zawiera zbiór ustaleń dotyczących działalności podmiotu kontrolowanego w zakresie objętym kontrolą.
3. Ustalenia kontroli przedstawione są precyzyjnie, w sposób jasny i logiczny oraz są udokumentowane rzetelnymi i racjonalnymi dowodami.
4. Protokół kontroli powinien zawierać:
1) nazwę podmiotu kontrolowanego, adres, imię i nazwisko kierownika, z uwzględnieniem
zmian w okresie objętym kontrolą;
2) imiona i nazwiska osób upoważnionych do reprezentowania podmiotu kontrolowanego
lub kierowników kontrolowanych komórek organizacyjnych oraz daty objęcia przez
nich stanowisk;
3) imię i nazwisko oraz stanowisko służbowe kontrolera (kontrolerów), nazwę
jednostki organizacyjnej Funduszu delegującej kontrolera oraz numer i datę upoważnienia
do kontroli;
4) datę rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych, z wymienieniem dni
przerw w kontroli;
5) określenie przedmiotu kontroli i okresu objętego badaniem kontrolnym;
6) opis stwierdzonego w wyniku kontroli stanu faktycznego, ze wskazaniem na
podstawy dokonanych ustaleń zawartych w aktach kontroli, w tym stwierdzonych
nieprawidłowości, zakresu, skutków i przyczyn ich powstania, oraz osób odpowiedzialnych;
7) wzmiankę o przekazaniu informacji, o których mowa w § 27, oraz wzmiankę o
podjętych w związku z tym działaniach;
8) wzmiankę o prawie, sposobie i terminie zgłaszania zastrzeżeń do ustaleń zawartych
w protokole, prawie odmowy podpisania protokołu, z równoczesnym przedstawieniem
na piśmie uzasadnienia tej odmowy oraz prawie do złożenia, w terminie uzgodnionym
z kontrolerem dodatkowych wyjaśnień;
9) wzmiankę o doręczeniu jednego egzemplarza protokołu kierownikowi podmiotu
kontrolowanego;
10) adnotację o dokonaniu wpisu do księgi ewidencji kontroli;
11) podpisy kontrolujących i kierownika podmiotu kontrolowanego oraz miejsce
i datę podpisania protokołu;
12) parafy kontrolujących i kierownika podmiotu kontrolowanego na każdej stronie
protokołu;
13) w razie odmowy podpisania protokołu - wzmiankę stwierdzającą ten fakt oraz
przyczyny odmowy;
14) spis załączników stanowiących część składową protokołu.
5. Protokół kontroli sporządza się w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje podmiot kontrolowany.
Rozdział 5
Zgłaszanie i rozpatrywanie zastrzeżeń do protokołu kontroli
§ 29
1. Przedstawiając kierownikowi podmiotu kontrolowanego do podpisu protokół kontroli, kontroler informuje o przysługującym mu prawie zgłoszenia przed podpisaniem protokółu, w terminie 7 dni od daty otrzymania protokołu, umotywowanych zastrzeżeń co do ustaleń zawartych w protokole, prawie odmowy podpisania protokołu kontroli, a także złożenia dodatkowych wyjaśnień odnośnie przyczyn i okoliczności powstania nieprawidłowości opisanych w protokole, w terminie uzgodnionym z kontrolerem.
2. Termin złożenia wyjaśnień, o których mowa w ust.1, kierownik jednostki kontrolowanej uzgadnia z kontrolerem.
§ 30
1. Pisemne zastrzeżenia do ustaleń zawartych w protokole kontroli, zgłoszone przez kierownika podmiotu kontrolowanego poddawane są weryfikacji przez kontrolera lub kierownika zespołu kontrolującego, który może podjąć dodatkowe czynności kontrolne, a w przypadku stwierdzenia zasadności zastrzeżeń - zmienić lub uzupełnić odpowiednią część protokołu kontroli.
2. W razie nieuwzględnienia zastrzeżeń w całości lub w części, kontroler (kierownik zespołu) przekazuje kierownikowi podmiotu kontrolowanego swoje stanowisko na piśmie wraz z uzasadnieniem.
3. Dokumenty zebrane w toku rozpatrywania zastrzeżeń do protokołu kontroli, włącza się do akt kontroli.
§ 31
1. Odmowa podpisania protokołu kontroli przez kierownika podmiotu kontrolowanego nie stanowi przeszkody w podpisaniu protokołu przez kontrolera i przekazania wystąpienia pokontrolnego w celu realizacji ustaleń kontroli.
2. W przypadku odmowy podpisania protokółu kierownik podmiotu kontrolowanego, w terminie 7 dni od dnia dostarczenia protokółu, przekazuje kontrolerowi lub kierownikowi zespołu kontrolnego oświadczenia w formie pisemnej mówiącego o przyczynach odmowy podpisania protokółu.
Rozdział 6
Wystąpienie pokontrolne
§ 32
1. Kierownikowi podmiotu kontrolowanego przekazywane jest wystąpienie pokontrolne, które zawiera ocenę kontrolowanej działalności, wynikającą z ustaleń opisanych w protokole kontroli oraz uwagi, zalecenia i terminy usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości. Schemat wystąpienia pokontrolnego zawiera załącznik nr 7 do zarządzenia.
2. Wystąpienie pokontrolne podpisuje Prezes Funduszu lub osoba działająca z jego upoważnienia.
§ 33
Kierownik jednostki kontrolowanej, któremu przekazano wystąpienie pokontrolne jest zobowiązany w terminie 30 dni od dnia otrzymania wystąpienia, poinformować Prezesa Funduszu o sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych oraz podjętych działaniach lub przyczynach niepodjęcia takich działań.
§ 34
1. Jeżeli zebrane w toku kontroli materiały uzasadniają podejrzenie popełnienia czynu ściganego z urzędu, Prezes Funduszu sporządza zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa i przekazuje je wraz z zebranymi materiałami dowodowymi właściwemu organowi powołanemu do ścigania przestępstw.
2. Zawiadomienie powinno zawierać:
1) nazwę i adres podmiotu kontrolowanego;
2) opis stanu faktycznego z określeniem czasu, miejsca, okoliczności i przyczyn
zdarzenia;
3) załączenie ujawnionych dowodów;
4) imię i nazwisko oraz stanowisko służbowe osoby ponoszącej odpowiedzialność
za ujawnione nieprawidłowości, które wyczerpują znamiona przestępstwa ściganego
z urzędu, wysokość powstałej szkody oraz propozycję kwalifikacji prawnej czynu.
3. Jeżeli w wyniku postępowania kontrolnego zostanie ujawnione wykroczenie lub czyn inny niż określony w ust. 1, za który ustawowo przewidziana jest odpowiedzialność związana z wykonywaniem obowiązków służbowych przez kierownika podmiotu kontrolowanego odpowiednie zawiadomienie opisujące ten czyn, Prezes Funduszu kieruje do właściwego organu.
§ 35
Wystąpienia pokontrolne, zalecenia pokontrolne oraz zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa lub innego czynu, za który ustawowo przewidziana jest odpowiedzialność, włącza się do akt kontroli.
§ 36
W przypadku kontroli doraźnej zleconej przez Prezesa Funduszu, a wymagającej natychmiastowej realizacji, postępowanie może być przeprowadzone przy zastosowaniu trybu uproszczonego. Wzór upoważnienia do przeprowadzenia kontroli doraźnej w trybie uproszczonym stanowi załącznik nr 8 do zarządzenia.
§ 37
1. W przypadku kontroli, o której mowa w § 36, przepis § 14 - 17 stosuje się odpowiednio.
2. Po przeprowadzonym postępowaniu sporządza się sprawozdanie, które podpisywane jest przez kontrolera. Do sprawozdania dołączane się dowody kontroli. Wzór sprawozdania stanowi załącznik nr 9 do zarządzenia.
3. Do kontroli prowadzonej w trybie uproszczonym nie stosuje się § 28 - 33, § 35 i § 39.
4. Sprawozdanie sporządzane jest w 2 egzemplarzach, z których jeden jest przekazywany kierownikowi podmiotu kontrolowanego lub osobie, której działalność była przedmiotem kontroli.
§ 38
Prezes Funduszu lub osoba działająca w jego imieniu informuje pisemnie kierownika podmiotu kontrolowanego lub osobę, której działalność była podmiotem kontroli doraźnej o wynikach przeprowadzonej kontroli.
Rozdział 7
Planowanie kontroli
§ 39
1. Celem planowania kontroli wewnętrznych jest stworzenie warunków do koncentracji działalności kontrolnej na najważniejszych zagadnieniach związanych z efektywnym zarządzaniem i gospodarowaniem środkami finansowymi Funduszu.
2. Roczny plan kontroli wewnętrznej zawiera priorytety, główne obszary badań oraz terminy realizacji.
3. Zespół kontroli wewnętrznej określa obszary badań kontrolnych na rok planistyczny, a następnie roczny plan kontroli z podziałem na kwartały przedkłada Prezesowi Funduszu do zatwierdzenia do końca listopada roku poprzedzającego rok planowy.
Rozdział 8
Postanowienia końcowe
§ 40
Zarządzenie ma zastosowanie po raz pierwszy do kontroli planowanych i przeprowadzanych po dniu wejścia w życie zarządzenia.
§ 41
Traci moc zarządzenie nr 13/2006 r. Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 6 marca 2006 r. w sprawie planowania, przygotowywania, prowadzenia i realizacji wyników kontroli wewnętrznej.
§ 42
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jego podpisania.
Prezes
Narodowego Funduszu Zdrowia
Andrzej Sośnierz
źródło - Zespół Kontroli Wewnętrznej
Ostatnio zapisany: 16.04.2007 r. Norbert Tyszka