Zarządzenia Prezesa
Baza Aktów Własnych
WAŻNE! Od 28 stycznia 2022 r. wszystkie zarządzenia Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia są publikowane w Bazie Aktów Własnych (BAW): baw.nfz.gov.pl.
W Bazie Aktów Własnych znajdziesz:
- tekst wydanego zarządzenia Prezesa NFZ
- tekst ujednolicony zarządzenia
- tekst porównawczy oraz jego wersję skróconą
- tekst pierwotny zarządzenia.
Dzięki bazie zyskujesz dostęp do obowiązującego stanu prawnego. Możesz też sprawdzić zakres wprowadzonych zmian w dokumencie. Wystarczy, że klikniesz zakładkę "NOWELIZACJE" - "Tekst porównawczy" lub "Tekst porównawczy skrócony".
Tekst zarządzenia i załączniki możesz pobrać w formach:
- xml
- doc
- oraz (w odpowiednich przypadkach) także w xlsx/xls (Excel).
Zarządzenia Prezesa NFZ
Zarządzenie Nr 33/2007
Zarządzenie Nr 33/2007
Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia
z dnia 29 maja 2007 r.
w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania kontroli w oddziałach wojewódzkich Narodowego Funduszu Zdrowia
Na podstawie art. 102 ust. 1 i ust. 5 pkt 21 i 24 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 210, poz. 2135, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1.
Zarządzenie określa sposób i tryb przeprowadzania kontroli w oddziałach wojewódzkich Narodowego Funduszu Zdrowia w zakresie zawierania i realizacji umów zawartych ze świadczeniodawcami.
§ 2.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:
1)
Prezesie Funduszu - rozumie się przez to Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia;
2) Funduszu - rozumie się przez to Narodowy Fundusz Zdrowia;
3) Centrali
Funduszu - rozumie się przez to Centralę Narodowego Funduszu Zdrowia;
4) jednostce
organizacyjnej Funduszu - rozumie się przez to oddział wojewódzki Funduszu;
5)
komórce przeprowadzającej kontrolę - rozumie się przez to wydział kontroli Departamentu
Świadczeń Opieki Zdrowotnej;
6) podmiocie kontrolowanym - rozumie się przez
to jednostkę organizacyjną Funduszu, w której przeprowadzana jest kontrola;
7)
kierowniku podmiotu kontrolowanego - rozumie się przez to osobę zarządzającą kontrolowaną
jednostką organizacyjną lub osobę przez nią upoważnioną;
8) kontrolerze -
rozumie się przez to pracownika Centrali Funduszu przeprowadzającego kontrolę
w podmiocie kontrolowanym albo osobę nie będącą pracownikiem Funduszu przeprowadzającą
kontrolę na podstawie upoważnienia wydanego przez Prezesa Funduszu lub osobę przez
Prezesa upoważnioną;
9) kontroli planowej - rozumie się przez to kontrolę
ujętą w rocznym planie kontroli opracowanym przez wydział kontroli Departamentu
Świadczeń Opieki Zdrowotnej;
10) kontroli doraźnej - rozumie się przez to
kontrolę przeprowadzaną poza rocznym planem kontroli na zlecenie Prezesa Funduszu;
11) wizytacji - rozumie się przez to kontrolną wizytę pracowników wydziału
kontroli Departamentu Świadczeń Opieki Zdrowotnej w jednostce organizacyjnej Funduszu,
w celu poczynienia ustaleń w sprawie wymagającej niezwłocznego zbadania, zrealizowaną
na zlecenie Prezesa Funduszu;
12) programie kontroli - rozumie się przez to
logiczny, zwięzły opis wszystkich czynności składających się na kontrolę;
13)
rocznym planie kontroli - rozumie się przez to planowane w podziale na kwartały
kontrole, przewidziane do przeprowadzenia w danym roku kalendarzowym.
§ 3.
Kontrole przeprowadzane są w oparciu o kryteria celowości, legalności, rzetelności i gospodarności, a także kryterium sprawności działania, ładu organizacyjnego, ładu dokumentacyjnego, jawności i przejrzystości postępowania.
§ 4.
1. Kontroler podlega wyłączeniu z udziału w kontroli, jeżeli:
1)
pozostaje z podmiotem kontrolowanym w takim stosunku prawnym lub faktycznym, że
wynik kontroli może mieć wpływ na jego prawa lub obowiązki;
2) kontrola dotyczy
jego małżonka lub krewnych i powinowatych do drugiego stopnia;
3) kontrola
dotyczy osoby związanej z nim z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli.
2.
Powody wyłączenia, o których mowa w ust. 1, trwają także po ustaniu uzasadniającego
je małżeństwa, przysposobienia, opieki lub kurateli.
3. Niezależnie od przyczyn
wymienionych w ust. 1, kierownik komórki przeprowadzającej kontrolę może wyłączyć
kontrolera na jego żądanie lub na wniosek podmiotu kontrolowanego.
Rozdział 2
Zadania pracowników wykonujących czynności kontrolne
§ 5.
Kontroler przeprowadza kontrolę podmiotu
kontrolowanego zgodnie z trybem i zasadami ustalonymi w niniejszym zarządzeniu
i programie kontroli, efektywnie wykorzystując czas przewidziany na przygotowanie
się do kontroli oraz jej przeprowadzenie. Kontroler w szczególności:
1) dokonuje
w sposób obiektywny ustaleń kontroli oraz rzetelnie je dokumentuje;
2) sporządza
dokumenty określone w przepisach niniejszego zarządzenia;
3) wykonuje inne
zadania wynikające z prowadzonego postępowania kontrolnego.
§ 6.
Kontrola powinna być przeprowadzona w sposób niepowodujący zakłóceń jednostki kontrolowanej.
§ 7.
1. Kontrole przeprowadzane
są przez zespoły kontrolerów.
2. Pracami zespołu kieruje kierownik zespołu
kontrolnego, każdorazowo wskazywany przez kierownika komórki przeprowadzającej
kontrolę.
3. Do zadań kierownika zespołu kontrolnego, oprócz wymienionych w
§ 5, należy
w szczególności:
1) dokonywanie podziału zadań między członków
zespołu i koordynowanie ich działań;
2) dbanie o prawidłowe i terminowe przeprowadzanie
kontroli przez zespół;
3) rozstrzyganie rozbieżności wynikłych na tle dokonanych
ustaleń kontrolnych lub sposobu ujęcia tych ustaleń w sprawozdaniu z przeprowadzonej
kontroli;
4) reprezentowanie zespołu wobec kierownika podmiotu kontrolowanego.
4. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się przeprowadzanie kontroli jednoosobowo.
Rozdział 3
Przygotowywanie kontroli
§ 8.
1. Kontrole planowe przeprowadzane są na podstawie zatwierdzonego
przez Prezesa Funduszu planu rocznego. Roczny plan kontroli zawiera temat, cel
kontroli oraz przewidywane terminy wykonania.
2. Departament Świadczeń Opieki
Zdrowotnej Centrali Funduszu określa obszary badań kontrolnych na rok planistyczny,
a następnie roczny plan kontroli z podziałem na kwartały przedkłada Prezesowi
Funduszu do zatwierdzenia do końca listopada roku poprzedzającego rok planowy.
§ 9.
Kontrole doraźne przeprowadzane są tylko
na polecenie Prezesa Funduszu i dotyczą:
1) badania sposobu wykorzystania
zaleceń pokontrolnych;
2) badania skarg i wniosków;
3) weryfikacji uzyskanych
informacji o występujących nieprawidłowościach.
§ 10.
Dla kontroli planowych i doraźnych opracowuje się programy kontroli.
§ 11.
Przy opracowywaniu programów kontroli uwzględnia się w szczególności:
1) wyniki kontroli już przeprowadzonych;
2) wyniki badań analitycznych
i statystycznych określonych zagadnień i obszarów;
3) skargi i wnioski;
4)
informacje pochodzące od organów państwowych i samorządowych, a także ze środków
masowego przekazu;
5) opinie naukowe i specjalistyczne.
§ 12.
Program kontroli zawiera:
1) temat kontroli - określenie obszarów
działalności podmiotu kontrolowanego, które mają być skontrolowane;
2) cel
kontroli - zwięzłe określenie zagadnień i problemów wymagających oceny
i wskazanie
wynikających stąd kierunków badań kontrolnych;
3) określenie sposobów wykorzystania
wyników kontroli;
4) analizę stanu prawnego dotyczącego tematu kontroli;
5)
wskazówki metodyczne - określenie sposobu i technik przeprowadzania kontroli,
dowodów niezbędnych do dokonania ustaleń i sposobu ich badania, powiązania tematyki
z aktami normatywnymi, wskazówek o charakterze techniczno-organizacyjnym, wzorów
wykazów i zestawień;
6) założenia organizacyjne - lista uczestników kontroli,
podział zadań, terminy poszczególnych etapów postępowania kontrolnego;
7) wykaz
aktów prawnych dotyczących zakresu kontroli.
§ 13.
Kontroler przeprowadza czynności kontrolne na podstawie imiennego upoważnienia podpisanego przez Prezesa Funduszu lub osobę przez niego upoważnioną. Wzór upoważnienia stanowi załącznik nr 1 do zarządzenia. Upoważnienie jest ważne razem z legitymacją służbową lub dowodem osobistym.
§ 14.
Po zakończeniu kontroli upoważnienia, o których mowa w § 13, dołącza się do akt kontroli.
§ 15.
Komórka przeprowadzająca kontrole prowadzi rejestr wydanych upoważnień
zawierający:
1) numer postępowania;
2) datę wystawienia upoważnienia;
3)
nazwę podmiotu kontrolowanego;
4) numer upoważnienia;
5) imię i nazwisko
kontrolera;
6) datę kontroli;
7) temat kontroli;
8) rodzaj kontroli;
9)
datę sporządzenia sprawozdania z kontroli;
10) ustalenia kontroli - zalecania
pokontrolne i datę ich przekazania;
11) sposób realizacji zaleceń pokontrolnych.
Rozdział 4
Przeprowadzanie i dokumentowanie czynności kontrolnych
§ 16.
1. Komórka przeprowadzająca kontrolę zawiadamia podmiot kontrolowany
o planowanej kontroli najpóźniej w chwili jej rozpoczęcia.
2. Zawiadomienie
zawiera:
1) podstawę prawną do przeprowadzenia kontroli;
2) nazwę podmiotu
kontrolowanego;
3) temat i zakres kontroli, termin rozpoczęcia i przewidywany
termin zakończenia.
3. W zawiadomieniu, o którym mowa w ust. 2, komórka przeprowadzająca
kontrolę może wystąpić o przygotowanie przez podmiot kontrolowany, wymaganych
dokumentów, zestawień i obliczeń.
§ 17.
Postępowanie kontrolne lub poszczególne jego czynności, są prowadzone w siedzibie podmiotu kontrolowanego lub w Centrali Funduszu.
§ 18.
Kontroler ustala stan faktyczny na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania.
§ 19.
1. Pracownicy podmiotu kontrolowanego mają obowiązek przedkładania
na żądanie kontrolera w określonym terminie wszelkich materiałów i dokumentów
niezbędnych do przeprowadzenia postępowania, z przestrzeganiem przepisów o tajemnicy
ustawowo chronionej, a także udzielania informacji i wyjaśnień dotyczących okoliczności
powstania nieprawidłowości stwierdzonych w toku kontroli.
2. Kontrolerzy mają
prawo do:
1) nieskrępowanego wstępu do obiektów i pomieszczeń podmiotu kontrolowanego;
2)
pobierania oraz zabezpieczania materiałów dowodowych;
3) wglądu do wszelkich
dokumentów oraz sporządzania niezbędnych do kontroli odpisów lub wyciągów z dokumentów,
jak również zestawień i obliczeń sporządzonych na podstawie dokumentów z zachowaniem
przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej;
4) żądania od pracowników jednostek
kontrolowanych udzielania ustnych lub pisemnych wyjaśnień;
5) korzystania z
pomocy biegłych lub specjalistów w danej dziedzinie.
§ 20.
1. Kontroler dokumentuje przebieg i wyniki czynności kontrolnych,
zakładając i prowadząc w tym celu akta kontroli.
2. Akta kontroli obejmują
materiały dowodowe i inne dokumenty zebrane w toku postępowania kontrolnego.
3.
Akta kontroli prowadzi się zgodnie z tokiem dokonywanych czynności kontrolnych.
§ 21.
Akta kontroli służą wyłącznie do użytku służbowego, z zastrzeżeniem przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej. Kierownik podmiotu kontrolowanego lub osoba przez niego upoważniona ma prawo wglądu do akt na każdym etapie postępowania kontrolnego.
§ 22.
1. Podmiot kontrolowany
sporządza niezbędne odpisy, kopie dokumentów lub odpowiednie wyciągi, zestawienia
i obliczenia dokonywane na podstawie dokumentów.
2. Wszystkie dokumenty, o
których mowa w ust.1, powinny być potwierdzone za zgodność z oryginałem przez
kierownika podmiotu kontrolowanego albo osobę do tego upoważnioną.
§ 23.
1. Materiały dowodowe zebrane w toku postępowania powinny być
w miarę możliwości zabezpieczone, w szczególności poprzez:
1) oddanie na przechowanie
kierownikowi lub innemu pracownikowi podmiotu kontrolowanego za pokwitowaniem;
2)
przechowywanie w siedzibie podmiotu kontrolowanego w oddzielnym zamkniętym i opieczętowanym
pomieszczeniu;
3) zabranie z siedziby podmiotu kontrolowanego za pokwitowaniem.
2. W toku postępowania kontrolnego, materiały dowodowe mogą być zwolnione
spod zabezpieczenia decyzją kontrolera, a w razie jego odmowy - kierownika komórki
przeprowadzającej kontrolę.
3. Zwrot zabezpieczonych materiałów dowodowych
następuje za pokwitowaniem.
§ 24.
1. Kontroler
jest zobowiązany uzyskać wyjaśnienia na temat okoliczności i przyczyn powstania
nieprawidłowości stwierdzonych w toku kontroli, od osób bezpośrednio odpowiedzialnych
za ich powstanie i kierowników podmiotów kontrolowanych, w których stwierdzono
nieprawidłowości.
2. Kontroler może żądać od pracowników jednostki kontrolowanej
udzielenia mu, w terminie przez niego wyznaczonym, ustnych i pisemnych wyjaśnień
w sprawach dotyczących przedmiotu kontroli.
3. Kontroler sporządza protokół
przyjęcia ustnych wyjaśnień, według wzoru określonego w załączniku nr 2 do zarządzenia.
§ 25.
1. Każdy może złożyć ustne lub pisemne
oświadczenie dotyczące tematu kontroli.
2. Kontroler nie może odmówić przyjęcia
oświadczenia, o którym mowa w ust. 1, o ile ma ono związek z tematem kontroli.
3.
Kontroler sporządza protokół przyjęcia ustnych oświadczeń, według wzoru określonego
w załączniku nr 3 do zarządzenia.
§ 26.
Jeżeli w toku kontroli, konieczne jest zbadanie lub rozstrzygnięcie określonych zagadnień wymagających wiadomości specjalnych, Prezes Funduszu na wniosek kierownika komórki przeprowadzającej kontrolę powołuje biegłego lub specjalistę w danej dziedzinie. Wzór powołania stanowi załącznik nr 4 do zarządzenia.
§ 27.
1. Kontroler może w toku kontroli informować kierownika podmiotu
kontrolowanego o ustaleniach wskazujących na nieprawidłowości w działalności,
a w szczególności o uchybieniach utrudniających sprawne prowadzenie kontroli.
2. Kontroler obowiązany jest niezwłocznie poinformować kierownika podmiotu
kontrolowanego o stwierdzeniu w toku kontroli bezpośredniego niebezpieczeństwa
dla życia lub zdrowia ludzkiego, wynikającego z działalności podmiotu.
3.
Informację, o której mowa w ust. 2, kontroler przekazuje na piśmie, zawierając
w niej:
1) opis stwierdzonego stanu zagrażającego życiu lub zdrowiu ludzkiemu;
2)
dokładny czas i nazwisko osoby której przekazana została informacja.
4. Kontroler
powinien uzyskać i dołączyć do akt kontroli pisemne potwierdzenie odebrania przez
kierownika podmiotu kontrolowanego informacji, o której mowa w ust. 3.
5. W
przypadku powzięcia przez kontrolera uzasadnionego podejrzenia, że działania podjęte
przez kierownika podmiotu kontrolowanego w wyniku informacji, o której mowa w
ust. 3, są niewystarczające, powiadamia on niezwłocznie o stwierdzonych zagrożeniach
kierownika komórki przeprowadzającej kontrolę.
§ 28.
1. Po przeprowadzonym postępowaniu kontrolnym sporządza się sprawozdanie,
które podpisywane jest przez kontrolera. Do sprawozdania dołączane się dowody
kontroli. Wzór sprawozdania stanowi załącznik nr 5 do zarządzenia.
2. Sprawozdanie
przedkładane jest Prezesowi Funduszu do zatwierdzenia, po czym jeden jego egzemplarz
jest przekazywany kierownikowi podmiotu kontrolowanego.
3. Kierownikowi podmiotu
kontrolowanego przysługuje prawo wniesienia wyjaśnień do sprawozdania w terminie
14 dni od dnia jego otrzymania.
§ 29.
1. Jeżeli
zebrane w toku kontroli materiały uzasadniają podejrzenie popełnienia czynu ściganego
z urzędu, Prezes Funduszu sporządza zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa i
przekazuje je wraz z zebranymi materiałami dowodowymi właściwemu organowi powołanemu
do ścigania przestępstw.
2. Zawiadomienie powinno zawierać:
1) nazwę i
adres podmiotu kontrolowanego;
2) opis stanu faktycznego z określeniem czasu,
miejsca, okoliczności i przyczyn zdarzenia;
3) załączenie ujawnionych dowodów;
4)
imię i nazwisko oraz stanowisko służbowe osoby ponoszącej odpowiedzialność za
ujawnione nieprawidłowości, które wyczerpują znamiona przestępstwa ściganego z
urzędu, wysokość powstałej szkody oraz propozycję kwalifikacji prawnej czynu.
3. Jeżeli w wyniku postępowania kontrolnego zostanie ujawnione wykroczenie
lub czyn inny niż określony w ust. 1, za który ustawowo przewidziana jest odpowiedzialność
związana z wykonywaniem obowiązków służbowych przez kierownika podmiotu kontrolowanego
odpowiednie zawiadomienie opisujące ten czyn, Prezes Funduszu kieruje do właściwego
organu.
§ 30.
W celu poczynienia ustaleń w sprawach wymagających niezwłocznego zbadania Prezes Funduszu może zlecić pracownikom wydziału kontroli przeprowadzenie w jednostce organizacyjnej Funduszu wizytacji. Wizytacja przeprowadzana jest na podstawie imiennego upoważnienia podpisanego przez Prezesa Funduszu lub osobę przez niego upoważnioną. Wzór upoważnienia stanowi załącznik nr 6 do zarządzenia.
§ 31.
W przypadku wizytacji, o której mowa w § 30, przepisy od § 16 do § 27 i § 29 stosuje się odpowiednio.
§ 32.
Czynności wizytacyjne przeprowadzane są w terminie nie dłuższym niż 5 dni.
§ 33.
1. Osoby biorące udział w
wizytacji przedstawiają Prezesowi Funduszu wyniki wizytacji oraz propozycje wniosków
i zaleceń w formie "Informacji z wizytacji", nie później niż w terminie
5 dni roboczych od zakończenia czynności wizytacyjnych.
2. Wnioski i zalecenia
powizytacyjne są przekazywane w formie pisemnej osobie zarządzającej jednostką
organizacyjną Funduszu, w której przeprowadzono wizytację, w terminie 7 dni od
dnia przedstawienia wyników wizytacji oraz propozycji wniosków i zaleceń Prezesowi
Funduszu.
Rozdział 5
Postanowienia końcowe
§ 34.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jego podpisania.
Prezes
Narodowego
Funduszu Zdrowia
Andrzej Sośnierz
źródło - Departament Świadczeń Opieki Zdrowotnej
Ostatnio zapisany: 30.05.2007 r. Norbert Tyszka