Zarządzenia Prezesa
Baza Aktów Własnych
WAŻNE! Od 28 stycznia 2022 r. wszystkie zarządzenia Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia są publikowane w Bazie Aktów Własnych (BAW): baw.nfz.gov.pl.
W Bazie Aktów Własnych znajdziesz:
- tekst wydanego zarządzenia Prezesa NFZ
- tekst ujednolicony zarządzenia
- tekst porównawczy oraz jego wersję skróconą
- tekst pierwotny zarządzenia.
Dzięki bazie zyskujesz dostęp do obowiązującego stanu prawnego. Możesz też sprawdzić zakres wprowadzonych zmian w dokumencie. Wystarczy, że klikniesz zakładkę "NOWELIZACJE" - "Tekst porównawczy" lub "Tekst porównawczy skrócony".
Tekst zarządzenia i załączniki możesz pobrać w formach:
- xml
- doc
- oraz (w odpowiednich przypadkach) także w xlsx/xls (Excel).
Zarządzenia Prezesa NFZ
Zarządzenie Nr 49/2007/GPF
Zarządzenie Nr 49/2007/GPF
Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia
z dnia 17 sierpnia 2007 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie nadania Regulaminu Organizacyjnego Centrali Narodowego Funduszu Zdrowia
Na podstawie § 5 ust. 2 statutu Narodowego Funduszu Zdrowia, stanowiącego załącznik do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 września 2004 r. w sprawie nadania statutu Narodowemu Funduszowi Zdrowia (Dz. U. z 2004 r. Nr 213, poz. 2161, Dz. U. z 2005 r. Nr 184, poz. 1542 oraz Dz. U. z 2007 r. Nr 24, poz. 147),
zarządza się co następuje:
§ 1.
W Regulaminie Organizacyjnym Centrali Narodowego Funduszu Zdrowia stanowiącym załącznik do Zarządzenia Nr 12/2007 z dnia 21 marca 2007 roku wprowadza się następujące zmiany:
1) w §3 dodaje się pkt. 5 w brzmieniu:
" Komórki organizacyjne Centrali, w zakresie swojej właściwości, są zobowiązane do prowadzenia nadzoru nad terminowością obiegu korespondencji oraz monitorowaniem terminowości udzielania odpowiedzi na pisma kierowane do Centrali".
2) § 4 otrzymuje brzmienie:
"W Centrali prowadzone są, między innymi, następujące rejestry:
1) rejestr decyzji Prezesa Funduszu - wydawanych na podstawie art. 154 ust. 6 ustawy - prowadzą w zakresach swoich kompetencji: Departament Świadczeń Opieki Zdrowotnej, Departament Gospodarki Lekami i Departament do Spraw Służb Mundurowych,
2) rejestr decyzji Prezesa Funduszu - wydawanych na podstawie art. 109 ust. 5 ustawy - prowadzą w zakresach swoich kompetencji: Departament Spraw Świadczeniobiorców i Departament Gospodarki Lekami,
3) rejestr skarg i wniosków świadczeniobiorców - prowadzi Departament Spraw Świadczeniobiorców,
4) rejestr spraw sądowych - prowadzi Biuro Prawne,
5) rejestr zarządzeń Prezesa Funduszu - prowadzi Biuro Prawne,
6) rejestr upoważnień i pełnomocnictw - prowadzi Gabinet Prezesa Funduszu, z zastrzeżeniem pkt 9),
7) rejestr spraw parlamentarnych - prowadzi Gabinet Prezesa Funduszu,
8) rejestr uchwał Rady Funduszu - prowadzi Biuro Rady Funduszu,
9) rejestr upoważnień do przeprowadzania kontroli wewnętrznej- prowadzi Zespół Kontroli Wewnętrznej,
10) rejestr wypadków przy pracy i chorób zawodowych - prowadzi Specjalista do Spraw BHP".
3) W § 10 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:
"4. Kierujący komórkami organizacyjnymi w Centrali przekazują Dyrektorowi Gabinetu Prezesa Funduszu, zaakceptowane przez Prezesa Funduszu wnioski dotyczące udzielania
pełnomocnictw i upoważnień pracownikom Centrali".
4) § 16 ust 1 otrzymuje brzmienie:
" 1. Do wyłącznej kompetencji Prezesa Funduszu należy:
1) wykonywanie zadań określonych w art. 102 ustawy oraz w innych przepisach prawa powszechnie obowiązującego".
5) § 16 ust 3 otrzymuje brzmienie:
"3. W celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 1 Prezes Funduszu może wydawać zarządzenia dotyczące wewnętrznej działalności Narodowego Funduszu Zdrowia oraz zarządzenia dotyczące ujednolicania sposobu realizacji przez oddziały wojewódzkie zadań ustawowych.
6) § 25 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"Do zadań Gabinetu Prezesa Funduszu należy w szczególności:
1. w Dziale Koordynacji:".
7) w § 25 pkt. 6 otrzymuje brzmienie:
"6) sprawowanie nadzoru nad komórkami organizacyjnymi Centrali w zakresie przestrzegania zasad postępowania z korespondencją parlamentarną, o której mowa w pkt. 5, ze szczególnym uwzględnieniem terminowości udzielenia odpowiedzi".
8). W § 25 skreśla się pkt. 10 w brzmieniu:
"10) koordynacja w zakresie sporządzania projektów okresowych i rocznych sprawozdań z działalności Funduszu oraz przedkładanie ich Radzie Funduszu".
9) w § 25 dodaje się ust. 2 w brzmieniu:
"2. w Sekcji do spraw Sprawozdawczości:
1) koordynacja, w zakresie przygotowywania przez komórki organizacyjne Centrali, okresowych i rocznych sprawozdań z działalności Funduszu, zgodnie
z obowiązującymi przepisami w celu przygotowywania jednolitego dokumentu,
2) weryfikacja terminowości zasilania, przez komórki organizacyjne Centrali, danymi Centralnego Systemu Sprawozdawczego (CSS), niezbędnych do przygotowywania okresowych i rocznych sprawozdań z działalności Funduszu,
3) przygotowywanie dla Rady Funduszu prezentacji oraz syntetycznych informacji w zakresie okresowych i rocznych sprawozdań z działalności Funduszu,
4) administrowanie systemem CSS,
5) aktualizacja procedury sporządzania sprawozdawczości oraz zasilania systemu sprawozdawczego CSS w Funduszu oraz monitorowanie komórek organizacyjnych Centrali w zakresie ich wywiązywania się z trybu postępowania przyjętego w procedurze i prawidłowości oraz terminowości zasilania przez nie systemu,
6) zakładanie profilu, blokowanie, odblokowywanie oraz nadawanie uprawnień do CSS,
7) współpraca z firmami informatycznymi (dostawcami systemu) w zakresie prac nad dostosowywaniem funkcjonalności systemu, jego rozbudową o dodatkową sprawozdawczość zarządczą oraz administrowaniem systemem CSS,
8) rozbudowywanie systemu CSS poprzez wdrażanie nowych zakresów danych, w oparciu o propozycje komórek organizacyjnych w Centrali.
9) monitorowanie zapotrzebowania komórek organizacyjnych Centrali na implementację raportów zarządczych w ramach rozbudowy systemu sprawozdawczego,
10) współpraca z Biurem Prawnym w zakresie monitorowania zmian przepisów prawnych dotyczących obowiązku sporządzania przez Fundusz okresowych i rocznych sprawozdań z działalności oraz wnioskowanie do instytucji właściwych w zakresie zmian tych przepisów, zmierzających do usprawnienia systemu sprawozdawczego,
11) przygotowywanie okresowych raportów zarządczych i prowadzenie analiz z zakresu ochrony zdrowia, finansów i realizacji zadań wynikających z przepisów o koordynacji".
10) § 29 ust. 1 pkt. 5 otrzymuje brzmienie:
"5) sporządzanie merytorycznych opracowań dla oddziałów wojewódzkich, które mogą wspomagać merytorycznie lub standaryzować postępowania, w zakresie informatyki, o udzielenie zamówień publicznych prowadzonych przez te oddziały".
11) § 29 ust. 1 pkt. 9 otrzymuje brzmienie:
"9) udział w procesach rozwoju systemów raportowych, oraz udział w tworzeniu hurtowni danych i koordynacja prac analitycznych w tym obszarze".
12) § 29 ust. 1 pkt. 10 otrzymuje brzmienie:
"10) współpraca z oddziałami wojewódzkimi i komórkami organizacyjnymi Centrali
w tworzeniu i wdrażaniu procedur oraz narzędzi, rozwijających procedury poprawy jakości danych".
13) § 29 ust. 2 pkt. 2 otrzymuje brzmienie:
"2) testowanie nowych aplikacji i dopuszczanie ich do eksploatacji".
14) § 29 ust. 4 pkt. 3 otrzymuje brzmienie:
"3) sporządzanie opracowań dla oddziałów wojewódzkich, które mogą wspomagać merytorycznie lub standaryzować postępowania o udzielenie zamówień publicznych w zakresie informatyki, prowadzone przez te oddziały,
15) § 31 ust. 1 pkt. 6 otrzymuje brzmienie:
"6) rozpatrywanie samodzielne albo we współpracy z innymi komórkami organizacyjnymi Funduszu, odwołań świadczeniodawców od rozstrzygnięć w postępowaniach w sprawie zawierania umów, w tym skarg wniesionych na decyzje Prezesa Funduszu oraz przygotowywanie projektów decyzji Prezesa Funduszu w tym przedmiocie".
16) § 31 ust. 2 pkt. 6 otrzymuje brzmienie:
"6) rozpatrywanie samodzielne albo we współpracy z innymi komórkami organizacyjnymi Funduszu, odwołań świadczeniodawców od rozstrzygnięć w postępowaniach w sprawie zawierania umów, w tym skarg wniesionych na decyzje Prezesa Funduszu oraz przygotowywanie projektów decyzji Prezesa Funduszu w tym przedmiocie".
17) § 31 ust. 3 pkt. 1 otrzymuje brzmienie:
"1) prowadzenie prac związanych z przygotowaniem założeń merytorycznych i organizacyjnych przeprowadzania postępowań w sprawie zawierania umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych w następujących rodzajach świadczeń (z wyłączeniem zadań pozostających w kompetencjach Departamentu Gospodarki Lekami):".
18) § 31 ust. 3 pkt. 4 otrzymuje brzmienie:
"4) współpraca z reprezentatywnymi organizacjami świadczeniodawców i instytucjami właściwymi w sprawach związanych z realizacją świadczeń w rodzajach świadczeń wymienionych w ust. 3 pkt 1), w zakresie weryfikacji i doskonalenia zasad kontraktowania oraz warunków wykonywania świadczeń opieki zdrowotnej (z wyłączeniem zadań pozostających w kompetencjach Departamentu Gospodarki Lekami i Departamentu do Spraw Służb Mundurowych)".
19) § 31 ust. 3 pkt. 6 otrzymuje brzmienie:
"6) rozpatrywanie, samodzielne albo we współpracy z innymi komórkami organizacyjnymi Funduszu, odwołań świadczeniodawców od rozstrzygnięć w postępowaniach w sprawie zawierania umów, w tym skarg wniesionych na decyzje Prezesa Funduszu oraz przygotowywanie projektów decyzji Prezesa Funduszu w tym przedmiocie".
20) § 31 ust. 3 pkt. 8 otrzymuje brzmienie:
"8) współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi Centrali i oddziałami wojewódzkimi w zakresie zadań realizowanych przez Wydział".
21) § 31 ust. 4 otrzymuje brzmienie:
"w Wydziale Lecznictwa Ambulatoryjnego, w Sekcji ds. Podstawowej Opieki Zdrowotnej, Stomatologii".
22) § 31 ust. 4 pkt. 1 otrzymuje brzmienie:
"1) prowadzenie prac związanych z przygotowaniem założeń merytorycznych i organizacyjnych dotyczących przeprowadzania postępowań w sprawie zawierania umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych w następujących rodzajach świadczeń (z wyłączeniem zadań pozostających w kompetencjach Departamentu Gospodarki Lekami):
a) podstawowa opieka zdrowotna,
b) leczenie stomatologiczne,
c) pomoc doraźna i transport sanitarny".
23) § 31 ust. 4 pkt. 6 otrzymuje brzmienie:
"6) rozpatrywanie, samodzielne albo we współpracy z innymi komórkami organizacyjnymi Funduszu, odwołań świadczeniodawców od rozstrzygnięć w postępowaniach w sprawie zawierania umów, w tym skarg wniesionych na decyzje Prezesa Funduszu oraz przygotowywanie projektów decyzji Prezesa Funduszu w tym przedmiocie".
24) § 31 ust. 5 pkt. 7 otrzymuje brzmienie:
"7) współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi Centrali i oddziałami wojewódzkimi w zakresie zadań realizowanych przez Wydział".
25) § 31 ust. 6 pkt. 5 otrzymuje brzmienie:
"5) opracowanie kwartalnych i rocznych planów kontroli oddziałów wojewódzkich w zakresie zawierania i realizacji umów zawartych ze świadczeniodawcami, (z wyłączeniem zadań pozostających w kompetencjach Departamentu do Spraw Służb Mundurowych i Departamentu Gospodarki Lekami)".
26) § 31 ust. 6 pkt. 6 otrzymuje brzmienie:
"6) sporządzanie dokumentacji z przeprowadzonych kontroli w zakresie zawierania i realizacji umów zawartych ze świadczeniodawcami, (z wyłączeniem zadań pozostających w kompetencjach Departamentu do Spraw Służb Mundurowych i Departamentu Gospodarki Lekami)".
27) W § 31 ust. 6 skreśla się pkt. 16 w brzmieniu:
"16) prowadzenie rejestru upoważnień do przeprowadzania kontroli".
28) § 32 ust. 1 lit. c tiret 5 otrzymuje brzmienie:
"-rozpatrywanie odwołań świadczeniodawców od wyników rozstrzygnięć od postępowań w sprawie zawierania umów, w tym skarg wniesionych na decyzje Prezesa Funduszu o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej i przygotowywanie projektów decyzji Prezesa Funduszu w tym przedmiocie"
29) § 32 ust. 2 pkt. 4 otrzymuje brzmienie:
"4) przekazywanie do Biura Księgowości informacji o wydatkach na refundację oraz przetwarzanie danych na potrzeby innych komórek organizacyjnych Centrali".
30) § 32 ust. 2 pkt. 5 otrzymuje brzmienie:
"5) przyjmowanie i opracowywanie sprawozdań kwartalnych, półrocznych i rocznych z kontroli aptek, przeprowadzanych przez oddziały wojewódzkie".
31) W § 32 ust. 2 skreśla się pkt. 11 w brzmieniu:
"11) prowadzenie rejestru upoważnień do przeprowadzania kontroli".
32) § 33 ust. 1 pkt. 8 otrzymuje brzmienie:
"8) przeprowadzenie okresowych kontroli oddziałów wojewódzkich w zakresie spraw prowadzonych przez komórki właściwe do spraw świadczeniobiorców w oddziałach wojewódzkich"
33) w § 33 ust. 1 dodaje się pkt. 9 w brzmieniu:
"9) przygotowywanie projektów odpowiedzi na indywidualne wystąpienia świadczeniobiorców oraz osób i instytucji występujących w ich imieniu, a także udzielanie informacji i wyjaśnień w sprawach związanych z uprawnieniami i realizacją świadczeń opieki zdrowotnej".
34) w § 33 ust. 2 dodaje się pkt. 2 w brzmieniu:
"2) przekazywanie skarg i wniosków do rozpatrzenia przez podmioty zewnętrzne i komórki organizacyjne właściwe pod względem merytorycznym lub terytorialnym i monitorowanie udzielania odpowiedzi".
35) w § 33 ust. 3 pkt. 3 otrzymuje brzmienie:
"3) opracowywanie zasad przetwarzania danych o ubezpieczonych i świadczeniobiorcach w systemach informatycznych Funduszu, wykonywanie zadań dotyczących dostępu do CWU"
36) w § 33 ust. 3 pkt. 6 otrzymuje brzmienie:
"6) weryfikacja danych osobowych osób ubezpieczonych i świadczeniobiorców oraz danych dotyczących ubezpieczenia zdrowotnego tych osób wraz z realizacją wniosków o udostępnienie danych na rzecz wnioskujących".
37) w § 33 ust. 3 dodaje się pkt. 7 w brzmieniu:
"7) udostępnianie danych na wnioski Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, sądów, policji, prokuratury i innych podmiotów uprawnionych do pozyskiwania danych w zakresie danych osobowych oraz dotyczących udzielanych świadczeń".
38) § 33 ust. 3 pkt. 8 otrzymuje brzmienie:
"8) przetwarzanie danych o obniżonej składce na ubezpieczenie zdrowotne, wsparcie techniczne przy instalacji i obsłudze udostępnionego oprogramowania oraz wsparcie merytoryczne w zakresie realizacji obowiązku przekazywania zestawień zawierających informacje o obniżonej składce".
39) § 35 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"1. w Wydziale Świadczeń Zdrowotnych Służb Mundurowych:
1) nadzór nad właściwą realizacją zadań przez Wydziały do Spraw Służb Mundurowych oddziałów wojewódzkich, w tym nadzór nad monitorowaniem procesu zawierania umów i realizacji umów w odniesieniu do zakładów opieki zdrowotnej tworzonych i nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej, Ministra Sprawiedliwości i ministra właściwego do spraw wewnętrznych,
2) prowadzenie, zgodnie z rocznym planem kontroli Wydziałów do Spraw Służb Mundurowych oddziałów wojewódzkich (planowanie, prowadzenie kontroli i sprawozdawczość oraz nadzór nad wypełnieniem zaleceń pokontrolnych) ze szczególnym uwzględnieniem dokumentacji związanej z postępowaniem dotyczącym zawierania umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej,
3) opracowywanie wytycznych dla Wydziałów do Spraw Służb Mundurowych oddziałów wojewódzkich w zakresie monitorowania realizacji umów ze świadczeniodawcami w odniesieniu do zakładów opieki zdrowotnej tworzonych i nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej, Ministra Sprawiedliwości
i ministra właściwego do spraw wewnętrznych,
4) sporządzanie sprawozdań i ich analiza na podstawie danych z Wydziałów do Spraw Służb Mundurowych oddziałów wojewódzkich, w zakresie postępowania w sprawie zawierania umów i realizacji umów w odniesieniu do zakładów opieki zdrowotnej tworzonych i nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej, Ministra Sprawiedliwości i ministra właściwego do spraw wewnętrznych,
5) współpraca z komórkami organizacyjnymi Centrali w zakresie przygotowywania projektów regulacji dotyczących postępowania w sprawie zawierania umów przez Fundusz i opracowywanie wzorów umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej,
6) przygotowywanie wniosków i propozycji dokumentów niezbędnych
do przeprowadzania postępowania w sprawie zawierania umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, w zakresie świadczeń specyficznych ze względu na warunki służby, ze świadczeniodawcami, w odniesieniu do zakładów opieki zdrowotnej tworzonych i nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej, Ministra Sprawiedliwości i ministra właściwego do spraw wewnętrznych,
7) przygotowywanie zestawień i opracowywanie informacji dla Ministra Obrony Narodowej, Ministra Sprawiedliwości i ministra właściwego do spraw wewnętrznych, w zakresie ordynacji lekarskiej, ilości i poziomu dostępności do świadczeń opieki zdrowotnej udzielanych przez świadczeniodawców, w odniesieniu do zakładów opieki zdrowotnej tworzonych i nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej, Ministra Sprawiedliwości i ministra właściwego do spraw wewnętrznych,
8) sporządzanie sprawozdań o liczbie i kosztach świadczeń udzielanych żołnierzom służby zasadniczej oraz funkcjonariuszom w służbie kandydackiej,
9) monitorowanie realizacji świadczeń i opracowywanie na tej podstawie informacji i sprawozdań dotyczących w szczególności liczby, rodzajów i kosztów świadczeń opieki zdrowotnej, udzielanych ubezpieczonym wymienionym w art. 66 ust.1 pkt. 2-13 ustawy,
10) rozpatrywanie skarg i wniosków dotyczących działalności zakładów opieki zdrowotnej tworzonych i nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej, Ministra Sprawiedliwości i ministra właściwego do spraw wewnętrznych,
11) prowadzenie rejestru decyzji Prezesa Funduszu, rozpatrywanie odwołań oraz przygotowywanie projektów decyzji wydawanych na podstawie art. 154 ust. 6 ustawy w sprawach dotyczących zawierania umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, w odniesieniu do zakładów opieki zdrowotnej tworzonych i nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej, Ministra Sprawiedliwości i ministra właściwego do spraw wewnętrznych,
12) współpraca z Departamentem Świadczeń Opieki Zdrowotnej i Departamentem Gospodarki Lekami w zakresie opracowywania opisów świadczeń opieki zdrowotnej na potrzeby dokonania wyceny świadczeń opieki zdrowotnej przez Departament Ekonomiczno-Finansowy,
13) współpraca z reprezentatywnymi organizacjami świadczeniodawców oraz instytucjami właściwymi w sprawach związanych z realizacją świadczeń, w odniesieniu do zakładów opieki zdrowotnej tworzonych i nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej, Ministra Sprawiedliwości i ministra właściwego do spraw wewnętrznych, oraz w zakresie weryfikacji i doskonalenia zasad kontraktowania a także warunków wykonywania świadczeń opieki zdrowotnej przez te zakłady,
14) nadzór nad właściwym określeniem przez Wydziały do Spraw Służb Mundurowych oddziałów wojewódzkich wysokości środków finansowych niezbędnych do zapewnienia dostępności do świadczeń opieki zdrowotnej u świadczeniodawców, w odniesieniu do zakładów opieki zdrowotnej tworzonych i nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej, Ministra Sprawiedliwości i ministra właściwego do spraw wewnętrznych,
15) analiza rocznego planu finansowego w części dotyczącej świadczeniodawców, w odniesieniu do zakładów opieki zdrowotnej tworzonych i nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej, Ministra Sprawiedliwości i ministra właściwego do spraw wewnętrznych,
16) bieżąca analiza ekonomiczno-finansowa w zakresie realizacji świadczeń opieki zdrowotnej przez świadczeniodawców, w odniesieniu do zakładów opieki zdrowotnej tworzonych i nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej, Ministra Sprawiedliwości i ministra właściwego do spraw wewnętrznych,
17) wykonywanie sprawozdań z działalności Departamentu do Spraw Służb Mundurowych,
18) sporządzanie sprawozdania zbiorczego z przeprowadzonych u świadczeniodawców kontroli, w odniesieniu do zakładów opieki zdrowotnej tworzonych i nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej, Ministra Sprawiedliwości i ministra właściwego do spraw wewnętrznych,
19) rozpatrywanie zażaleń świadczeniodawców na czynności dyrektorów oddziałów wojewódzkich w zakresie realizacji umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej i przygotowywanie projektów stanowisk Prezesa Funduszu w tych sprawach ( z wyłączeniem zadań pozostających w kompetencjach Departamentu Świadczeń Opieki Zdrowotnej i Departamentu Gospodarki Lekami)".
40) § 35 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
"2. w Wydziale do spraw Ubezpieczonych od Odpowiedzialności Cywilnej:
1) przygotowywanie założeń merytorycznych i organizacyjnych dotyczących realizacji świadczeń opieki zdrowotnej, które będą finansowane na podstawie ustawy z dnia 24 maja 2007 r. o zmianie ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych oraz ustawy o działalności ubezpieczeniowej (Dz. U. Nr 102, poz. 691), zwanej dalej "ustawą o ubezpieczeniach obowiązkowych oc",
2) nadzór nad gromadzeniem danych o realizacji świadczeń opieki zdrowotnej
przez świadczeniodawców, udzielających świadczeń finansowanych na podstawie ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych oc, polegający w szczególności na analizie problemów zgłaszanych przez oddziały wojewódzkie i świadczeniodawców
oraz podejmowanie odpowiednich działań w celu ich rozwiązania, samodzielnie
lub we współpracy z innymi komórkami organizacyjnymi,
3) prowadzenie prac analityczno-planistycznych dotyczących monitorowania świadczeń opieki zdrowotnej, które będą finansowane na podstawie ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych oc,
4) prowadzenie prac analitycznych związanych z:
a) oceną potrzeb zdrowotnych świadczeniobiorców i dostępności do świadczeń,
b) planowaniem i zabezpieczeniem świadczeń opieki zdrowotnej,
5) prowadzenie i weryfikacja bazy świadczeniobiorców, których leczenie będzie finansowane na podstawie ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych oc,
6) przetwarzanie danych sprawozdawczych oddziałów wojewódzkich w zakresie kompetencji Wydziału,
7) sporządzanie i analizowanie okresowych sprawozdań z realizacji świadczeń opieki zdrowotnej, które będą wykonywane na rzecz świadczeniobiorców, których leczenie będzie finansowane na podstawie ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych oc,
8) przygotowywanie odpowiedzi na interwencje w zakresie właściwości rzeczowej Wydziału,
9) współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi Centrali, w szczególności Biurem Księgowości oraz oddziałami wojewódzkimi w zakresie zadań realizowanych przez Wydział,
10) nadzór nad realizacją zadań przez odpowiednie komórki organizacyjne w oddziałach wojewódzkich,
11) prowadzenie kontroli komórek organizacyjnych właściwych ds. ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej w oddziałach wojewódzkich ze szczególnym uwzględnieniem monitorowania świadczeń opieki zdrowotnej, które będą finansowane na podstawie ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych oc,
12) współpraca z reprezentatywnymi organizacjami świadczeniodawców oraz instytucjami właściwymi w sprawach związanych z realizacją świadczeń opieki zdrowotnej, które będą finansowane na podstawie ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych oc,
13) współpraca z Policją, Krajowym Rejestrem Karnym, sądami lub innymi organami prowadzącymi postępowania związane z leczeniem ofiar wypadków drogowych,
14) współudział w opracowywaniu zasad kontraktowania świadczeń w rodzaju leczenie szpitalne,
15) współpraca z Departamentem Świadczeń Opieki Zdrowotnej w przygotowaniu projektu oraz w procesie uzgadniania ogólnych warunków umów,
16) udział w pracach związanych z przygotowywaniem sprawozdań z działalności Funduszu w zakresie kompetencji Wydziału,
17) obsługa sekretariatu Zastępcy Prezesa do spraw Służb Mundurowych.
41) W § 35 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
"3. w Sekcji do spraw Ratownictwa Medycznego:
1) przygotowywanie założeń merytorycznych i organizacyjnych dotyczących przeprowadzenia postępowań w sprawie zawierania umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych w rodzaju ratownictwo medyczne,
2) przygotowanie materiałów informacyjnych do zawierania umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju ratownictwo medyczne, w szczególności:
a) warunków wymaganych od świadczeniodawców,
b) organizacji postępowania w trybie konkursu ofert i rokowań,
c) kryteriów ocen ofert,
3) opracowywanie opisów świadczeń opieki zdrowotnej samodzielnie albo we współpracy z innymi komórkami organizacyjnymi Centrali, w szczególności na potrzeby dokonania wyceny świadczeń opieki zdrowotnej przez Departament Ekonomiczno - Finansowy,
4) współpraca z reprezentatywnymi organizacjami świadczeniodawców oraz instytucjami właściwymi w sprawach związanych z realizacją świadczeń opieki zdrowotnej w zakresie weryfikacji i doskonalenia zasad kontraktowania oraz warunków wykonywania świadczeń opieki zdrowotnej,
5) prowadzenie nadzoru nad realizacją świadczeń opieki zdrowotnej polegającego w szczególności na:
a) analizie problemów zgłaszanych przez oddziały wojewódzkie i świadczeniodawców oraz podejmowanie odpowiednich działań w celu ich rozwiązania, samodzielnie lub we współpracy z innymi komórkami organizacyjnymi Funduszu,
b) ocenie prawidłowości stosowania przyjętych zasad zawierania umów o udzielanie świadczeń i wykonywania świadczeń oraz przygotowywania wyjaśnień i interpretacji dotyczących tych zasad,
6) rozpatrywanie samodzielne lub we współpracy z innymi komórkami organizacyjnymi Funduszu, odwołań świadczeniodawców od rozstrzygnięć w postępowaniach w sprawie zawierania umów, w tym skarg wniesionych na decyzje Prezesa Funduszu oraz przygotowywanie projektów decyzji Prezesa Funduszu w tym przedmiocie,
7) udział w przygotowaniu projektów ogólnych warunków umów oraz udział w procesie ich uzgadniania,
8) współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi Centrali i oddziałami wojewódzkimi w zakresie zadań realizowanych przez Sekcję,
9) nadzór nad realizacją zadań przez odpowiednie komórki organizacyjne w oddziałach wojewódzkich,
10) opracowywanie zasad planowania rzeczowego w Centrali i oddziałach wojewódzkich"
42) § 36 ust. 2 pkt. 5 otrzymuje brzmienie:
"5) współpraca z właściwymi komórkami organizacyjnymi oraz Ministerstwem Zdrowia i Ministerstwem Finansów w zakresie opracowywania modelu raportu z realizacji planu finansowego Funduszu".
43) § 37 ust. 1 pkt. 22 otrzymuje brzmienie:
"22) prowadzenie rozliczeń finansowych związanych z przekazywaniem do Centrali, przez oddziały wojewódzkie kosztów związanych ze zwrotem wydatków poniesionych na leczenie w krajach członkowskich Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego na rzecz ubezpieczonych".
44) § 37 ust. 2 pkt. 6 otrzymuje brzmienie:
"6) przekazywanie przelewami bankowymi do oddziałów wojewódzkich środków uzyskanych przez Centralę ze składek na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, dotacji oraz innych źródeł".
45) W § 37 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
"3. w Sekcji do spraw Rozliczeń Międzyoddziałowych i Ubezpieczonych od Odpowiedzialności Cywilnej:
1) koordynowanie i aktualizowanie zasad rozliczeń międzyoddziałowych,
2) koordynowanie rozliczeń z budżetem państwa,
3) ustalanie jednolitych zasad ewidencji księgowej,
4) aktualizacja dokumentacji przejętej polityki rachunkowości w Funduszu oraz
instrukcji obiegu dowodów księgowych,
5) ewidencjonowanie i rozliczanie przychodów od ubezpieczycieli komunikacyjnych,
6) współpraca z Wydziałem do spraw Ubezpieczonych od Odpowiedzialności Cywilnej w zakresie koordynowania zasad ewidencji finansowej kosztów związanych
z leczeniem ofiar wypadków drogowych,
7) koordynowanie rozliczeń finansowych świadczeń zdrowotnych z przychodów uzyskanych od Ubezpieczycieli komunikacyjnych oraz Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego,
8) koordynowanie rozliczeń finansowych świadczeń zdrowotnych udzielanych osobom innym niż ubezpieczeni, które nie ukończyły 18 roku życia, lub są w okresie ciąży, porodu i połogu, udzielanych osobom, o których mowa w art. 12 pkt 2 - 4 i 6 ustawy
udzielanych osobom na podstawie zgody na leczenie poza granicami kraju,
udzielanych cudzoziemcom na podstawie umów i porozumień międzynarodowych,
9) współpraca z Wydziałem do spraw Ubezpieczonych od Odpowiedzialności Cywilnej w zakresie ustalania oraz koordynowania zasad ewidencji finansowej dochodzenia roszczeń o zwrot poniesionych kosztów świadczeń opieki zdrowotnej wobec osoby, która popełniła umyślne przestępstwo stwierdzone prawomocnym wyrokiem, którego skutkiem jest konieczność udzielenia świadczeń opieki zdrowotnej,
10) współpraca z Wydziałem do spraw Ubezpieczonych od Odpowiedzialności Cywilnej w zakresie koordynacji windykacji należności rozliczeń i roszczeń obsługiwanych przez Sekcję
11) współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi Centrali i oddziałów wojewódzkich
funduszu w zakresie rozliczeń finansowych,
12) monitorowanie stanu rozrachunków wewnętrznych pomiędzy Centralą i oddziałami wojewódzkimi Funduszu,
13) przygotowywanie sprawozdawczości z przeprowadzonych rozliczeń finansowych".
46) § 38 ust. 1 pkt. 5 otrzymuje brzmienie:
"5) przyjmowanie formularzy rozliczeniowych E125, E127 wystawionych przez oddziały wojewódzkie w związku z leczeniem osób uprawnionych i występowanie na ich podstawie o zwrot kosztów do instytucji łącznikowych innych państw członkowskich Unii Europejskiej".
47) § 38 ust. 1 pkt. 6 otrzymuje brzmienie:
"6) przesyłanie do instytucji łącznikowych innych państw członkowskich zestawień kosztów świadczeń zdrowotnych udzielonych osobom uprawnionym w celu ich rozliczenia".
48) § 38 ust. 1 pkt. 8 otrzymuje brzmienie:
"8) koordynowanie, między oddziałami wojewódzkimi a instytucjami właściwymi innych państw członkowskich, prac mających na celu ustalenie ostatecznej kwoty roszczenia Funduszu za świadczenia opieki zdrowotnej udzielone na terytorium RP na rzecz osób uprawnionych oraz roszczenia innych państw członkowskich za świadczenia opieki zdrowotnej udzielone na terytorium tych państw na rzecz osób ubezpieczonych w Funduszu".
49) § 38 ust. 1 pkt. 10 otrzymuje brzmienie:
"10) monitorowanie, przy współpracy z Biurem Księgowości, płatności dokonywanych przez inne państwa członkowskie, ustalanie stanu rozliczeń i przekazywanie wyjaśnień instytucji łącznikowych Unii Europejskiej /Europejskiego Obszaru Gospodarczego w sprawie dokonanych płatności".
50) § 38 ust. 1 pkt. 14 otrzymuje brzmienie:
"14) utrzymywanie i rozwój w Centralnych Zasobach Słownikowych bazy słownika instytucji właściwych i łącznikowych państw Europejskiego Obszaru Gospodarczego na podstawie wniosków o rozszerzenie bazy instytucji właściwych i łącznikowych kierowanych przez oddziały wojewódzkie".
51) § 38 ust. 2 lit. a tiret 11 otrzymuje brzmienie:
"-opracowywanie, w zakresie przepisów o koordynacji, zestawień i analiz na potrzeby projektowania zapisów umów międzynarodowych".
52) § 38 ust. 2 lit. a tiret 12 otrzymuje brzmienie:
"-opracowywanie i aktualizacja, w zakresie warunków oraz zasad korzystania z formularzy serii E100 i dokumentów uprawnionych do świadczeń w ramach przepisów o koordynacji, materiałów informacyjnych o państwach członkowskich dla osób ubezpieczonych i uprawnionych".
53) § 39 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
"2. w Wydziale Administracyjnym, Gospodarczym i Zaopatrzenia:
1) administrowanie składnikami majątku Centrali (nieruchomości, środku trwałe, wyposażenie, gospodarka materiałowa), w tym:
a) planowanie i analizowanie wydatków w zakresie administrowania nieruchomościami i lokalami użytkowanymi w Centrali,
b) zapewnienie odpowiedniego wyposażenia stanowisk pracy w komórkach organizacyjnych Centrali,
c) określanie potrzeb i planowanie zakupów składników majątkowych.
d) prowadzenie ewidencji środków trwałych, nieruchomych i pozostałego sprzętu będącego na wyposażeniu Centrali,
e) prowadzenie gospodarki magazynowej,
2) realizacja zadań w zakresie konserwacji i eksploatacji infrastruktury oraz wyposażenia technicznego Centrali, w tym:
a) konserwacja budynków, urządzeń i instalacji w zakresie niezastrzeżonym przez odrębne przepisy dla powołanych do tego służb,
b) konserwacja i drobne naprawy sprzętu i wyposażenia,
c) dozór i konserwacja sieci NN i jej osprzętów, rozdzielni głównej RU-4 oraz urządzeń w pomieszczeniu UPS,
d) dozór i konserwacja systemu ochrony przeciwpożarowej i kontroli dostępu,
e) dozór i konserwacja systemu monitoringu,
f) dozór i konserwacja instalacji i urządzeń klimatyzacji w zakresie wymiany filtrów i odpowietrzania,
g) dozór i konserwacja nagłośnienia sali konferencyjnej.
3) realizacja zadań w zakresie zabezpieczenia bieżących potrzeb Centrali, w tym:
a) zapewnienie łączności telefonicznej, telefonii komórkowej oraz internetu bezprzewodowego w Centrali z wyłączeniem obsługi technicznej,
b) nadzór nad ochroną i utrzymaniem czystości wewnątrz i na zewnątrz pomieszczeń użytkowanych przez Centralę,
c) zabezpieczenie w zakresie techniczno-administracyjnym organizacji wewnętrznych i zewnętrznych posiedzeń, konferencji, narad i szkoleń,
d) prowadzenie i zabezpieczenie obsługi transportowej,
e) zabezpieczenie prenumeraty prasy,
f) bieżące prowadzenie gospodarki materiałowej w zakresie pełnego utrzymania funkcjonalności wszystkich komórek organizacyjnych
g) obsługa wniosków komórek organizacyjnych pod względem zasadności zakupu materiałów biurowych, artykułów spożywczych i innych materiałów
h) obsługa poligraficzna,
4) współpraca z podmiotami zewnętrznymi w zakresie kompetencji Wydziału,
5) sprawowanie nadzoru nad działalnością oddziałów wojewódzkich w zakresie posiadanych kompetencji i wykonywanych zadań merytorycznych,
6) realizacja zadań w zakresie obrony cywilnej.
54) § 42 pkt. 12 otrzymuje brzmienie:
"12) współdziałanie z organami Państwowej Inspekcji Pracy, Państwowej Inspekcji Sanitarnej i Państwowej Straży Pożarnej, społeczną inspekcją pracy, zakładowymi organizacjami związkowymi w realizacji zadań w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przeciwpożarowych".
55) § 43 pkt. 7 otrzymuje brzmienie:
"7) przygotowywanie upoważnień oraz prowadzenie rejestru upoważnień udzielonych przez Prezesa Funduszu do przeprowadzania kontroli wewnętrznej przez Zespół i pozostałe komórki organizacyjne Centrali".
56) W § 43 dodaje się pkt. 12 w brzmieniu:
"12) współuczestniczenie, w razie konieczności, w kontrolach prowadzonych w oddziałach wojewódzkich przez pozostałe komórki organizacyjne Centrali".
57) W § 43 dodaje się pkt. 13 w brzmieniu:
"13. przeprowadzanie okresowych szkoleń dla pracowników Funduszu dotyczących zasad techniki kontrolowania".
58) W § 43 dodaje się pkt. 14 w brzmieniu:
"14) przeprowadzanie oceny i weryfikacji regulaminów kontroli, pod względem metodologii ich przygotowania przez komórki organizacyjne Centrali".
§ 2.
W załączniku do Regulaminu Organizacyjnego Centrali Narodowego Funduszu Zdrowia przyjętego zarządzeniem Nr 12/2007 z dnia 21 marca 2007 roku w sprawie nadania Regulaminu Organizacyjnego Centrali Narodowego Funduszu Zdrowia wprowadza się następujące zmiany:
1) w Gabinecie Prezesa Funduszu tworzy się Sekcję do spraw Sprawozdawczości.
2) w Biurze Księgowości tworzy się Sekcję do spraw Rozliczeń Międzyoddziałowych i Ubezpieczonych od Odpowiedzialności Cywilnej.
3) w Departamencie Świadczeń Opieki Zdrowotnej przekształca się Sekcję Podstawowej Opieki Zdrowotnej, Stomatologii i Ratownictwa Medycznego w Sekcję Podstawowej Opieki Zdrowotnej i Stomatologii.
4) w Departamencie do Spraw służb Mundurowych:
b) likwiduje się Dział Analiz Finansowych,
c) tworzy się Wydział do spraw Ubezpieczonych od Odpowiedzialności Cywilnej,
d) tworzy się Sekcję do spraw Ratownictwa Medycznego.
§ 3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 20 sierpnia 2007 r.
Prezes
Narodowego Funduszu Zdrowia
Andrzej Sośnierz
źródło - Gabinet Prezesa Funduszu
Ostatnio zapisany: 20.08.2007 r. Norbert Tyszka