Zarządzenia Prezesa
Baza Aktów Własnych
WAŻNE! Od 28 stycznia 2022 r. wszystkie zarządzenia Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia są publikowane w Bazie Aktów Własnych (BAW): baw.nfz.gov.pl.
W Bazie Aktów Własnych znajdziesz:
- tekst wydanego zarządzenia Prezesa NFZ
- tekst ujednolicony zarządzenia
- tekst porównawczy oraz jego wersję skróconą
- tekst pierwotny zarządzenia.
Dzięki bazie zyskujesz dostęp do obowiązującego stanu prawnego. Możesz też sprawdzić zakres wprowadzonych zmian w dokumencie. Wystarczy, że klikniesz zakładkę "NOWELIZACJE" - "Tekst porównawczy" lub "Tekst porównawczy skrócony".
Tekst zarządzenia i załączniki możesz pobrać w formach:
- xml
- doc
- oraz (w odpowiednich przypadkach) także w xlsx/xls (Excel).
Zarządzenia Prezesa NFZ
Zarządzenie Nr 89/2009/BK
Zarządzenie Nr 89/2009/BK
Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia
z dnia 18 grudnia 2009 r.
w sprawie procedury ustalania oraz zmiany numeru rachunku bankowego świadczeniodawców, aptek oraz pozostałych kontrahentów
Na podstawie art. 102 ust. 1 oraz ust. 5 pkt 1 i 25 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Zarządzenie określa:
1) procedurę ustalania oraz zmiany numeru rachunku bankowego świadczeniodawców, aptek oraz pozostałych kontrahentów w Centrali oraz oddziałach wojewódzkich Narodowego Funduszu Zdrowia;
2) wzór wniosku apteki o wpisanie w systemie informatycznym Narodowego Funduszu Zdrowia numeru rachunku bankowego lub o zmianę numeru rachunku bankowego w systemie informatycznym Narodowego Funduszu Zdrowia, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§ 2.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:
1) głównym księgowym - rozumie się przez to głównego księgowego Centrali Narodowego Funduszu Zdrowia lub oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia;
2) jednostce - rozumie się przez to odpowiednio Centralę Narodowego Funduszu Zdrowia lub oddział wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia;
3) Portalu NFZ - rozumie się przez to środowisko komunikacji, określone w zarządzeniu Nr 45/2009/DSOZ Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 5 października 2009 r. w sprawie korzystania z Portalu Narodowego Funduszu Zdrowia;
4) pozostałym kontrahencie - rozumie się przez to stronę, z którą jednostka prowadzi rozliczenia powstałe w szczególności z tytułu dostaw i usług, kredytów i pożyczek, emisji dłużnych papierów wartościowych, zobowiązań finansowych, zobowiązań wekslowych, podatków, ceł, ubezpieczeń i innych świadczeń oraz wynagrodzeń;
5) system finansowo - księgowy - rozumie się przez to system informatyczny służący do prowadzenia rachunkowości w jednostce;
6) dziedzinowy system informatyczny - rozumie się przez to system informatyczny stosowany w jednostce służący w szczególności do gromadzenia i przetwarzania ilościowych i wartościowych informacji o świadczeniodawcach, aptekach i usługach medycznych.
§ 3.
Procedura ustalania oraz zmiany numeru rachunku bankowego świadczeniodawców:
1) numer rachunku bankowego, na który przesyłane są przez jednostkę środki pieniężne dla świadczeniodawcy, powinien wynikać z zawartej umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej;
2) uprawnione w jednostce osoby przyjmują, sprawdzają i zatwierdzają w dziedzinowym systemie informatycznym jednostki, wniosek w sprawie rachunku bankowego złożony przez świadczeniodawcę, co skutkuje ustaleniem aktualnego numeru konta bankowego;
3) po dokonaniu czynności, o których mowa w pkt 2, i po zawarciu umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, główny księgowy lub osoby przez niego wyznaczone dokonują weryfikacji odpowiednio w systemie finansowo - księgowym lub dziedzinowym w zależności od sposobu weryfikacji obowiązującego w jednostce, poprawności wprowadzonego numeru rachunku bankowego z umową o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w wersji pisemnej, dokonując na umowie adnotacji o przeprowadzonej weryfikacji oraz składając podpis i datę;
4) zmiana numeru rachunku bankowego następuje na wniosek świadczeniodawcy w formie aneksu do umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, podpisanego przez osoby reprezentujące strony w umowie; w przypadku zmiany osób reprezentujących świadczeniodawcę, jest on zobowiązany do przedstawienia oryginału właściwych dokumentów w tym zakresie albo ich kopii potwierdzonych za zgodność z oryginałem przez notariusza, radcę prawnego albo adwokata;
5) podpisanie aneksu, o którym mowa w pkt 4, przez świadczeniodawcę następuje w jednostce, po wcześniejszej weryfikacji przez uprawnioną osobę w jednostce tożsamości i posiadanych uprawnień do reprezentowania świadczeniodawcy osób podpisujących;
6) dopuszcza się podpisanie aneksu, o którym mowa w pkt 4, przez świadczeniodawcę poza siedzibą jednostki, pod warunkiem, że autentyczność podpisów i posiadanych uprawnień do reprezentowania świadczeniodawcy osób podpisujących, zostanie potwierdzona przez osoby wymienione w pkt 4;
7) po dokonaniu czynności, o których mowa w pkt 4 - 6, uprawnione w jednostce osoby wprowadzają, sprawdzają i zatwierdzają aneks zmieniający numer rachunku bankowego w dziedzinowym systemie informatycznym jednostki;
8) po dokonaniu czynności, o których mowa w pkt 7, główny księgowy lub osoby przez niego wyznaczone dokonują weryfikacji, odpowiednio w systemie finansowo - księgowym lub dziedzinowym, w zależności od sposobu weryfikacji obowiązującego w jednostce, poprawności wprowadzonego numeru rachunku bankowego z aneksem w wersji pisemnej, dokonując na aneksie adnotacji o przeprowadzonej weryfikacji oraz składając podpis i datę;
9) po dokonaniu, w terminie nie dłuższym niż ustalony w aneksie do umowy, czynności o której mowa w pkt 8, jednostka przesyła środki pieniężne na nowy numer rachunku bankowego; dokumenty będące podstawą zmiany numeru rachunku bankowego dołącza się do dokumentów źródłowych;
10) w przypadku, gdy zgodnie z właściwymi przepisami jednostka nie zawarła umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej ze świadczeniodawcą, lecz jest zobowiązana do płatności na rzecz tego świadczeniodawcy zgodnie z umową zawartą przez inną jednostkę, a system dziedzinowy jednostki umożliwia ustalenie prawidłowego numeru rachunku bankowego świadczeniodawcy, jednostka dokonuje płatności na numer rachunku bankowego ustalony w systemie dziedzinowym; odpowiedzialna za prawidłowe ustalenie numeru rachunku bankowego w systemie dziedzinowym jest jednostka, z którą świadczeniodawca zawarł umowę, natomiast za sporządzenie przelewu zgodnego z dokumentami będącymi podstawą płatności - jednostka sporządzająca przelew.
§ 4.
Procedura ustalania oraz zmiany numeru rachunku bankowego aptek:
1) numer rachunku bankowego, na który przesyłane są przez jednostkę środki pieniężne dla apteki, powinien wynikać z wniosku apteki o wpisanie w systemie informatycznym Narodowego Funduszu Zdrowia numeru rachunku bankowego, którego wzór stanowi załącznik do zarządzenia, przekazanego przez aptekę w formie elektronicznej poprzez Portal NFZ oraz w formie pisemnej; wniosek w formie pisemnej powinien być podpisany przez osoby upoważnione do reprezentowania apteki;
2) w uzasadnionych przypadkach, za zgodą kierownika jednostki, dopuszcza się przyjęcie od apteki wniosku, o którym mowa w pkt 1, tylko w formie pisemnej;
3) uprawnione osoby w jednostce przyjmują lub wprowadzają podpisany wniosek, o którym mowa w pkt 1 i 2, i na jego podstawie sprawdzają i zatwierdzają numer rachunku bankowego w dziedzinowym systemie informatycznym jednostki;
4) po dokonaniu czynności, o których mowa w pkt 3, główny księgowy lub osoby przez niego wyznaczone dokonują weryfikacji odpowiednio w systemie finansowo - księgowym lub dziedzinowym w zależności od sposobu weryfikacji obowiązującego w jednostce, poprawności wprowadzonego numeru rachunku bankowego z wnioskiem apteki o wpisanie w systemie informatycznym NFZ numeru rachunku bankowego w wersji pisemnej, dokonując na wniosku adnotacji o przeprowadzonej weryfikacji oraz składając podpis i datę;
5) zmiana numeru rachunku bankowego następuje na pisemny wniosek apteki o zmianę numeru rachunku bankowego w systemie informatycznym NFZ, którego wzór stanowi załącznik do zarządzenia, otrzymany od apteki w formie elektronicznej poprzez Portal NFZ oraz w formie pisemnej, podpisany przez osoby upoważnione do reprezentowania apteki; w przypadku zmiany osób reprezentujących aptekę, jest ona zobowiązana do przedstawienia właściwych dokumentów w tym zakresie albo ich kopii potwierdzonych za zgodność z oryginałem przez notariusza, radcę prawnego albo adwokata; przepis pkt 2 stosuje się odpowiednio;
6) podpisanie wniosku przez aptekę następuje w jednostce, po wcześniejszej weryfikacji przez uprawnioną osobę w jednostce tożsamości i posiadanych uprawnień do reprezentowania apteki osób podpisujących;
7) dopuszcza się podpisanie wniosku przez aptekę poza siedzibą jednostki, pod warunkiem, że autentyczność podpisów i posiadanych uprawnień do reprezentowania apteki osób podpisujących, zostanie potwierdzona przez osoby wymienione w pkt 5;
8) po dokonaniu czynności, o których mowa w pkt 5 - 7, wyznaczone w jednostce osoby przyjmują lub wprowadzają, sprawdzają i zatwierdzają wniosek apteki o zmianę numeru rachunku bankowego w dziedzinowym systemie informatycznym jednostki;
9) po dokonaniu czynności, o których mowa w pkt 8, główny księgowy lub osoby przez niego wyznaczone dokonują weryfikacji odpowiednio w systemie finansowo - księgowym lub dziedzinowym w zależności od sposobu weryfikacji obowiązującego w jednostce, poprawności wprowadzonego numeru rachunku bankowego z wnioskiem apteki o zmianę numeru rachunku bankowego w wersji pisemnej, dokonując na wniosku adnotacji o przeprowadzonej weryfikacji oraz składając podpis i datę;
10) po dokonaniu, w terminie nie dłuższym niż ustalony we wniosku, czynności o której mowa w pkt 9, jednostka przesyła środki pieniężne na nowy numer rachunku bankowego; dokumenty będące podstawą zmiany numeru rachunku bankowego dołącza się do dokumentów źródłowych.
§ 5.
Procedura ustalania oraz zmiany numeru rachunku bankowego pozostałych kontrahentów:
1) z którymi jednostka zawarła umowę na dostawy i usługi, a umowa określa numer rachunku bankowego - stosuje się odpowiednio przepisy § 3 pkt 1, 4 - 6 i 9;
2) z którymi jednostka zawarła umowę na dostawy i usługi, a umowa nie określa numeru rachunku bankowego, lub z którymi jednostka nie zawarła umowy na dostawy i usługi:
a) rachunek bankowy kontrahenta, na który przesyłane są przez jednostkę środki pieniężne, powinien wynikać z otrzymanej faktury (rachunku, noty zewnętrznej) lub pisma,
b) zmiana rachunku bankowego wskazanego na nieopłaconej fakturze następuje na podstawie otrzymanego dowodu korygującego,
c) przepisy § 3 pkt 9 stosuje się odpowiednio.
§ 6.
Ustalone przed dniem wejścia w życie zarządzenia numery rachunków bankowych aptek stosuje się do czasu ich zmiany zgodnie z § 4 pkt 5 - 10, z tym że w przypadku gdy przed dniem wejścia w życie zarządzenia w rozliczeniach z daną apteką stosowano więcej niż jeden numer rachunku bankowego, właściwa jednostka w porozumieniu z daną apteką ustali jeden obowiązujący w tych rozliczeniach numer rachunku bankowego.
§ 7.
Traci moc uchwała Nr 80/2004 z dnia 18 marca 2004 r. Zarządu Narodowego Funduszu Zdrowia w sprawie przyjęcia do stosowania w Narodowym Funduszu Zdrowia "Procedury zmiany rachunku bankowego świadczeniodawców, aptek oraz pozostałych kontrahentów".
§ 8.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Prezes
Narodowego Fundusz Zdrowia
Jacek Paszkiewicz
źródło - Biuro Księgowości
Ostatnio zapisany: 18.12.2009 r. Norbert Tyszka