Zarządzenia Prezesa

Baza Aktów Własnych

WAŻNE! Od 28 stycznia 2022 r. wszystkie zarządzenia Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia są publikowane w Bazie Aktów Własnych (BAW): baw.nfz.gov.pl.

W Bazie Aktów Własnych znajdziesz:

  • tekst wydanego zarządzenia Prezesa NFZ
  • tekst ujednolicony zarządzenia
  • tekst porównawczy oraz jego wersję skróconą
  • tekst pierwotny zarządzenia.

Dzięki bazie zyskujesz dostęp do obowiązującego stanu prawnego. Możesz też sprawdzić zakres wprowadzonych zmian w dokumencie. Wystarczy, że klikniesz zakładkę "NOWELIZACJE" - "Tekst porównawczy" lub "Tekst porównawczy skrócony".

Tekst zarządzenia i załączniki możesz pobrać w formach:

  • xml
  • pdf
  • doc
  • oraz (w odpowiednich przypadkach) także w xlsx/xls (Excel).

SPRAWDŹ: Jak pobrać załączniki do zarządzenia? [INSTRUKCJA] 

Zarządzenia Prezesa NFZ

Zarządzenie Nr 99/2007/GPF

09-11-2007

Zarządzenie Nr 99/2007/GPF
z dnia 5 listopada2007 r.
Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia

zmieniające zarządzenie w sprawie nadania Regulaminu Organizacyjnego Centrali Narodowego Funduszu Zdrowia

Na podstawie § 5 ust. 2 załącznika do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 września 2004 r. w sprawie nadania statutu Narodowemu Funduszowi Zdrowia (Dz. U. Nr 213, poz. 2161, z  2005 r. Nr 184, poz. 1542 oraz z 2007 r. Nr 24, poz. 147) zarządza się, co następuje:

§ 1.

W załączniku do zarządzenia nr 12/2007 Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 21 marca 2007 r. w sprawie nadania Regulaminu Organizacyjnego Centrali Narodowego Funduszu Zdrowia, wprowadza się następujące zmiany:

1) w § 33 ust. 1 skreśla się pkt 3.

2) w § 33 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. w Wydziale Skarg, Wniosków oraz Leczenia za Granicą:

1) rozpatrywanie spraw dotyczących skarg i wniosków zgłaszanych przez świadczeniobiorców;
2) przekazywanie skarg i wniosków do rozpatrzenia przez podmioty zewnętrzne i komórki organizacyjne właściwe pod względem merytorycznym lub terytorialnym i monitorowanie udzielania odpowiedzi;
3) przygotowywanie okresowych analiz i sprawozdań dotyczących skarg i wniosków oraz sposobu ich załatwiania;
4) prowadzenie rejestru skarg i wniosków świadczeniobiorców;
5) monitorowanie informacji o liczbie oczekujących na podstawie centralnego wykazu informacji o liczbie oczekujących na  udzielenie świadczenia opieki zdrowotnej i średnim czasie oczekiwania;
6) opracowywanie i wdrażanie zasad gromadzenia, przesyłania, przetwarzania i publikacji informacji o osobach oczekujących i czasie oczekiwania;
7) przygotowywanie okresowych analiz, zestawień i  sprawozdań dotyczących liczby oczekujących i czasu oczekiwania na udzielenie świadczeń opieki zdrowotnej;
8) podejmowanie działań mających na celu uzyskanie poprawy jakości informacji i przejrzystości w zakresie list oczekujących oraz skrócenia czasu oczekiwania;
9) sprawowanie nadzoru nad działaniami oddziałów wojewódzkich w zakresie monitorowania list oczekujących na udzielenie świadczeń opieki zdrowotnej;
10) przeprowadzenie okresowych kontroli oddziałów wojewódzkich w zakresie monitorowania list oczekujących na  udzielenie świadczeń opieki zdrowotnej;
11) rozpatrywanie wniosków o  przeprowadzenie leczenia lub badań diagnostycznych poza granicami kraju oraz pokrycie kosztów transportu przekraczającego obszar RP i przedstawianie ich Prezesowi Funduszu wraz z projektem stanowiska, zgodnie z art. 25 ust. 2 i 3 oraz art. 26 ust. 1 i 2 ustawy".

3) w  § 33 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. w Wydziale Ewidencji:

1) prowadzenie Centralnego Wykazu Ubezpieczonych (CWU) polegające na organizowaniu bieżącego zasilania informacyjnego oraz przetwarzaniu danych o osobach ubezpieczonych i świadczeniobiorcach;
2) współpraca techniczna z Zakładem Ubezpieczenia Społecznego, Kasą Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji, w tym odbiór danych przesyłanych w formie elektronicznej;
3) opracowywanie zasad przetwarzania danych o ubezpieczonych i świadczeniobiorcach w systemach informatycznych Funduszu, wykonywanie zadań dotyczących dostępu do CWU;
4) generowanie raportów i zestawień z CWU na potrzeby innych komórek organizacyjnych Centrali i instytucji zewnętrznych;
5) okresowa weryfikacja bazy danych w oparciu o informacje z Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz tworzenie i dystrybucja okresowych replik baz CWU na potrzeby oddziałów wojewódzkich;
6) weryfikacja danych osobowych osób ubezpieczonych i świadczeniobiorców oraz danych dotyczących ubezpieczenia zdrowotnego tych osób wraz z realizacją wniosków o udostępnienie danych na rzecz wnioskujących;
7) udostępnianie danych na wnioski Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, sądów, policji, prokuratury i innych podmiotów uprawnionych do pozyskiwania danych w zakresie danych osobowych oraz dotyczących udzielanych świadczeń;
8) przetwarzanie danych o obniżonej składce na ubezpieczenie zdrowotne, wsparcie techniczne przy instalacji i obsłudze udostępnionego oprogramowania oraz wsparcie merytoryczne w zakresie realizacji obowiązku przekazywania zestawień zawierających informacje o obniżonej składce;
9) koordynacja prac przy przetwarzaniu danych z list aktywnych podstawowej opieki zdrowotnej (POZ);
10) koordynacja prac w zakresie pełnienia przez Fundusz roli instytucji właściwej i łącznikowej w systemie koordynacji zabezpieczenia społecznego pracowników migrujących w zakresie rzeczowych świadczeń medycznych na poziomie CWU;
11) przyjmowanie wniosków o dostosowanie, rejestrację i nadzór nad realizacją wniosków przy pomocy aplikacji Ogólnopolskiego Systemu Obsługi Serwisowej (OSOS);
12) uwierzytelnianie, na podstawie CWU, danych o uczestnikach wypadków komunikacyjnych i ofiar przestępstw;
13) pozyskiwanie danych z CWU, w tym identyfikacja i uwierzytelnianie posiadaczy kart KUZ, potwierdzanie prawa do  świadczeń, weryfikacja danych do generowania kart KUZ oraz weryfikacja danych do rozliczeń".

5) § 38 otrzymuje brzmienie:

"§ 38. Do zadań Departamentu Współpracy Międzynarodowej należy w szczególności udział w pracach Komisji Obrachunkowej Unii Europejskiej oraz przygotowywanie dokumentów na jej posiedzenia oraz:

1. w Wydziale Rozliczeń, Planowania i Analiz:

a) w Sekcji Rozliczeń pełnienie funkcji instytucji łącznikowej w rozumieniu przepisów o koordynacji, w tym:

- współpraca z ministrem właściwym do  spraw zagranicznych, ministrem właściwym do spraw zdrowia i z ministrem właściwym do spraw zabezpieczenia społecznego w zakresie regulowania zasad udzielania i finansowania świadczeń zdrowotnych w konwencjach, umowach i porozumieniach międzynarodowych;
- rozliczanie kosztów świadczeń zdrowotnych udzielanych osobom uprawnionym oraz świadczeniobiorcom w ramach koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego;
- współpraca z instytucjami właściwymi i Ministerstwem Zdrowia w zakresie rozliczania kosztów wymienionych pkt a, tiret 2 i 11;
- przyjmowanie not i formularzy rozliczeniowych E125, E127 wystawionych, w związku z leczeniem świadczeniobiorców, przez instytucje z innych państw członkowskich, ich rejestracja, weryfikacja formalna i merytoryczna oraz przekazywanie do właściwych oddziałów wojewódzkich;
- przyjmowanie formularzy rozliczeniowych E125, E127 wystawionych przez oddziały wojewódzkie w związku z leczeniem osób uprawnionych i występowanie na ich podstawie o zwrot kosztów do instytucji łącznikowych innych państw członkowskich Unii Europejskiej;
- przesyłanie do instytucji łącznikowych innych państw członkowskich zestawień kosztów świadczeń zdrowotnych udzielonych osobom uprawnionym w celu ich rozliczenia;
- wystawianie not księgowych przy współpracy z Biurem Księgowości;
- koordynowanie, między oddziałami wojewódzkimi a instytucjami właściwymi innych państw członkowskich, prac mających na celu ustalenie ostatecznej kwoty roszczenia Funduszu za świadczenia opieki zdrowotnej udzielone na  terytorium RP na rzecz osób uprawnionych oraz roszczenia innych państw członkowskich za świadczenia opieki zdrowotnej udzielone na terytorium tych państw na rzecz świadczeniobiorców;
- monitorowanie wydatków związanych z  udzielaniem świadczeń opieki zdrowotnej osobom uprawnionym oraz świadczeniobiorcom;
- monitorowanie, przy współpracy z Biurem Księgowości, płatności dokonywanych przez inne państwa członkowskie, ustalanie stanu rozliczeń i przekazywanie wyjaśnień instytucji łącznikowych Unii Europejskiej /Europejskiego Obszaru Gospodarczego w sprawie dokonanych płatności;
- rozliczanie na zasadach określonych przez przepisy o koordynacji kosztów świadczeń opieki zdrowotnej udzielonych osobom uprawnionym i finansowanych z budżetu państwa z części pozostającej w dyspozycji ministra właściwego do spraw zdrowia lub wojewodów poprzez wykonywanie zadań, o których mowa w tiret 4, 6 i 8;
- opracowywanie wytycznych dotyczących zasad rozliczania kosztów świadczeń opieki zdrowotnej zgodnie z przepisami o  koordynacji;
- monitorowanie problemów i zagrożeń związanych z realizacją przepisów o koordynacji na terenie poszczególnych oddziałów wojewódzkich oraz opracowywanie analiz ilościowych i jakościowych w ujęciu terytorialnym i/lub problemowym, w zakresie rozliczania kosztów powstałych na  podstawie tych przepisów;
- przygotowywanie pod względem merytorycznym projektów dostosowań systemów informatycznych Funduszu w zakresie rozliczania.

b) w Sekcji Planowania i Analiz pełnienie funkcji instytucji łącznikowej w rozumieniu przepisów o  koordynacji, w tym:

- kontrola merytoryczna not księgowych wystawionych przez oddziały wojewódzkie i dołączonych do nich formularzy E 126, jak również not korygujących do not księgowych oraz kontrola danych dotyczących dokonanych refundacji pod względem prawidłowości wprowadzenia do  systemu informatycznego wspierającego działalność Funduszu;
- opracowywanie wytycznych dotyczących zasad refundacji kosztów świadczeń opieki zdrowotnej świadczeniobiorcom i  ustalania należnej kwoty zwrotu kosztów poniesionych przez osoby uprawnione, na  podstawie art. 34 rozporządzenia wykonawczego nr 574/72;
- organizowanie, we współpracy z  podmiotami z krajów UE i EFTA, w tym świadczeniodawcami, oraz z Oddziałami Wojewódzkimi NFZ, międzynarodowego transportu sanitarnego a także rozliczanie kosztów transportu na warunkach i w zakresie wskazanym w art. 25 ust. 3 pkt. 1) ustawy oraz rozporządzenia ministra właściwego do spraw zdrowia wydanego na podstawie art. 26a ustawy;
- sporządzanie analiz i sprawozdań z  zakresu koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego;
- sporządzanie statystyk w zakresie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego;
- utrzymywanie i rozwój w Centralnych Zasobach Słownikowych bazy słownika instytucji właściwych i łącznikowych państw Europejskiego Obszaru Gospodarczego na podstawie wniosków o  rozszerzenie bazy instytucji właściwych i łącznikowych kierowanych przez oddziały wojewódzkie;
- monitorowanie problemów i zagrożeń związanych z realizacją przepisów o koordynacji na terenie poszczególnych oddziałów wojewódzkich oraz opracowywanie analiz ilościowych i jakościowych w ujęciu terytorialnym i/lub problemowym, w zakresie rozliczania kosztów powstałych na  podstawie tych przepisów;
- przygotowywanie pod względem merytorycznym projektów dostosowań systemów informatycznych Funduszu w zakresie analiz i sprawozdawczości;
- przygotowywanie danych dotyczących kosztów administracyjnych poniesionych przez DWM i Oddziały Wojewódzkie NFZ niezbędne do oszacowania dotacji, o której mowa w art. 97 ust. 8 ustawy;
- opracowywanie wytycznych dotyczących analiz i sprawozdawczości w zakresie właściwości Departamentu.

2. w Wydziale Koordynacji i Współpracy Międzynarodowej:

a) w Sekcji Obsługi i Informacji pełnienie funkcji instytucji łącznikowej w rozumieniu przepisów o koordynacji, w tym:

- zapewnienie wzajemnych, bezpośrednich kontaktów z innymi instytucjami łącznikowymi państw członkowskich Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego;
- opracowywanie wytycznych dotyczących stosowania przepisów wspólnotowych oraz przekazywania informacji o zmianach w tych przepisach wraz z ich interpretacją;
- przekazywanie i odbieranie informacji oraz pism, w szczególności formularzy z serii E 100, z  instytucji łącznikowych i pism do nich skierowanych, innych instytucji, świadczeniodawców z innych państw członkowskich;
- informowanie świadczeniobiorców oraz uprawnionych o ich prawach wynikających z ubezpieczenia zdrowotnego w zakresie korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej w ramach koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego;
- współpraca z oddziałami wojewódzkimi w zakresie rozwiązywania bieżących problemów związanych z realizacją przepisów o koordynacji;
- koordynacja prac w ramach wdrażania przepisów Unii Europejskiej w zakresie dostosowania Funduszu do pełnienia roli instytucji właściwej i łącznikowej w systemie koordynacji zabezpieczenia społecznego pracowników migrujących w  zakresie rzeczowych świadczeń medycznych;
- analiza spraw i problemów merytorycznych zgłaszanych w związku z obsługą świadczeniobiorców i  osób uprawnionych w  ramach przepisów o koordynacji,
- współpraca z Komisją Administracyjną Unii Europejskiej oraz udział w pracach tej Komisji;
- przygotowywanie stanowisk do projektów nowelizacji przepisów aktów prawnych regulujących zasady udzielania świadczeń zdrowotnych osobom uprawnionym na podstawie przepisów o  koordynacji w zakresie kompetencji Departamentu;
- opracowywanie i aktualizacja, w zakresie warunków oraz zasad korzystania z formularzy serii E100 i dokumentów uprawnionych do świadczeń w ramach przepisów o koordynacji, materiałów informacyjnych o państwach członkowskich dla świadczeniobiorców i  osób uprawnionych, w tym zamieszczanie tych materiałów w portalu Funduszu;
- monitorowanie problemów i zagrożeń związanych z realizacją przepisów o koordynacji na terenie poszczególnych oddziałów wojewódzkich;
- przygotowywanie pod względem merytorycznym projektów dostosowań systemów informatycznych Funduszu w zakresie Systemu Instytucji Właściwej.

b) w Sekcji Organizacji Współpracy Międzynarodowej:

- organizowanie współpracy międzynarodowej;
- obsługa spotkań międzynarodowych, w tym zapewnienie tłumaczeń;
- współpraca z instytucjami krajowymi lub zagranicznymi oraz jednostkami naukowo-badawczymi, jak również z innymi komórkami organizacyjnymi Centrali w zakresie udostępniania informacji pozostających w kompetencjach Departamentu;
- administrowanie systemem wspomagającym działalność Departamentu jako instytucji łącznikowej- SOFU;
- koordynacja działań komórek organizacyjnych Centrali oraz komórek organizacyjnych w oddziałach wojewódzkich w zakresie współpracy z innymi krajami;
- prowadzenie i koordynacja nad projektami finansowanymi ze źródeł zewnętrznych na przykład z  Unii Europejskiej;
- koordynowanie stosowania protokołu dyplomatycznego w Funduszu".

§ 2.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

Prezes
Narodowego Funduszu Zdrowia

Andrzej Sośnierz


źródło - Gabinet Prezesa Funduszu
Dodany: 9.11.2007 r. Norbert Tyszka
Ostatnio zapisany: 9.11.2007 r. Norbert Tyszka
Wszystkie aktualności