Dla Pacjenta

Drukuj

Ubezpieczenia w NFZ

Konstytucja gwarantuje Ci prawo do ochrony zdrowia, jednak nie zawsze możesz mieć prawo do bezpłatnych, czyli finansowanych ze środków publicznych, świadczeń opieki zdrowotnej.

Podstawowe akty prawne:

  • Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1938, z późn. zm.);
  • Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 10 marca 2015 r. w sprawie wzorów oświadczeń o przysługującym świadczeniobiorcy prawie do świadczeń opieki zdrowotnej (Dz. U. poz. 438);

Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 20 grudnia 2012 r. w sprawie warunków występowania o sporządzenie dokumentu elektronicznego potwierdzającego prawo do świadczeń opieki zdrowotnej (Dz. U. poz. 1500).

Zgodnie z ustawą z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych prawo do świadczeń w Polsce mają osoby ubezpieczone obowiązkowo, osoby ubezpieczone dobrowolnie i inne osoby - po spełnieniu warunków określonych w tej ustawie.

eWUŚ - czy mam prawo do świadczeń?

Jeżeli eWUŚ nie potwierdza prawa do świadczeń

Ubezpieczeni obowiązkowo

Ubezpieczenie dobrowolne

Inne osoby z prawem do świadczeń

Dokumenty potwierdzające uprawnienia do świadczeń opieki zdrowotnej

Kiedy ustaje prawo do świadczeń?

Przynależność do oddziału NFZ

Aktualności dla Pacjenta

Utrudnienia w dostępie do ZIP i EWUS

Ważne!
22.03.2019
Od 22 marca (godz. 18.00) do 23 marca 2019 r. (godz. 20.00) mogą wystąpić przerwy w dostępie do systemów informatycznych Centrali NFZ. W tym czasie zaplanowaliśmy prace konserwacyjne, dlatego korzystanie z aplikacji ZIP i EWUS może być utrudnione.

Słodki problem

11.03.2019
Nawet 30% dzieci, przynajmniej raz w tygodniu, sięga po naszpikowany cukrem napój z bąbelkami. Narodowy Funduszy Zdrowia i Ministerstwo Zdrowia alarmują – to słodka droga do gorzkich konsekwencji: otyłości i cukrzycy. Dowiedz się, jak im zapobiegać.

Przerwa serwisowa

06.02.2019
Z uwagi na prace konserwacyjne, 9 lutego nastąpi przerwa w dostępie do Zintegrowanego Informatora Pacjenta

Przerwa serwisowa

02.01.2019
Informujemy, że w związku z zaplanowanymi pracami konserwacyjnymi, w piątek 4 stycznia 2019r. od godziny 20.00 do soboty 5 stycznia 2019 r. do godziny 13.00 mogą wystąpić utrudnienia w dostępie do systemów informatycznych Centrali NFZ...

Porozumienie w sprawie POZ

28.11.2018
Porozumieniem zakończyło się spotkanie przedstawicieli Ministerstwa Zdrowia, Narodowego Funduszu Zdrowia oraz Federacji Porozumienie Zielonogórskie dotyczące aneksowania umów w Podstawowej Opiece Zdrowotnej...

800 190 590 - Telefoniczna Informacja Pacjenta

13.11.2018
Od dziś w całym kraju, we wszystkich OW NFZ rusza Telefoniczna Informacja Pacjenta – jeden wspólny numer telefonu dla Narodowego Funduszu Zdrowia oraz Biura Rzecznika Praw Pacjenta...

800 190 590 - Telefoniczna Informacja Pacjenta

06.11.2018
TIP, czyli Telefoniczna Informacja Pacjenta to wspólny projekt Rzecznika Praw Pacjenta oraz Narodowego Funduszu Zdrowia. Pod jednym numerem telefonu, już od 13 listopada będzie można uzyskać informacje dotyczące zabezpieczenia potrzeb zdrowotnych...

Przerwa serwisowa

05.10.2018
Informujemy, że z uwagi na konieczność wykonania prac konserwacyjnych w systemach informatycznych Centrali Narodowego Funduszu Zdrowia w dniach 6 października 2018 r. od godziny 16:00 do 7 października 2018 r. do godziny 20:00 mogą wystąpić utrudnienia...

Informator o Terminach Leczenia

10.09.2018
NFZ uruchamia nowe narzędzie – funkcjonalną i przyjazną wyszukiwarkę, w której możemy sprawdzić, gdzie najszybciej uzyskamy pomoc lekarza. W bazie adresów i telefonów informatora znajduje się blisko 14 tys. placówek medycznych...

Uzyskanie dostępu do ZIP przez dzieci i osoby do 18. roku życia...

05.04.2018
Uzyskanie dostępu do Zintegrowanego Informatora Pacjenta przez dzieci i osoby do 18. roku życia, osoby ubezwłasnowolnione częściowo albo całkowicie, a także przez pełnomocnika
Zobacz szczegóły