Zarządzenia Prezesa
Uchwały Zarządu
Uchwała Nr 64/2004
Uchwała Nr 64/2004
z dnia 18 marca 2004 roku
Zarządu Narodowego Funduszu Zdrowia
w sprawie zmiany Regulaminu Organizacyjnego Podlaskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia z siedzibą w Białymstoku oraz ustalenia jego tekstu jednolitego
Na podstawie § 17 statutu Narodowego Funduszu Zdrowia, stanowiącego załącznik do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 28 marca 2003 roku w sprawie nadania statutu Narodowemu Funduszowi Zdrowia (Dz. U. Nr 55, poz. 481) Zarząd Narodowego Funduszu Zdrowia
uchwala, co następuje:
§ 1.
W Regulaminie Organizacyjnym Podlaskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia z siedzibą w Białymstoku, stanowiącym załącznik nr 11 do uchwały Nr 81/2003 Zarządu Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 22 maja 2003 r. w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Narodowego Funduszu Zdrowia, wprowadza się następujące zmiany:
1) w § 2 w pkt 7 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 8 w brzmieniu:
"8) "przepisach o koordynacji" - rozumie się przez to przepisy o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego w zakresie udzielania rzeczowych świadczeń zdrowotnych określone w rozporządzeniu nr 1408/71/EWG, rozporządzeniu nr 574/72/EWG oraz rozporządzeniu nr 859/2003/EWG.";
2) w § 4:
a) ust. 1 pkt 4 otrzymuje brzmienie:
"4) Wydział Informatyki i Łączności",
b) w ust. 1 dodaje się pkt 14 w brzmieniu:
"14) Wydział Spraw Ubezpieczonych.",
c) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
"2. W strukturze Oddziału działają Delegatury:
1) Delegatura Oddziału w Łomży;
2) Delegatura Oddziału w Suwałkach.";
3) w § 10:
a) w ust. 1 pkt 4 otrzymuje brzmienie:
"4) Wydział Informatyki i Łączności,",
b) w ust. 2 dodaje się pkt 4 w brzmieniu:
"4) Wydział Spraw Ubezpieczonych.";
4) w § 16 w pkt 9 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 10 i 11 w brzmieniu:
"10) współpraca z Wydziałem Spraw Ubezpieczonych;
11) rozpoznawanie i zgłaszanie do Wydziału Spraw Ubezpieczonych problemów
powstałych w trakcie załatwiania spraw związanych z koordynacją systemów zabezpieczenia
społecznego.";
5) w § 17 w pkt 17 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 18 i 19 w brzmieniu:
"18) współpraca z Wydziałem Spraw Ubezpieczonych;
19) rozpoznawanie i zgłaszanie do Wydziału Spraw Ubezpieczonych problemów
powstałych w trakcie załatwiania spraw związanych z koordynacją systemów zabezpieczenia
społecznego.";
6) w § 18 w pkt 7 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 8 i 9 w brzmieniu:
"8) współpraca z Wydziałem Spraw Ubezpieczonych;
9) rozpoznawanie i zgłaszanie do Wydziału Spraw Ubezpieczonych problemów powstałych
w trakcie załatwiania spraw związanych z koordynacją systemów zabezpieczenia
społecznego.";
7) § 19 otrzymuje brzmienie:
"§ 19. Do zadań Wydziału Informatyki i Łączności należy w szczególności:
1) nadzór nad prawidłowym działaniem serwerów i aktywnych elementów sieci
komputerowej;
2) instalacja, konfiguracja i zapewnienie sprawnego funkcjonowania komputerów
osobistych, drukarek i innego sprzętu informatycznego;
3) instalowanie nowych wersji oprogramowania tworzącego system informatyczny
Oddziału;
4) konserwacja i optymalizacja warunków pracy serwerów baz danych;
5) administrowanie uprawnieniami użytkowników systemów informatycznych;
6) prowadzenie szkoleń z zakresu obsługi systemów informatycznych i pomoc
pracownikom Oddziału w rozwiązywanie problemów związanych z użytkowaniem sprzętu
i oprogramowania;
7) obsługa wymiany danych w formie elektronicznej z uprawnionymi podmiotami;
8) przetwarzanie i weryfikacja danych gromadzonych w bazach danych Oddziału;
9) administrowanie systemami elektronicznej wymiany danych;
10) administrowanie systemem antywirusowym;
11) nadzór nad działaniem instalacji alarmowej, kontroli dostępu i łączności
przewodowej;
12) zapewnienie bezpieczeństwa systemów informatycznych i gromadzonych danych;
13) bieżące monitorowanie ruchu sieciowego i istotnych zdarzeń w systemie
informatycznym;
14) obsługa techniczna strony internetowej Oddziału;
15) opracowywanie i tworzenie rozwiązań informatycznych wspomagających pracę
Oddziału;
16) współpraca z Wydziałem Spraw Ubezpieczonych;
17) rozpoznawanie i zgłaszanie do Wydziału Spraw Ubezpieczonych problemów
powstałych w trakcie załatwiania spraw związanych z koordynacją systemów zabezpieczenia
społecznego.";
8) w § 20 w pkt 10 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 11 i 12 w brzmieniu:
"11) współpraca z Wydziałem Spraw Ubezpieczonych;
12) rozpoznawanie i zgłaszanie do Wydziału Spraw Ubezpieczonych problemów
powstałych w trakcie załatwiania spraw związanych z koordynacją systemów zabezpieczenia
społecznego.";
9) w § 21 w pkt 18 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 19-26 w brzmieniu:
"19) merytoryczna i finansowa kontrola rachunków oraz innych dokumentów
rozliczeniowych dotyczących świadczeń zdrowotnych udzielanych na terytorium
Rzeczpospolitej Polskiej osobom uprawnionym na podstawie przepisów o koordynacji;
20) merytoryczna i finansowa kontrola rachunków oraz innych dokumentów rozliczeniowych
dotyczących świadczeń zdrowotnych udzielanych ubezpieczonym w Funduszu na
terytorium innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej
lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego;
21) refundacja leków wydawanych obywatelom innych niż Rzeczpospolita państw
członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego;
22) współpraca z Wydziałem Spraw Ubezpieczonych;
23) monitorowanie przepływu środków finansowych pomiędzy podmiotami uczestniczącymi
w systemie koordynacji zabezpieczenia społecznego;
24) analiza kosztów świadczeń zdrowotnych udzielonych na podstawie przepisów
o koordynacji;
25) analiza niezbędnych danych celem określenia najbardziej korzystnej metody
obliczania ryczałtów;
26) rozpoznawanie i zgłaszanie do Wydziału Spraw Ubezpieczonych problemów
powstałych w trakcie załatwiania spraw związanych z koordynacją systemów zabezpieczenia
społecznego.";
10) w § 22 w pkt 26 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 27 i 28 w brzmieniu:
"27) współpraca z Wydziałem Spraw Ubezpieczonych;
28) rozpoznawanie i zgłaszanie do Wydziału Spraw Ubezpieczonych problemów
powstałych w trakcie załatwiania spraw związanych z koordynacją systemów zabezpieczenia
społecznego.";
11) w § 23 w pkt 9 w lit. d kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 10 i 11 w brzmieniu:
"10) współpraca z Wydziałem Spraw Ubezpieczonych;
11) rozpoznawanie i zgłaszanie do Wydziału Spraw Ubezpieczonych problemów
powstałych w trakcie załatwiania spraw związanych z koordynacją systemów zabezpieczenia
społecznego.";
12) § 24 otrzymuje brzmienie:
"§24. Do zadań Wydziału Świadczeń Zdrowotnych, Monitorowania i Gospodarki Lekiem należy w szczególności:
1) analiza i opiniowanie projektu wojewódzkiego planu zdrowotnego, pod względem
zabezpieczenia dostępności do świadczeń zdrowotnych i zgodnie z potrzebami
zdrowotnymi ubezpieczonych;
2) przygotowanie projektu wojewódzkiego planu zabezpieczenia świadczeń zdrowotnych;
3) przygotowanie i prowadzenie procedury konkursowej celem zakupu świadczeń
zdrowotnych ujętych w planie zabezpieczenia świadczeń;
4) udział w przygotowywaniu projektów umów z poszczególnymi świadczeniodawcami;
5) udział w przygotowywaniu aneksów do zawartych ze świadczeniodawcami umów;
6) bieżąca analiza sprawozdań z realizowanych przez świdczeniodawców umów;
7) przygotowanie projektów odpowiedzi merytorycznych na wnioski, postulaty
i opinie zgłaszane przez świadczeniodawców;
8) przygotowanie projektów odpowiedzi merytorycznych na skargi i wnioski zgłaszane
przez ubezpieczonych;
9) bieżąca działalność informacyjna adresowana do ubezpieczonych i świadczeniodawców;
10) interwencje w sprawach dotyczących ubezpieczonych;
11) przygotowywanie raportów i informacji wymaganych przez urzędy nadrzędne
i współpracujące z oddziałem;
12) współpraca z różnymi instytucjami i organizacjami dotycząca zagadnień
związanych z szeroko pojętą ochroną zdrowia;
13) dokonywanie analizy działalności poszczególnych świadczeniodawców, w rozbiciu
na poszczególne rodzaje świadczeń, ich terytorialnie zabezpieczenie, oraz
w innych kategoriach;
14) systematyczne monitorowanie dostępności do poszczególnych rodzajów świadczeń;
15) gromadzenie danych statystycznych, epidemiologicznych niezbędnych do opracowania
wojewódzkiego planu zabezpieczenia świadczeń zdrowotnych;
16) określanie zapotrzebowania na poszczególne kategorie świadczeń zdrowotnych
na obszarze działania oddziału;
17) współpraca z innymi wydziałami oddziału w zakresie niezbędnym do sprawnego
funkcjonowania oddziału;
18) nadzór nad programami lekowymi oraz realizacja indywidualnych wniosków
o refundację leków;
19) monitorowanie realizacji programów lekowych;
20) współdziałanie z Okręgową Izbą Aptekarską, Okręgową Izbą Lekarską i Inspekcją
Farmaceutyczną w zakresie objętym działalnością Wydziału;
21) gromadzenie danych w celu rejestrowania i monitorowania w systemie ewidencyjno
- informatycznym bazy danych wszystkich aptek;
22) opracowywanie bieżących analiz i sprawozdawczości w zakresie refundacji
kosztów leków i materiałów medycznych;
23) gromadzenie dokumentacji dotyczącej importu docelowego leków i wyrobów
medycznych;
24) opiniowanie i przygotowywanie dokumentacji związanej z wydawaniem przez
dyrektorów oddziałów wojewódzkich indywidualnych zgód w sprawie refundacji
leków i wyrobów medycznych, nierefundowanych na zasadach określonych ustawą,
wydawanych poza programami lekowymi, oraz w ramach importu docelowego;
25) dystrybucja druków recept będących drukami ścisłego zarachowania;
26) koordynacja spraw związanych z rozliczaniem kosztów leków refundowanych
wydawanych ubezpieczonym korzystającym z przepisów o koordynacji w zakresie
działalności merytorycznej Wydziału;
27) koordynowanie zasad udzielania świadczeń zdrowotnych obywatelom innych
niż Rzeczpospolita Polska państw członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego
Obszaru Gospodarczego przez polskich świadczeniodawców oraz przygotowanie
w tym zakresie założeń merytorycznych do umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych;
28) zawieranie i ewidencjonowanie umów na refundację recept;
29) przygotowanie planu kontroli aptek z terenu działania Oddziału;
30) współpraca z Wydziałem Spraw Ubezpieczonych;
31) rozpoznawanie i zgłaszanie do Wydziału Spraw Ubezpieczonych problemów
powstałych w trakcie załatwiania spraw związanych z koordynacją systemów zabezpieczenia
społecznego.";
13) § 25 otrzymuje brzmienie:
"§ 25. Do zadań Wydziału Kontroli Realizacji Umów ze Świadczeniodawcami należy w szczególności:
1) przygotowywanie rocznego planu kontroli Świadczeniodawców z obszaru działania
Oddziału;
2) przeprowadzanie kontroli udzielania świadczeń zdrowotnych przez Świadczeniodawców;
3) przeprowadzanie kontroli aptek;
4) sporządzanie protokołów z kontroli i opracowywanie zaleceń pokontrolnych;
5) opracowywanie sprawozdań, zbiorczych analiz i wniosków wynikających z przeprowadzonych
kontroli;
6) współpraca z innymi Wydziałami Oddziału w zakresie przeprowadzonych kontroli;
7) nadzór nad Świadczeniodawcami w zakresie realizacji przepisów o koordynacji;
8) współpraca z Wydziałem Spraw Ubezpieczonych;
9) rozpoznawanie i zgłaszanie do Wydziału Spraw Ubezpieczonych problemów powstałych
w trakcie załatwiania spraw związanych z koordynacją systemów zabezpieczenia
społecznego.";
14) w § 26:
a) w pkt 3 skreśla się wyrazy ",na podstawie wytycznych z centrali Funduszu",
b) w pkt 9 średnik zastępuje się przecinkiem i dodaje się pkt 10-15 w brzmieniu:
"10) przyjmowanie oraz sprawdzanie pod względem formalno - rachunkowym
i merytorycznym faktur wynikających z podpisanych umów ze Świadczeniodawcami,
11) rozliczanie umów w zakresie realizowanych świadczeń zdrowotnych,
12) współpraca z Wydziałem Księgowości w zakresie terminowego przekazywania
dokumentów i faktur,
13) monitorowanie spraw Świadczeniodawców resortowych i ubezpieczonych, o
których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 2-12 Ustawy i członków ich rodzin w sprawach
związanych z koordynacją systemów zabezpieczenia społecznego,
14) współpraca z Wydziałem Spraw Ubezpieczonych w zakresie pozyskiwania bieżących
informacji o systemach zabezpieczenia społecznego,
15) rozpoznawanie i zgłaszanie do Wydziału Spraw Ubezpieczonych problemów
powstałych w trakcie załatwiania spraw związanych z koordynacją systemów zabezpieczenia
społecznego.";
15) w § 27 w pkt 12 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 13 i 14 w brzmieniu:
"13) współpraca z Wydziałem Spraw Ubezpieczonych;
14) rozpoznawanie i zgłaszanie do Wydziału Spraw Ubezpieczonych problemów
powstałych w trakcie załatwiania spraw związanych z koordynacją systemów zabezpieczenia
społecznego.";
16) w § 28 w ust. 2 w pkt 10 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 11 i 12 w brzmieniu:
"11) współpraca z Wydziałem Spraw Ubezpieczonych;
12) rozpoznawanie i zgłaszanie do Wydziału Spraw Ubezpieczonych problemów
powstałych w trakcie załatwiania spraw związanych z koordynacją systemów zabezpieczenia
społecznego.";
17) w § 29 w pkt 14 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 15-19 w brzmieniu:
"15) wydawanie, rejestrowanie oraz anulowanie zaświadczeń i poświadczeń
o prawie do świadczeń zdrowotnych, wydawanych w krajach koordynacji systemów
zabezpieczenia społecznego;
16) prowadzenie wykazów formularzy osób uprawnionych z tytułu innego ustawodawstwa,
którzy przybywają lub zamieszkują na terenie Polski oraz wydawanie im poświadczeń
o prawie do świadczeń na terytorium RP,
17) zbieranie i przetwarzanie danych o osobach korzystających ze świadczeń
zdrowotnych na podstawie przepisów o koordynacji oraz udzielonych im świadczeń;
18) współpraca z Wydziałem Spraw Ubezpieczonych;
19) rozpoznawanie i zgłaszanie do Wydziału Spraw Ubezpieczonych problemów
powstałych w trakcie załatwiania spraw związanych z koordynacją systemów zabezpieczenia
społecznego.",;
18) po § 29 dodaje się § 29 a w brzmieniu:
"§ 29a. Do zadań Wydziału Spraw Ubezpieczonych należy w szczególności:
1) nadzór nad działaniem i zawartością merytoryczną Centralnego Rejestru Ubezpieczonych
w części dotyczącej ubezpieczonych przynależnych terytorialnie do obszaru
działania Oddziału;
2) przetwarzanie danych w zakresie statusu ubezpieczenia oraz uprawnień do
świadczeń zdrowotnych;
3) ewidencja ubezpieczonych, składek i zrealizowanych świadczeń (weryfikacja
danych dotyczących ubezpieczonych w NFZ i ich rodzin w oparciu o ewidencję
ZUS i KRUS);
4) udostępnianie uprawnionym podmiotom informacji o aktualnym statusie ubezpieczenia
osób uprawnionych do świadczeń zdrowotnych;
5) prowadzenie aktualnych list podopiecznych w ramach usług finansowanych
w sposób kawitacyjny;
6) wymiana informacji z Zakładem Ubezpieczenia Społecznego i Kasą Rolniczego
Ubezpieczenia Społecznego;
7) przyjmowanie oraz wczytywanie szpitalnych kart statystycznych;
8) udostępnianie uprawnionym podmiotom informacji dotyczących ubezpieczonych
oraz gromadzonych danych i sporządzanie analiz;
9) ewidencja obniżonych składek na ubezpieczenie zdrowotne;
10) gromadzenie informacji o liczbie ubezpieczonych oczekujących na udzielenie
świadczenia zdrowotnego i czasie oczekiwania, przekazywanych przez świadczeniodawców
oraz przekazywanie tych informacji do Departamentu Spraw Ubezpieczonych w
centrali Funduszu;
11) korygowanie danych identyfikacyjnych i pozaidentyfikacyjnych osób objętych
ubezpieczeniem zdrowotnym na podstawie dostarczanych dokumentów;
12) przygotowywanie kwartalnych sprawozdań z działalności Podlaskiego Oddziału
Wojewódzkiego NFZ w część dotyczącej ubezpieczonych;
13) zbieranie danych oraz przygotowywanie pisemnych odpowiedzi na wnioski
o udostępnienie danych ze zbioru danych osobowych;
14) zawieranie oraz ewidencjonowanie umów na dobrowolne ubezpieczenie zdrowotne;
15) wydawanie, rejestrowanie oraz anulowanie zaświadczeń i poświadczeń o prawie
do świadczeń zdrowotnych, wydawanych w krajach koordynacji systemów zabezpieczenia
społecznego;
16) rozpatrywanie wniosków o ustalenie ustawodawstwa właściwego, w rozumieniu
przepisów o koordynacji;
17) identyfikacja osób uprawnionych do świadczeń zdrowotnych, na podstawie
przepisów o koordynacji;
18) prowadzenie wykazów formularzy osób uprawnionych z tytułu innego ustawodawstwa,
którzy przebywają lub zamieszkują na terenie Polski oraz wydawanie im poświadczeń
o prawie do świadczeń na terytorium RP;
19) zbieranie i przetwarzanie danych o osobach korzystających ze świadczeń
zdrowotnych na podstawie przepisów o koordynacji oraz udzielonych im świadczeniach;
20) rejestrowanie informacji o wydawanych przez Fundusz, w ramach koordynacji
systemów zabezpieczenia społecznego, zaświadczeniach i poświadczeniach;
21) wydawanie osobom ubezpieczonym w Funduszu zgody na przeprowadzenie leczenia
lub badań diagnostycznych w przypadkach, o których mowa w art. 22 ust. 2 rozporządzenia
nr 1408/71/EWG;
22) monitorowanie czasu oczekiwania na poszczególne świadczenia zdrowotne;
23) współpraca z Centralą Funduszu w zakresie realizacji zadań oddziału wynikających
z koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego;
24) rozpoznawanie i zgłaszanie do Centrali Funduszu problemów powstających
w trakcie załatwiania spraw związanych z koordynacją systemów zabezpieczenia
społecznego;
25) współpraca z innymi Wydziałami i Delegaturami Oddziału w zakresie zadań
niniejszego Wydziału.";
19) Załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszej uchwały.
§ 2.
Tekst jednolity Regulaminu Organizacyjnego Podlaskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia z siedzibą w Białymstoku określa załącznik do uchwały.
§ 3.
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 kwietnia 2004 roku.
W imieniu Zarządu:
Lesław Abramowicz - Prezes Funduszu
źródło - Departament Organizacyjno-Prawny
Ostatnio zapisany: 31.03.2004 r. Norbert Tyszka