Zarządzenia Prezesa
Uchwały Zarządu
Uchwała Nr 67/2004
Uchwała Nr 67/2004
z dnia 18 marca 2004 roku
Zarządu Narodowego Funduszu Zdrowia
w sprawie zmiany Regulaminu Organizacyjnego Opolskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia z siedzibą w Opolu oraz ustalenia jego tekstu jednolitego
Na podstawie § 17 statutu Narodowego Funduszu Zdrowia, stanowiącego załącznik do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 28 marca 2003 roku w sprawie nadania statutu Narodowemu Funduszowi Zdrowia (Dz. U. Nr 55, poz. 481) Zarząd Narodowego Funduszu Zdrowia
uchwala, co następuje:
§ 1.
W Regulaminie Organizacyjnym Opolskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia z siedzibą w Opolu, stanowiącym załącznik nr 9 do uchwały Nr 81/2003 Zarządu Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 22 maja 2003 roku w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Narodowego Funduszu Zdrowia, wprowadza się następujące zmiany:
1) w § 2 w ust. 2 w pkt 6 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się pkt
7 w brzmieniu:
"7) "przepisach o koordynacji" - rozumie się przez to przepisy
o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego w zakresie udzielania rzeczowych
świadczeń zdrowotnych określonych w rozporządzeniu nr 1408/71/EWG, rozporządzeniu
nr 574/72/EWG oraz rozporządzeniu nr 859/2003/EWG.";
2) w § 8 w ust. 2 w pkt 15 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się pkt
16 w brzmieniu:
"16) nadzór nad realizacją zadań Oddziału wynikających z koordynacji systemów
zabezpieczenia społecznego.";
3) w § 9 w ust. 2 w pkt 9 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się pkt
10 w brzmieniu:
"10) wykonywanie zadań instytucji właściwej w rozumieniu przepisów o koordynacji.";
4) § 14 otrzymuje brzmienie:
"§ 14. 1. W ramach Oddziału funkcjonują następujące podstawowe komórki
organizacyjne:
1) podlegające Dyrektorowi Oddziału:
a) Zespół Radców Prawnych,
b) Wydział Organizacyjno-Prawny i Spraw Pracowniczych w ramach, którego wyodrębniono:
- Sekcję Obsługi Prawnej,
- Sekcję Komunikacji Społecznej,
- Sekretariat,
- Stanowisko do Spraw Pracowniczych,
c) Wydział Informatyki i Łączności, w ramach którego wyodrębniono:
- Sekcję ds. Rejestru Usług Medycznych,
2) podlegające zastępcy Dyrektora ds. medycznych:
a) Wydział Kontroli Realizacji Umów ze Świadczeniodawcami,
b) Wydział Gospodarki Lekami w ramach, którego wyodrębniono:
- Sekcję Gospodarki Lekami,
- Sekcję Indywidualnych Zgód,
c) Wydział Monitorowania i Świadczeń Zdrowotnych w ramach, którego wyodrębniono:
- Sekcję ds. Podstawowej Opieki Zdrowotnej,
- Sekcję ds. Realizacji Umów Stomatologii,
- Sekcję ds. Realizacji Umów Lecznictwa Uzdrowiskowego,
- Sekcję ds. Realizacji Umów Środków Pomocniczych i Przedmiotów Ortopedycznych,
- Sekcję ds. Skarg i Wniosków,
- Stanowisko ds. Realizacji Umów Lecznictwa Stacjonarnego,
- Stanowisko ds. Realizacji Umów Lecznictwa Ambulatoryjnego,
- Stanowisko ds. Realizacji Umów Rehabilitacji i Świadczeń, Wysokospecjalistycznych,
- Stanowisko ds. Realizacji Umów Opieki Paliatywnej i Długoterminowej,
d) Rzecznik Praw Pacjenta,
e) Wydział Spraw Ubezpieczonych;
3) podlegające zastępcy Dyrektora ds. ekonomiczno-finansowych:
a)Wydział Ekonomiczno-Finansowy w ramach, którego wyodrębniono:
- Sekcję ds. Rozliczeń Umów,
- Sekcję ds. Rozliczeń Aptek,
b) Wydział Księgowości FK w ramach, którego wyodrębniono:
- Sekcję Operacji Finansowych,
- Sekcję Rozliczeń Majątkowych,
c) Sekcja Administracyjną,
d) Sekcja ds. Analiz Ekonomiczno-Medycznych;
4) podlegające zastępcy Dyrektora ds. służb mundurowych:
a)Wydział ds. Służb Mundurowych.
2. W Oddziale Wojewódzkim tworzy się Samodzielne Stanowisko ds. Audytu Wewnętrznego.";
5) w § 15 w ust. 1 w pkt 9 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się pkt
10 w brzmieniu:
"10) rozpatrywanie spraw o ustalenie ustawodawstwa właściwego w rozumieniu
przepisów o koordynacji.";
6) w § 15 w ust. 2 pkt 12 otrzymuje brzmienie:
"12) opracowywanie projektu regulaminu organizacyjnego oddziału wojewódzkiego
oraz opracowywanie zmian w regulaminie organizacyjnym";
7) w § 15 w ust. 2 po pkt 19 dodaje się pkt 19a i 19b w brzmieniu:
"19a) opracowanie wytycznych dotyczących stosowania przepisów o koordynacji;
19b) rozpoznawanie i zgłaszanie problemów powstających w trakcie załatwiania
spraw związanych z koordynacją systemów zabezpieczenia społecznego;";
8) w § 15 w ust. 2 w pkt 20 po lit. b) dodaje się literę c) w brzmieniu:
"c) realizacja zadań z zakresu szkoleń pracowniczych ze szczególnym uwzględnieniem
szkoleń dot. realizacji zadań związanych z koordynacją systemów zabezpieczenia
społecznego;";
9) w § 15 w ust. 3 po pkt 15 dodaje się pkt 16-18 w brzmieniu:
"16) przygotowanie systemów informatycznych umożliwiających rejestrowanie
informacji o wydanych przez Oddział, w ramach koordynacji systemów zabezpieczenia
społecznego zaświadczeniach i poświadczeniach;
17) wdrażanie systemu informatycznego i organizacyjnego dostosowanego do wydawania
karty ubezpieczenia zdrowotnego, zgodnej z Europejską Kartą Ubezpieczenia Zdrowotnego;
18) w zakresie realizacji zadań Sekcji ds Rejestru Usług Medycznych:
a) współpraca ze świadczeniodawcami oraz Terenowymi Rejestrami Usług Medycznych
w zakresie obsługi "Pakietu Świadczeniodawcy",
b) sporządzanie instrukcji wypełniania kuponów RUM dla świadczeniodawców,
c) obsługa "Centralnej Bazy Świadczeń OOW",
d) współpraca z komórkami organizacyjnymi Oddziału Wojewódzkiego w zakresie
ogólnej i szczegółowej sprawozdawczości,
e) zapewnienie ochrony i zabezpieczenia danych znajdujących się w bazie RUM,
f) sporządzanie raportów, informacji i sprawozdań statystycznych o realizacji
usług medycznych,
g) udostępnianie danych o świadczeniodawcach i realizacji zakontraktowanych
świadczeń medycznych podmiotom wewnętrznym i zewnętrznym,
h) organizacja systemu wydawania i rozliczania książeczek usług medycznych,
i) monitorowanie i weryfikacja ilości i jakości danych o zrealizowanych usługach
medycznych, przesyłanych przez świadczeniodawców;";
10) w § 15 w ust. 4 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
"2) przeprowadzanie bieżących i okresowych kontroli udzielania świadczeń
zdrowotnych przez świadczeniodawców oraz kontrola dokumentacji związanej z wystawianiem
i realizacją recept lekarskich;";
11) w § 15 w ust. 4 pkt 4 otrzymuje brzmienie:
"4) sporządzanie protokołów z kontroli i opracowywanie zaleceń pokontrolnych
oraz prowadzenie ewidencji protokołów pokontrolnych;";
12) w § 15 w ust. 5 w pkt 3 po wyrazach "świadczeń zdrowotnych" dodaje się wyrazy "oraz w związku z realizacją zadań wynikających z koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego";
13) w § 15 ust. 6 otrzymuje brzmienie:
"6. Wydział Gospodarki Lekami:
1) monitorowanie umów z zakresu programów lekowych i profilaktycznych,
2) współudział w rozliczaniu świadczeń w zakresie lecznictwa szpitalnego oraz
ambulatoryjnej opieki zdrowotnej,
3) opracowywanie bieżących analiz i sprawozdawczości w zakresie refundacji kosztów
leków i materiałów medycznych,
4) realizacja zadań związanych z kierowaniem i wyrażaniem zgody (druk E - 112)
na leczenie ubezpieczonych i badań diagnostycznych poza granicami kraju,
5) prowadzenie spraw z zakresu Wojewódzkiego Planu Zabezpieczenia Medycznych
Działań Ratowniczych,
6) gromadzenie dokumentacji dotyczącej importu docelowego leków i wyrobów medycznych,
7) opiniowanie i przygotowywanie dokumentacji związanej z wydawaniem przez dyrektorów
oddziałów wojewódzkich indywidualnych zgód w sprawie refundacji leków i wyrobów
medycznych, nierefundowanych na zasadach określonych ustawą, wydawanych poza
programami lekowymi, oraz w ramach importu docelowego,
8) zawieranie umów, dotyczących wystawiania recept refundowanych, zawieranych
z lekarzami i felczerami nie będącymi lekarzami i felczerami ubezpieczenia zdrowotnego,
9) prowadzenie ewidencji umów, o których mowa w pkt 8;
10) dystrybucja druków recept będących drukami ścisłego zarachowania,
11) opracowywanie okresowych sprawozdań z działalności,
12) współdziałanie z Okręgową Izbą Aptekarską, Okręgową Izbą Lekarską i Inspekcją
Farmaceutyczną w zakresie objętym działalnością Wydziału,
13) udział w procesie kontraktowania oraz doraźnych kontrolach świadczeniodawców.";
14) w § 15 w ust. 7 w pkt 13 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt
14-17 w brzmieniu:
"14) monitorowanie czasu oczekiwania na poszczególne świadczenia zdrowotne;
15) nadzór nad świadczeniodawcami w zakresie realizacji przepisów o koordynacji;
16) przeprowadzanie kontroli merytorycznej rachunków oraz innych dokumentów
rozliczeniowych dotyczących świadczeń zdrowotnych udzielanych osobom ubezpieczonym
w Funduszu na terytorium innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego
Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego;
17) przeprowadzanie kontroli merytorycznej rachunków oraz innych dokumentów
rozliczeniowych dotyczących świadczeń zdrowotnych udzielanych na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej osobom uprawnionym na podstawie przepisów o koordynacji.";
15) w § 15 w ust. 9 pkt 10-14 otrzymują brzmienie:
"10) przeprowadzanie kontroli finansowej rachunków oraz innych dokumentów
rozliczeniowych dotyczących świadczeń zdrowotnych udzielanych osobom ubezpieczonym
w Funduszu, na terytorium innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego
Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego;
11) przeprowadzanie kontroli finansowej rachunków oraz innych dokumentów rozliczeniowych
dotyczących świadczeń zdrowotnych udzielanych osobom ubezpieczonym w Funduszu
na terytorium innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej
lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego;
12) monitorowanie przepływu środków finansowych pomiędzy podmiotami uczestniczącymi
w systemie koordynacji zabezpieczenia społecznego;
13) refundowanie aptekom (punktom aptecznym) z obszaru działania oddziału wojewódzkiego
kosztów leków i innych produktów leczniczych wydawanych ubezpieczonym oraz osobom
korzystającym ze świadczeń realizowanych na podstawie przepisów o koordynacji;
14) odbieranie w celu rejestrowania i monitorowania w systemie ewidencyjno-informatycznym
sprawozdań z recept refundowanych i zrealizowanych na rzecz ubezpieczonych oraz
osób korzystających ze świadczeń na podstawie przepisów o koordynacji;";
16) w § 15 w ust. 9 uchyla się pkt 15 -20;
17) w § 15 w ust. 10 w pkt 26 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się
pkt 27 i 28 w brzmieniu:
"27) przeprowadzanie kontroli finansowej w rozumieniu kontroli formalno
rachunkowej, zgodnie z ustawą o rachunkowości - rachunków oraz innych dokumentów
rozliczeniowych dotyczących świadczeń zdrowotnych udzielanych osobom ubezpieczonym
w Funduszu, na terytorium innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego
Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego;
28) przeprowadzanie kontroli finansowej w rozumieniu kontroli formalno rachunkowej,
zgodnie z ustawą o rachunkowości - rachunków oraz innych dokumentów rozliczeniowych
dotyczących świadczeń zdrowotnych udzielanych osobom ubezpieczonym w Funduszu
na terytorium innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej
lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego.";
18) w § 15 po ust. 12 dodaje się ust. 13 i 14 w brzmieniu:
" 13. Wydział Spraw Ubezpieczonych:
1) udzielanie bieżącej informacji dla ubezpieczonych;
2) rozpatrywanie skarg, zażaleń i wniosków ubezpieczonych w zakresie realizacji
ich uprawnień wynikających z ustawy;
3) prowadzenie spraw dotyczących objęcia ubezpieczeniem zdrowotnym i ustalenia
prawa do świadczeń z ubezpieczenia zdrowotnego;
4) przygotowywanie dla Rady Społecznej dokumentacji niezbędnej do przeprowadzenia
okresowych analiz skarg i wniosków wnoszonych przez ubezpieczonych;
5) prowadzenie ewidencji rozpatrywanych spraw oraz sposobu ich załatwiania;
6) wnioskowanie o przeprowadzenie kontroli świadczeniodawców;
7) monitorowanie i analiza danych o osobach podlegających obowiązkowi ubezpieczenia
zdrowotnego z terenu oddziału wojewódzkiego;
8) wykonywanie czynności niezbędnych dla realizacji ubezpieczenia dobrowolnego
oraz prowadzenie rejestru ubezpieczeń dobrowolnych; wykonywanie zadań z zakresu
gromadzenia dokumentacji ewidencyjnej podstawowej opieki zdrowotnej niezbędnej
dla sporządzania i weryfikacji umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych w podstawowej
opiece zdrowotnej (w pielęgniarstwie środowiskowym i medycynie szkolnej);
10) weryfikacja danych dotyczących ubezpieczonych przekazywanych przez ZUS i
KRUS na podstawie informacji dostępnych w danym oddziale wojewódzkim;
11) przekazywanie danych niezbędnych do kontynuacji ubezpieczenia zdrowotnego
w przypadku zmiany miejsca zamieszkania ubezpieczonego poza obszar działania
danego oddziału wojewódzkiego;
12) potwierdzanie prawa do świadczeń zdrowotnych finansowanych przez Fundusz;
13) gromadzenie informacji o liczbie ubezpieczonych oczekujących na udzielenie
świadczenia zdrowotnego i czasie oczekiwania, przekazywanych przez świadczeniodawców
oraz przekazywanie tych informacji do Departamentu Spraw Ubezpieczonych w Centrali;
14) przekazywanie informacji do bazy danych w zakresie wydanych i anulowanych
kart ubezpieczenia zdrowotnego;
15) gromadzenie informacji o składkach obniżonych przekazywanych przez płatników
składek zgodnie z art. 25 ustawy;
16) przetwarzanie danych osób ubezpieczonych w ramach Centralnego Wykazu Ubezpieczonych;
17) wydawanie, rejestrowanie, anulowanie zaświadczeń i poświadczanie o prawie
do świadczeń zdrowotnych, wydawanych w ramach koordynacji systemów zabezpieczenia
społecznego, w szczególności:
a) wydawanie osobom ubezpieczonym w Funduszu zaświadczeń o prawie do świadczeń
zdrowotnych;
b) wydawanie poświadczeń osobom uprawnionym do świadczeń zdrowotnych na podstawie
przepisów o koordynacji, potwierdzających prawo tych osób do korzystania ze
świadczeń zdrowotnych z ubezpieczenia zdrowotnego na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej;
c) prowadzenie spraw o ustalenie ustawodawstwa właściwego, w rozumieniu przepisów
o koordynacji;
d) prowadzenie rejestrów wydanych zaświadczeń i poświadczeń;
e) współpraca z biurem ds. Współpracy Międzynarodowej w zakresie realizacji
zadań Funduszu wynikających z koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego;
f) identyfikowanie osób uprawnionych do świadczeń zdrowotnych na podstawie przepisów
o koordynacji;
g) zbieranie i przetwarzanie danych o osobach korzystających ze świadczeń zdrowotnych
na podstawie przepisów o koordynacji oraz udzielonych im świadczeń.
14. Sekcja ds. Analiz Ekonomiczno-Medycznych:
1) opracowywanie okresowych sprawozdań finansowych;
2) analiza wykonania planu finansowego oddziału wojewódzkiego w zakresie kosztów
świadczeń zdrowotnych;
3) zbieranie danych oraz sporządzanie opracowań analitycznych dotyczących działalności
podmiotów, z którymi oddział wojewódzki zawarł umowy o udzielanie świadczeń
zdrowotnych;
4) sporządzanie informacji zgodnie z określoną "wzorcową dokumentacją w
zakresie sprawozdawczości" dla Centrali i ministra właściwego do spraw
zdrowia;
5) prowadzenie dokumentacji związanej z rachunkami bankowymi oddziału wojewódzkiego;
6) bieżąca analiza płynności finansowej oddziału wojewódzkiego;
7) wykonywanie zadań z zakresu sprawozdawczości finansowej;
8) przygotowywanie analiz dotyczących kształtowania się kosztów poszczególnych
świadczeń zdrowotnych niezbędnych do zmian w sposobie zakupu świadczeń;
9) wypracowywanie standardów i schematów postępowania w oparciu o analizę kosztów
jednostkowych i sprawozdawczości medycznej;
10) współpraca w tworzeniu schematu zakupu świadczeń zdrowotnych oraz w przygotowywaniu
jego standardów;
11) przygotowywanie analiz i zasad kontraktowania świadczeń zdrowotnych przy
współudziale konsultantów w poszczególnych specjalnościach, przedstawicieli
stowarzyszeń i związków pracodawców;
12) zbieranie i przetwarzanie danych o świadczeniach wykonanych w ramach przepisów
o koordynacji oraz kosztach;
13) sporządzanie sprawozdawczości wynikających z realizacji świadczeń realizowanych
w oparciu o przepisy o koordynacji oraz przeprowadzanie analizy tych kosztów.".
§ 2.
Tekst jednolity Regulaminu Organizacyjnego Opolskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia z siedzibą w Opolu określa załącznik do uchwały.
§ 3.
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 kwietnia 2004 roku.
W imieniu Zarządu:
Lesław Abramowicz - Prezes Funduszu
źródło - Departament Organizacyjno-Prawny
Ostatnio zapisany: 2.04.2004 r. Norbert Tyszka