Dla Pacjenta

 

Ubezpieczenie w NFZ
 
Leczenie uzdrowiskowe

Zobacz więcej...

 

Zobacz więcej...

 

Leczenie za granicą
 
Medical treatment abroad  

Zobacz więcej...

 

 

See more...


 

Nagła pomoc medyczna

 

Obsługa klienta

Zobacz więcej...

 

 

Zobacz więcej...

 

E-usługi

 

Profilaktyka z NFZ

Zobacz więcej...

 

Zobacz więcej...

 

Recepty i leki

 

Leczenie i świadczenia

Zobacz więcej...

 

Zobacz więcej...

 

Organizacje pacjenckie

 

Prawa pacjenta

Zobacz więcej...

 

Zobacz więcej...

 

 

Jak uzyskać zwrot kosztów leczenia w ramach dyrektywy transgranicznej

Krok 1.Sprawdź, czy uzyskane planowe leczenie podlega zwrotowi, czyli czy znajduje się w tzw. koszyku świadczeń gwarantowanych:

 

Koszyk świadczeń gwarantowanych

 

Krok 2. Upewnij się czy uzyskane leczenie planowe nie wymagało uprzedniej zgody NFZ:

 

Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie wykazu świadczeń opieki zdrowotnej wymagających uprzedniej zgody dyrektora oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia

 

Krok 3. Wypełnij wniosek:

 

Wniosek o zwrot kosztów

 

Krok 4.Przygotuj i przetłumacz wymagane do wniosku załączniki:

 

1. oryginał rachunku zawierający w szczególności:

  • dane wystawcy rachunku oraz datę jego wystawienia,
  • dane świadczeniobiorcy, którego dotyczy wniosek o zwrot kosztów,
  • dane niezbędne do zidentyfikowania świadczenia, którego dotyczy wniosek o zwrot kosztów, w szczególności informacje umożliwiające określenie kodów Międzynarodowej Klasyfikacji Procedur Medycznych ICD-9 oraz Międzynarodowej Statystycznej Klasyfikacji Chorób i Problemów Zdrowotnych ICD-10 albo dane, dotyczące wydanych leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego lub wyrobów medycznych – w przypadku braku tych danych na rachunku powinny być one zawarte w dołączonej do wniosku o zwrot kosztów dokumentacji,

 

2. potwierdzenie pokrycia całości kosztów świadczenia, w przypadku gdy nie wynika to z załączonego rachunku,

 

3. oryginał lub kopię odpowiednio:

  • skierowania lub zlecenia, o którym mowa w art. 42b ust. 3-5 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej (nie dotyczy świadczeń, na które świadczeniobiorca uzyskał uprzednią zgodę),
  • recepty, o której mowa w art. 42b ust. 10 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej,
  • zlecenia, o którym mowa w art. 42b ust. 11 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej,

 

4. w przypadku świadczeń z zakresu programów lekowych (o których mowa w art. 15 ust. 2 pkt 15 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej) do wniosku o zwrot kosztów dołącza się zaświadczenie świadczeniodawcy potwierdzające zakwalifikowanie do odpowiedniego programu lekowego (nie dotyczy świadczeń, na które świadczeniobiorca uzyskał uprzednią zgodę),

 

5. w przypadku gdy wniosek o zwrot kosztów dotyczy leku, środka spożywczego specjalnego przeznaczenia lub wyrobu medycznego, zakupionego na podstawie recepty wystawionej w innym państwie UE (o którym mowa w 42b ust. 10 pkt 1 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej), do wniosku dołącza się również kopię dokumentacji medycznej, z której wynika medyczna zasadność wystawienia recepty na lek, środek spożywczy specjalnego przeznaczenia lub wyrób medyczny, którego dotyczy ten wniosek,

 

6. w przypadku gdy dokumenty załączone do wniosku (w tym m.in. rachunek) zostały sporządzone w języku obcym należy dołączyć tłumaczenie tych dokumentów na język polski. Tłumaczenie nie musi być sporządzone przez tłumacza przysięgłego.

 

Krok 5. Złóż wniosek wraz z załącznikami do oddziału NFZ właściwego ze względu na miejsce zamieszkania:

 

Dane kontaktowe

 

 

Szczegółowe informacje znajdują się na stronie:

Krajowgo Punktu Kontaktowego

Aktualności dla Pacjenta

Bez limitów do opieki paliatywnej i hospicyjnej. Zmiany obowiązują od 1 kwietnia 2024 r.

Ważne!
01.04.2024
To jedna z zapowiedzi minister Izabeli Leszczyny. Prezes NFZ Filip Nowak podpisał zarządzenie, które znosi limity w leczeniu pacjentów w hospicjach stacjonarnych, oddziałach medycyny paliatywnej, hospicjach domowych i poradniach medycyny paliatywnej.

Fundusz rozpoczyna wydawanie e-certyfikatu zastępującego EKUZ

28.03.2024
Narodowy Fundusz Zdrowia rozszerza zakres usług i wdraża nową funkcjonalność. Certyfikat tymczasowo zastępujący EKUZ będzie wydawany w postaci elektronicznej jako e-certyfikat.

Utrudnienia w dostępie do systemów informatycznych NFZ

19.03.2024
Ze względu na problemy techniczne mogą występować okresowe utrudnienia w dostępie do systemów informatycznych centrali i oddziałów wojewódzkich NFZ. Pracujemy nad wyeliminowaniem przyczyn i przywróceniem pełnej dostępności usług i aplikacji.

Poradnik pacjenta: Stomatolog dla dzieci – co na NFZ?

Ważne!
05.03.2024
Regularne czyszczenie zębów, właściwa dieta, wizyty u stomatologa to podstawa zdrowego uśmiechu dziecka. Te ostatnie zrealizujesz w placówkach opieki stomatologicznej lub dentobusie. Bezpłatnie, na NFZ. Jak się umówić? Dowiedz się z naszego poradnika.

Z przepisów oferowanych przez NFZ korzysta blisko 870 tys. osób

27.02.2024
Portal Diety NFZ uczy, jak zmieniać nawyki żywieniowe na zdrowsze. Wspiera też osoby z chorobami przewlekłymi w wyborze odpowiedniej diety. W bezpłatnym serwisie Narodowego Funduszu Zdrowia zarejestrowało się blisko 870 tys. użytkowników.

Poradnik Pacjenta: Poznaj ChUK – program NFZ, w którym zakocha się Twoje serce

13.02.2024
Choroby układu krążenia, niestety nadal są w czołówce najczęstszych przyczyn zgonów w Polsce.O tym, czym jest program ChUK i dlaczego wywołuje spokojniejsze bicie serca dowiesz się z naszego Poradnika Pacjenta.

Rozpoczynamy współpracę z Polskim Komitetem Paralimpijskim

06.02.2024
Promocja aktywności fizycznej oraz jej znaczenia dla rehabilitacji i profilaktyki zdrowotnej – to podstawa współpracy Narodowego Funduszu Zdrowia i Polskiego Komitetu Paralimpijskiego (PKPar), którą zainaugurowano 6 lutego 2024 r.

Miliony SMS-ów z przypomnieniem o wizycie

Ważne!
01.02.2024
W 2023 r. Narodowy Fundusz Zdrowia wysłał blisko 12 mln SMS-ów z przypomnieniem o wizycie do specjalisty, badaniu czy hospitalizacji. Usługa jest realizowana dla pacjentów z całej Polski. Powiadomienie na telefon ma zmniejszyć skalę nieodwołanych wizyt.

Poradnik Pacjenta: Jak się chronić przed rakiem szyjki macicy?

Ważne!
25.01.2024
Rak szyjki macicy jest jednym z najczęstszych nowotworów występujących u kobiet. Każda kobieta po 25 urodzinach powinna regularnie robić cytologię. Z naszego Poradnika Pacjenta dowiesz się, na czym polega badanie cytologiczne.
Zobacz więcej