O NFZ

Drukuj

Skargi i wnioski

Tryb przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.

Informacja o liczbie skarg i wniosków rozpatrzonych w Narodowym Funduszu Zdrowia w I kwartale 2019 r.

W Narodowym Funduszu Zdrowia rozpatrywane są skargi i wnioski dotyczące: naruszenia praw Pacjentów w zakresie udzielania świadczeń opieki zdrowotnej przez świadczeniodawców posiadających umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia, przewlekłego lub biurokratycznego załatwiania spraw, zaniedbania lub nienależytego wykonywania zadań przez pracowników Narodowego Funduszu Zdrowia.

W I kwartale 2019 r. rozpatrzono 995 skarg i 1 wniosek, w tym:

  • w oddziałach wojewódzkich Narodowego Funduszu Zdrowia – 948 skarg i 1 wniosek,
  • w Centrali Narodowego Funduszu Zdrowia – 47 skarg.

Skargi na świadczeniodawców:

Na świadczeniodawców realizujących umowy zawarte z Narodowym Funduszem Zdrowia o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w Narodowym Funduszu Zdrowia rozpatrzono 858 skarg. Skargi dotyczące świadczeniodawców, są kwalifikowane i rozpatrywane z uwzględnieniem podziału na skargi w zakresie dostępności oraz jakości udzielanych świadczeń.

63,2% wszystkich skarg w zakresie realizacji umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej przez świadczeniodawców dotyczyło dostępności do świadczeń, a 23,7% – jakości udzielanych świadczeń.

Wśród wszystkich skarg rozpatrzonych w I kwartale 2019 r. w Narodowym Funduszu Zdrowia jako zasadne uznano skargi dotyczące m.in.:

  • sposobu prowadzenia rejestracji,
  • ograniczania dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej,
  • zmiany terminu realizacji świadczenia bez powiadomienia Pacjenta,
  • sposobu sprawozdawania i rozliczania świadczeń przez świadczeniodawców,
  • pobierania opłat za świadczenia opieki zdrowotnej,
  • odmowy udzielenia świadczenia opieki zdrowotnej,
  • długiego czasu oczekiwania na realizację świadczeń opieki zdrowotnej,
  • nierespektowania uprawnień do korzystania ze świadczeń poza kolejnością,
  • organizacji pracy świadczeniodawców (np. nieprzestrzegania harmonogramu pracy przez lekarzy),
  • sposobu prowadzenia kolejek oczekujących.

Skargi i wnioski na działalność Narodowego Funduszu Zdrowia:

Na działalność Narodowego Funduszu Zdrowia, w oddziałach wojewódzkich i Centrali Narodowego Funduszu Zdrowia rozpatrzono 137 skarg i 1 wniosek, w tym:

  • w oddziałach wojewódzkich – 91 skarg i 1 wniosek,
  • w Centrali – 46 skarg.

W liczbie 138 skarg i wniosków rozpatrzonych w oddziałach wojewódzkich i Centrali Narodowego Funduszu Zdrowia w zakresie działalności Narodowego Funduszu Zdrowia, za zasadne uznano 4 skargi.

Skargi zasadne dotyczyły m.in.:

  • realizacja skierowania na leczenie uzdrowiskowe,
  • niezasadna odmowa potwierdzenia skierowania na leczenie uzdrowiskowe,
  • odmowa potwierdzenia praw do refundacji wyrobu medycznego,
  • brak informacji o rozstrzygnięciu skargi Pacjenta.

W Centrali i trzynastu oddziałach wojewódzkich Narodowego Funduszu Zdrowia skargi i wnioski zostały rozpatrzone terminowo.

Działania Narodowego Funduszu Zdrowia:

Narodowy Fundusz Zdrowia podejmuje działania mające na celu zmniejszenie liczby składanych skarg, w szczególności poprzez:

  • wysyłanie do świadczeniodawców pism przypominających zasady udzielania świadczeń opieki zdrowotnej,
  • zobowiązywanie świadczeniodawców do bezwzględnego przestrzegania obowiązujących zasad udzielania świadczeń pod rygorem zastosowania sankcji wynikającej z zawartej umowy,
  • edukowanie Świadczeniobiorców na temat zasad realizacji świadczeń poprzez bieżące zamieszczanie informacji na stronach internetowych Narodowego Funduszu Zdrowia,
  • współpraca z mediami polegająca na przekazywaniu informacji dotyczących sposobu i trybu rozpatrywania skarg i wniosków składanych przez Świadczeniobiorców,
  • w siedzibie Lubuskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ odbył się „Dzień Otwarty” pod hasłem „Cukier szkodzi”,
  • w siedzibie Lubuskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ odbył się panel dyskusyjny na temat realizacji programu profilaktyki raka szyjki macicy,
  • udział w debacie „Zdrowie Seniora” zorganizowanej przez Lubuski Oddział Wojewódzki NFZ przy współpracy ze Stowarzyszeniem Dziennikarzy Lubuskich,
  • dyrektor Lubuskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ kilkakrotnie był gościem w Radiu Zachód,
  • udział w XIII Forum Organizacji Pacjentów,
  • udział w spotkaniach informacyjnych, festynach, dniach otwartych różnych instytucji, gdzie na wyznaczonych stoiskach udziela się informacji Pacjentom, mając na celu przybliżenie tematyki związanej z szeroko pojętą opieką zdrowotną,
  • podejmowanie czynności kontrolnych u świadczeniodawców prowadzących do wyeliminowania nieprawidłowości w sposobie realizacji umowy,
  • prowadzenie działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie obowiązujących przepisów regulujących zasady udzielania świadczeń ze środków publicznych,
  • zamieszczanie i monitorowanie aktualności na stronach internetowych dla Świadczeniobiorców,
  • monitorowanie działalności świadczeniodawców.

Informacja o liczbie skarg i wniosków rozpatrzonych w Narodowym Funduszu Zdrowia w 2018 r.

Informacja o liczbie skarg i wniosków rozpatrzonych w Narodowym Funduszu Zdrowia w IV kwartale 2018 r.

Informacja o liczbie skarg i wniosków rozpatrzonych w Narodowym Funduszu Zdrowia w III kwartale 2018 r.

Informacja o liczbie skarg i wniosków rozpatrzonych w Narodowym Funduszu Zdrowia w II kwartale 2018 r.

Informacja o liczbie skarg i wniosków rozpatrzonych w Narodowym Funduszu Zdrowia w I kwartale 2018 r.

Informacja o liczbie skarg i wniosków rozpatrzonych w Narodowym Funduszu Zdrowia w 2017 r.

Informacja o liczbie skarg i wniosków rozpatrzonych w Narodowym Funduszu Zdrowia w IV kwartale 2017 r.

Informacja o liczbie skarg rozpatrzonych w Narodowym Funduszu Zdrowia w III kwartale 2017 r.

Informacja o skargach i wnioskach rozpatrzonych w Narodowym Funduszu Zdrowia w II kwartale 2017 r.

Informacja o skargach i wnioskach rozpatrzonych w Narodowym Funduszu Zdrowia w I kwartale 2017 r.

Informacja o liczbie skarg i wniosków rozpatrzonych w Narodowym Funduszu Zdrowia w 2016 r.

Informacja o skargach i wnioskach rozpatrzonych w Narodowym Funduszu Zdrowia w IV kwartale 2016 r.

Informacja o skargach i wnioskach rozpatrzonych w Narodowym Funduszu Zdrowia w III kwartale 2016 r.

Informacja o skargach i wnioskach rozpatrzonych w Narodowym Funduszu Zdrowia w II kwartale 2016 r.

Informacja o skargach i wnioskach rozpatrzonych w Narodowym Funduszu Zdrowia w I kwartale 2016 r.

Informacja o skargach i wnioskach rozpatrzonych w Narodowym Funduszu Zdrowia w 2015 r.

Informacja o skargach i wnioskach rozpatrzonych w Narodowym Funduszu Zdrowia w III kwartale 2015 r.

Informacja o skargach i wnioskach rozpatrzonych w Narodowym Funduszu Zdrowia w II kwartale 2015 r.

Informacja o skargach i wnioskach rozpatrzonych w Narodowym Funduszu Zdrowia w I kwartale 2015 r.

Informacja o skargach i wnioskach rozpatrzonych w Narodowym Funduszu Zdrowia w 2014 r.

Informacja o liczbie skarg i wniosków rozpatrzonych w Narodowym Funduszu Zdrowia w III kwartale 2014 r.

Informacja o liczbie skarg i wniosków rozpatrzonych w Narodowym Funduszu Zdrowia w I i II kwartale 2014 r.

Informacja o liczbie skarg i wniosków rozpatrzonych w Narodowym Funduszu Zdrowia w III 2013 r.

Informacja o liczbie skarg i wniosków rozpatrzonych w Narodowym Funduszu Zdrowia w II kwartale 2013 r.

Podmiot publikujący: Centrala NFZ
Publikujący informację: Marta Popek
Publikacja informacji: 30.04.2019 10:46
Aktualizacja informacji: 30.04.2019 10:46
Źródło: 9
Sprawdź historię zmian